سفر سری رئیس سی‌آی‌ای به افغانستان

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس ویلیام برنز در سفری اعلام نشده به‌تازگی به کابل رفت و با مقام‌های امنیتی درباره برنامه‌های ضد تروریسم گفت‌وگو کرد

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تا کنون سفر ویلیام برنز به کابل را تایید نکرده است-Al Drago / POOL / AFP

دو منبع به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، به تازگی در سفری اعلام نشده به کابل رفته است. این سفر در میانه نگرانی‌ها درباره توانایی افغانستان برای مبارزه با تروریسم پس از خروج نیروهای آمریکایی تا تابستان پیش رو انجام شده است.

در همین حال یک مقام ارشد آگاه ضد تروریسم افغانستان به این خبرگزاری گفته است که مدیریت دو واحد آموزش‌دیده ویژه ضد تروریسم از میان شش واحد موجود از سی‌آی‌ای به دولت افغانستان انتقال داده شده است.

این سه نفر به شرط افشا نشدن نام‌های‌شان با این خبرگزاری گفت‌وگو کرده‌اند. سی‌آی‌ای به پرسش درباره سفر ویلیام برنز پاسخی نداده است.

منابع آسوشیتدپرس گفته‌اند که سفر آقای برنز به کابل پایان هفته گذشته انجام شده، اما توضیح نداده‌اند که رئیس سی‌آی‌ای با چه مقام‌هایی دیدار کرده است. منابع آسوشیتدپرس تنها گفته‌اند که گفت‌وگوهای او درباره آمادگی افغانستان پس از خروج نظامیان ایالات متحده آمریکا بوده است. برنز به طرف افغان خود اطمینان داده است که ایالات متحده به همکاری‌های ضد تروریستی خود ادامه خواهد داد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ماه جاری میلادی (آوریل) اعلام کرد که تمام نیروهای آمریکایی را بدون هیچ شرطی تا یازدهم سپتامبر از افغانستان خارج خواهد کرد. این تاریخ برابر است با بیست سالگی حملات یازدهم سپتامبر. او گفت که کشورش به هدف حمله آمریکا به افغانستان، که دلیل آن جلوگیری از حملات تروریستی در خاک افغانستان بوده، نایل شده است.

اما مقام‌های ارشد آمریکایی هشدار داده‌اند که خروج نظامیان آمریکایی خطراتی را متوجه آمریکا خواهد کرد.

آقای برنز به تازگی به کنگره گفت نه القاعده و نه داعش توانایی انجام حمله به ایالات متحده را ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «با خروج نیروهای آمریکایی، توانایی دولت ایالات متحده برای جمع‌آوری اطلاعات و اقدام علیه تهدیدها از میان خواهد رفت، این یک واقعیت است.»

اما نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر این که با تشدید حملات طالبان به مواضع نیروهای امنیتی افغانستان سطح خشونت بالا رود و دولت در برخی مناطق برای مقابله با حملات طالبان به کمک ناتو و نیروهای آمریکایی نیاز داشته باشد. طالبان هم‌اکنون نیز بخش عمده‌ای از خاک افغانستان را در کنترل خود دارد.

مقام‌های امنیتی می‌گویند با خروج حدود ۱۰ هزار نیروی آمریکایی و ناتو توانایی مقابله با حملات ضد تروریسم دولت افغانستان به شدت کاهش خواهد یافت. افغانستان ۴۰ هزار کماندو دارد که ماموریت اصلی آنها مبارزه با فعالیت‌های تروریسمی است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیروهای ویژه افغان را که به سی‌تی‌پی‌تی یا تیم‌های ضد تروریسم معرف هستند، آموزش داده و مدیریت می‌کند. این تیم‌ها در استان‌های ننگرهار، خوست، کابل، قندهار، پکتیا و کنر مستقر هستند. اما برنامه این است که هدایت این نیروها به تدریج به عهده اداره امنیت ملی افغانستان گذاشته شود. تاکنون کنترل واحدهای پکتیا و کنر به اداره امنیت ملی کشور تحویل داده شده است.

بیشتر از جهان