آمریکا می‌گوید تنها راه پذیرش طالبان، مذاکره است

وزیر خارجه ایالات متحده: اگر طالبان می‌خواهند منزوی نمانند، باید مذاکره کنند

انتظار می‌رود مذاکرات صلح افغانستان آخر هفته در استانبول شروع شود-Kenzo Tribouillard / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید که جنگ داخلی به نفع هیچ طرفی نیست و از طالبان خواست تا برای ختم جنگ از راه حل سیاسی استفاده کنند.

وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت: «اگر طالبان قصد دارند در حکومت‌داری سهیم شوند، اگر می‌خواهند در سطح بین‌المللی شناخته شوند و اگر نمی‌خواهند منزوی باشند، باید به روند سیاسی متوسل شوند.»

آقای بلینکن هفته گذشته به کابل رفته بود و درباره روند صلح و طرح خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و مقامات ارشد آن کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

پس از تعویق خروج سربازان آمریکایی از افغانستان از اول مه به یازدهم سپتامبر سال جاری، گروه طالبان هشدار داده‌اند که در هیچ  نشستی برای مذاکرات صلح افغانستان شرکت نخواهند کرد و تا زمانی که نیروهای خارجی افغانستان را ترک نکنند، حاضر به امضای توافق صلح با دولت افغانستان نیستند. 

آقای بلینکن در آن مصاحبه‌اش همچنین تصریح کرد: «هدف نهایی ما ایجاد توافق عادلانه و پایدار برای ختم جنگی است که از چهار دهه پیش به این سو ادامه دارد؛ ایجاد فضا و محیطی که در آن، ظهور تروریسم بعید به نظر برسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین  بار دیگر تأکید کرد که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و گفت که به تلاش‌هایشان برای ادامه روند صلح افغانستان تا جایی ادامه خواهند داد که بتوانند پروسه صلح را به سمت بهتری جهت دهند.

آقای بلینکن در عین حال تصریح کرد که کشورش به حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد داد. او نیروهای امینتی افغانستان را نیرو قوی عنوان کرد و گفت که همچنان از پشتیبانی بین‌المللی از جمله آمریکا برخوردار خواهند بود.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، و ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، اعلام کرده‌اند که تمام نیروهایشان را تا ۱۱ سپتامبر سال جاری از افغانستان خارج خواهند کرد.

این تصمیم آمریکا و ناتو نگرانی‌هایی نسبت به شکست مذاکرات صلح افغانستان که سال گذشته آغاز شده بود، برانگیخته است.  بسیاری از تحلیلگران سیاسی می‌گویند با تعیین ضرب‌الاجل خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان دیگر تمایلی به ادامه مذاکرات صلح ندارد و تلاش خواهند کرد تا از راه جنگ بر افغانستان مسلط شوند.

اما اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، می‌گوید که  خروج نیروهای خارجی از افغانستان تأثیری بر امنیت نخواهد داشت، زیرا به گفته وی در حال حاضر ۹۰ درصد عملیات‌های جنگی را نیروهای امنیتی افغانستان به رهبری او انجام می‌دهند. او به صراحت می‌گوید که نیروهای امنیتی افغانستان به تنهایی توانایی دفاع از کشور را دارند.

بیشتر از جهان