اخراج بیش از ۲۰۰ پاکستانی از ایران

این افراد که به‌طور غیرقانونی وارد خاک ایران شده بودند و اغلب قصد مهاجرت به ترکیه و اروپا را داشتند

سربازان پاکستانی جلوی دروازه مرزی تفتان- Banaras KHAN / AFP

در آستانه سفر سفر شاه محمود قریشی، وزیر امورخارجه پاکستان به تهران، جمهوری اسلامی ایران ۲۰۳ شهروند پاکستانی را از خاک خود اخراج و به آن کشور بازگردانده است. 

وزیر امورخارجه پاکستان از ۲۸ فروردین‌ماه درسفر منطقه‌ای خود به چهار کشور امارات متحده عربی، ایران، قطر و ترکیه، با محوریت بررسی روند صلح افغانستان، ابتدا به ابوظبی رفته است؛ مقصد بعدی او در این سفر، تهران است.

روزنامه پاکستانی «داون» (Dawn) روز دوشنبه، ۳۰ فروردین‌ماه، به‌نقل از منابع رسمی آن کشور نوشت که ایران روز یکشنبه، ۲۰۳ پاکستانی را از طریق شهر مرزی تفتان در منطقه چاغی ایالت بلوچستان، به آن کشور بازگردانده است.   

آن‌طور که منابع رسمی پاکستان اعلام کردند، این افراد به‌دلیل نداشتن مدارک معتبر سفر در نقاط مختلفی از ایران دستگیر و پس از آن، به پلیس محلی تفتان (Taftan Levies Force) تحویل داده شدند. 

به گفته یکی از مقام‌های پلیس محلی، پاکستانی‌های اخراج‌شده درپی ورود غیرقانونی به ایران، قصد داشتند تا برای جست‌وجوی فرصت‌های شغلی بهتر، خود را به ترکیه و کشورهای اروپایی برسانند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از میان این افراد، ۱۳۰ نفر از پنجاب، ۳۳ نفر از ایالت خیبر پختونخوا، ۲۴ نفر از بلوچستان، ۱۵ نفر از کشمیر آزاد و یک نفرشان از ایالت سند بودند. آن‌ها در حال حاضر برای انجام مراحل بازجویی در بازداشت اداره تحقیقات فدرال پاکستان‌اند.

جدا از این ۲۰۳ نفر، ۲۹ نفر دیگر هم از ایران اخراج و تحویل پاکستان شده بودند؛ اما از آنجایی که کارت شناسایی پاکستانی نداشتند، به مقام‌های ایرانی بازگردانده شده‌اند. به گفته مقام‌های پلیس محلی، پاکستان این افراد را در صورت احراز هویت می‌پذیرد. 

یک افسر پلیس محلی پاکستان به روزنامه «داون» گفته که علت افزایش آمار مهاجرت غیرقانونی شهروندان پاکستانی به اروپا در هفته‌های اخیر این است که مردم ترجیح می‌دهند در فصل تابستان که سفر آسان‌تر است، مهاجرت کنند.

دو هفته پیش، ۱۵ فروردین‌ماه نیز جمهوری اسلامی ایران ۱۸۵ پاکستانی دیگر را که به‌طور غیرقانونی و بدون مدارک معتبر سفر وارد کشور همسایه شده بودند، به آن کشور بازگرداند. گروهی از آن‌ها نیز برای رساندن خود به ترکیه و اروپا وارد ایران شده بودند و گروهی دیگر به‌صورت روزمزد در ایران کار می‌کردند.