تنش میان پراگ و مسکو: شواهد تازه از عملیات سازمان جاسوسی روسیه

دولت جمهوری چک روز شنبه اعلام کرد ۱۸ دیپلمات روس مقیم آن کشور را اخراج می‌کند

دو شهروند روسیه متهم‌اند که در انفجاری در جمهوری چک هم دست داشته‌اند- Metropolitan Police handout via REUTERS

دو شهروند روسیه که مظنون به مسموم کردن ناراضیان روس در شهر سالیسبری انگلستان در سال ۲۰۱۸ هستند، حالا متهم‌اند که در انفجاری در جمهوری چک هم دست داشته‌اند.

بی‌بی‌سی روز یکشنبه گفت به مدارکی دست یافته است که انفجار سال ۲۰۱۴ در جمهوری چک، و تلاش برای سوء قصد با مواد سمی در بلغارستان را به واحدی از سازمان اطلاعات ارتش روسیه به نام «جی‌آریو» ربط می‌دهد.

به گزارش بی‌بی‌سی، جمهوری چک روز دوشنبه در این باره با متحدان خود در ناتو و اتحادیه اروپا رایزنی خواهد کرد. یان هاماچک، سرپرست وزارت خارجه جمهوری چک گفت که روز دوشنبه موضوع را در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا مطرح خواهد کرد.   

دولت جمهوری چک روز شنبه اعلام کرد ۱۸ دیپلمات روس مقیم آن کشور را به این اتهام که سرویس اطلاعاتی روسیه در انفجار سال ۲۰۱۴ انبار مهمات در آن کشور دست داشته است، اخراج می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، نخست‌وزیر چک در یک نشست خبری گفت، «سوء ظن مستدلی درباره دخالت افسران سرویس اطلاعاتی روسیه، واحد ۲۹۱۵۵، در انفجار انبار مهمات در وربیتسه وجود دارد.»

۱۶ اکتبر ۲۰۱۴ چند انفجار در انبار مهمات وربیتسه در ۳۳۰ کیلومتری جنوب شرق پراگ رخ داد، که بر اثر آن دو کارمند یک شرکت خصوصی که آن را از یک نهاد نظامی دولتی اجاره کرده بود، کشته شدند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت که «اقدامات تلافی‌جویانه‌ای» انجام خواهد داد که «به عاملان این عمل تحریک آمیز بفهماند که مسئول تخریب پایه‌های روابط عادی میان دو کشور هستند.»

به گزارش بی‌بی‌سی، مدارکی که به تازگی به دست آمده نشان می‌دهد که دو مامور سازمان اطلاعات ارتش روسیه که در آن انفجار دست داشتند، در سال ۲۰۱۸ هم سرگی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه و دخترش را در شهر سالیسبری مسموم کردند.

بیشتر از جهان