درخشش زنان افغانستان در تولید صنایع دستی

وزارت فرهنگ از کار زنان در تولید صنایع دستی راضی است

عکس‌ها از فرهاد نوری

حسینه صافی، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان کارکرد زنان افغانستان در عرصه تولید صنایع دستی را ستایش کرد. 

خانم صافی در دیدار از نمایشگاه صنایع دستی زنان افغانستان در کابل گفت: «زنان صنعتکار افغانستان در عرصه تولید صنایع دستی، پیشتاز بوده و می‌درخشند. این زنان فرهنگ اصیل کشورمان را به نمایش می گذارد و باید از آنها حمایت شود».

در این نمایشگاه، تولیدات دستی زنان افغانستان که شامل دست دوزی، چرم دوزی، منجوق کاری، کلاه دوزی، خامه دوزی، خیاطی، زیورآلات، و لباس‌های افغانی می‌شود، به نمایش گذاشته شده بود.

مژگان مصطفوی، مسئول مالی و اداری وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان که در این نمایشگاه شرکت کرده بود گفت: این نمایشگاه صنایع دستی، به پیشواز صدمین سالگرد استقلال افغانستان و حمایت از رشد صنایع دستی زنان افغان برگزار شده است. او گفت که در سایر استان‌های افغانستان نیز چنین نمایشگاه‌های برگزار خواهد شد.

خانم مصطفوی، همچنین از شهروندان افغانستان خواست که با خرید صنایع دستی زنان افغان، صنعت‌کاران کشور به ویژه زنان را حمایت کنند.

سپوژمی وردک، مسئول وزارت امور زنان نیز برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را در رشد صنایع دستی زنان افغانستان، گام ارزشمندی توصیف کرد و گفت کار زنان افغان در بخش صنایع دستی برجسته بوده و برای رشد تولیدات داخلی مفید می‌باشد. او تاکید کرد که دولت افغانستان باید صنعت‌کاران افغان به ویژه زنان را حمایت کند.

شبانه جاوید، زنی است که لباس‌های دستی دوز خود را در اینجا به نمایش و فروش گذاشته است. او می‌گوید: «رفت و آمد شهروندان افغانستان در این نمایشگاه خیلی‌ زیاد است، اما بیشتر افراد برای گرفتن عکس‌ و تماشا می آیند و خریدار بسیار کم است. بسیاری از افراد حتی  قیمت لباس‌ها را نمی پرسند. درخواست ما اول از دولت این است که مکانی را برای فروش این محصولات دست دوزی مشخص کند و دوم از مردم عزیز می خواهیم که به جای لباس‌های خارجی بی‌کیفیت، لباس‌های تولید داخلی و دست‌دوز زنان کشور خود را خریداری کنند. این کار آنها هم مفید است هم ثواب دارد.»

جمیله نور فروشنده دیگری است که می‌گوید: «باور کنید کار دست دوزی کاری بسیار ظریف و مشکل است. هر کسی توانایی آن را ندارد. اما شهروندان افغانستان باید قدر آن را بدانند و با خرید این محصولات، زنان افغان را تشویق کنند تا بیشتر بتوانند در این بخش‌ کار کنند.»

نوریه شاهیری، زن دیگری است که برای تماشا به این نمایشگاه آمده است. او به خبرنگار اندیپندنت گفت: «نخست از برگزار کنندگان این برنامه باید تشکر کرد. همچنین بایداز مادران و زنانی که با دستان زیبای خود چنین محصولات زیبایی را دوخته‌اند قدردانی نمود. این بانوان صنعت‌کار، باید از سوی دولت، تجار ملی و شهروندان افغانستان مورد حمایت مالی و معنوی قرار گیرند، چون کار آنها خدمت به فرهنگ اصیل سرزمین ماست».

صنایع دستی در افغانستان گنجینه‌ای از فرهنگ‌های اصیل گذشته‌گان است که به نسل‌ امروزی انتقال یافته و کسانی که در این عرصه مهارت داشته یا دارند، از راه فروش محصولات صنایع دستی نیازمندی‌های اقتصادی خود را رفع می‌کنند.

امروز، صنایع دستی در دنیا از جایگاه بلندی برخوردار است و یکی از منابع اقتصادی مهم به شمار می‌رود. اما متاسفانه چندین دهه جنگ در افغانستان اجازه نداده این صنعت رشد چشم‌گیری داشته باشد. حالا هم تعدادی از این صنعت‌کاران، نظر به نیازمندی‌های اقتصادی خود این صنعت را زنده نگه‌داشته‌اند تا نیازمندی‌های اقتصادی خود را رفع کنند. 

قالی بافی، منجوق کاری، گلیم بافی، چنته بافی، نمد بافی، پوست بافی، خامه دوزی، لباس دوزی، کلاه دوزی، مهره دوزی، ابریشم دوزی، صنعت نجاری و ساختن اشیاء چوبی، خامه بافی، و ده‌ها مورد دیگر محصولاتی است که با دست دوخته و ساخته می‌شود و از جمله صنایع دستی افغانستان به شمار می‌رود که بیشتر آن ها توسط زنان افغان دوخته و یا ساخته می‌شود.

باید یادآور شد که زنان افغانستان، در دوخت و تولید صنایع دستی، توانایی‌های زیادی دارند و تلاش دارند که از این طریق نیازمندی های خود و خانواده خود را رفع کنند. در صورتی که دولت افغانستان صنعت‌کاران کشور را حمایت مالی کند و زمینه رشد این صنعت را آماده سازد، این صنعت، به یکی از بهترین منابع اقتصادی کشور تبدیل خواهد شد.

بیشتر از