اخراج ۱۸ دیپلمات روسیه از جمهوری چک

به گزارش اینترفکس، جمهوری چک تصمیم گرفته سفارت خود را در مسکو تعطیل کند

وزیر امور خارجه جمهوری چک گفت این ۱۸ کارمند سفارت روسیه به عنوان کارمندان سرویس اطلاعاتی شناخته شده‌‌اند-REUTERS

دولت جمهوری چک روز شنبه اعلام کرد ۱۸ دیپلمات روس مقیم آن کشور را به این اتهام که سرویس اطلاعاتی روسیه در انفجار سال ۲۰۱۴ انبار مهمات در آن کشور دست داشته است، اخراج می‌کند.

به گزارش رویترز، نخست‌وزیر چک در یک نشست خبری گفت، «سوء ظن مستدلی درباره دخالت افسران سرویس اطلاعاتی روسیه، واحد ۲۹۱۵۵، در انفجار انبار مهمات در وربیتسه وجود دارد.»

۱۶ اکتبر ۲۰۱۴ چند انفجار در انبار مهمات وربیتسه در ۳۳۰ کیلومتری جنوب شرق پراگ رخ داد، که بر اثر آن دو کارمند یک شرکت خصوصی که آن را از یک نهاد نظامی دولتی اجاره کرده بود، کشته شدند.

یان هاماچک وزیر امور خارجه جمهوری چک نیز گفت این ۱۸ کارمند سفارت روسیه به عنوان کارمندان سرویس اطلاعاتی شناخته شده‌‌اند و به آنها دستور داده است ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشور را ترک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری روسی اینترفکس از قول نائب رییس کمیته امور بین الملل مجلس اعلای روسیه، اتهام دست داشتن روسیه در انفجار مذکور را رد کرده و گفته است پاسخ روسیه به اخراج هجده دیپلماتش از جمهوری چک متناسب خواهد بود.

این خبرگزاری همچنین از قول یک منبع آگاه که هویت او را فاش نکرده، گفته است که جمهوری چک ظاهرا تصمیم گرفته سفارت خود را در مسکو تعطیل کند. این خبر هنوز به‌طوری رسمی از سوی پراگ تایید یا تکذیب نشده است.

وزارت امور خارجه لهستان نیز پیشتر در روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که با احضار سفیر روسیه در لهستان به او اعلام کرده است سه تن از کارکنان سفارت روسیه در ورشو به عنوان «عنصر نامطلوب» شناسایی شده‌اند.

این وزارتخانه همچنین حمایت کامل ورشو از تصمیم‌های واشینگتن در برابر مسکو را اعلام کرده است. ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد در پاسخ به تلاش روسیه برای دخالت در انتخابات آمریکا، فعالیت‌های مخرب سایبری، زورگویی به اوکراین و دیگر اقدامات آن کشور، ضمن اعمال تحریم، ۱۰ دیپلمات روس را اخراج می‌کند.

رویترز در یک خبر جداگانه گزارش داد که پلیس چک اعلام کرده است در جستجوی دو مرد هستند که گذرنامه‌های متعددی، از حمله گذرنامه‌های روسی در اختیار دارند به اسامی آلکساندر پتروف و روسلان بوشیروف.

بر اساس این گزارش، این اسامی با اسامی دو مظنونی که تلاش کرده بودند در سال ۲۰۱۸ سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روس و دخترش را در بریتانیا با استفاده از یک عامل عصبی مسموم کنند و به قتل برسانند، یکی است.

روسیه هرگونه دخالت در این ماجرا را نیز رد کرده است.