اعتراض شدید خانه موسیقی به تغییر «ای ایران»

انتشار ویدیوی موسیقی تغییر یافته از سرود قدیمی و ماندگار «ای ایران» اعتراضات گستردهای را در پی داشت. سرود ای ایران در سال ۱۳۲۳ توسط روح الله خالقی ساخته شد که بعدها به ثبت ملی درآمد. این شعر با اشعار حسین گل گلاب و با صدای غلامحسین بنان، پس از اشغال ایران توسط نیروهای انگلیسی در دوران جنگ جهانی دوم منتشر شد.

در ویدیوی منتشر شده، چند نوجوان این آهنگ و ریتم را در مدح امامان بازخوانی می کنند: «ای ایران‌ ای مهد عاشقان/ سرزمین صاحب‌الزمان/ خاکت مجنون خیز مادر است/ حاصلخیز از عشق حیدر است/ قلب ایران مشهدالرضاست/ عشقش رمز اتحاد ماست/ هر کس با مهرش به سر کند/ تیغش بر دشمن اثر کند/ تا قیم وطن ابالحسن امام رضاست/ نور ایزدی همیشه رهنمای ماست». در پی این اقدام، خانه موسیقی اعتراض شدیدی نسبت به دخل و تصرف در سرود ملی ای ایران کرد و طی انتشار بیانیه ای، این کار را غیرقانونی خواند: «سرود زیبا و ملی «ای ایران» که به ثبت ملی رسیده جزو میراث معنوی ایران شناخته شده و همچون دیگر آثار ملی ارزشمند و غیر قابل تغییر است و به هیچ عنوان نمی توان در آن دخل و تصرفی ایجاد کرد و سازمان میراث فرهنگی کشور به عنوان متولی اصلی آثار ملی در کشور باید نسبت به این حرکت زشت واکنش مقتضی نشان دهد».

در این بیانیه آمده است: «سرود ملی «ای ایران» مورد وثوق قاطبه مردم ایران بوده و میلیونها نفر از ایرانیان در سراسر گیتی با آن خاطره دارند و نسبت به آن عشق می ورزند و لذا تحریف و جایگزینی هر کلام دیگری بر روی آن آهنگ به نوعی جعل و تحریف یک ترانه ملی و خاطره انگیز است ونه تنها احساسات میلیون ها ایرانی را جریحه دار خواهد کرد بلکه پیگرد قانونی خواهد داشت».

میلاد عظیمی، ایرانشناس، طی یادداشتی گفت: «ای ایران یک سرود عادی نیست. بازیچه کودکان کوی نیست. این سرود بزرگ و بزرگوار است. بخشی از خاطره مشترک ملت ماست. با روح ملت ما درآمیخته است».

 

بیشتر از فرهنگ و هنر