محسن رضایی: جمهوری اسلامی دچار «آلودگی امنیتی» شده است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام حادثه نطنز را یک «رخداد حیثیتی» برای جمهوری اسلامی ایران دانست

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی- عکس از جماران

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام حادثه سه روز پیش در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز را یک «رخداد حیثیتی» برای جمهوری اسلامی ایران دانسته و گفته است که کشور دچار «آلودگی امنیتی» شده و این آلودگی طی سال اخیر شدت پیدا کرده است.

محسن رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر که گزارش آن روز چهارشنبه منتشر شد گفت: کشور به طور گسترده یک آلودگی امنیتی پیدا کرده است و نمونه آن این است که در کمتر از یک سال سه رویداد امنیتی اتفاق افتاده است؛ دو انفجار و یک ترور.

وی افزود: قبل از این هم از اسناد به کلی سری هسته‌ای ما سرقت شده است و قبل از آن چند «ریزپرنده مشکوک» آمدند و کارهایی انجام دادند. اشاره رضایی به سرقت اسناد بایگانی شده برنامه هسته‌ای توسط اسرائیل است که در آوریل ۲۰۱۸ اعلام شد.

این فرمانده اسبق کل سپاه پاسداران به جزئیات مربوط به ریزپرنده‌ها و کارهایی که انجام داده‌اند اشاره‌ای نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه نیز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور گفت که باید نهادی که مسئول تامین امنیت تاسیسات هسته‌ای و جلوگیری از خرابکاری بزرگترین دشمن جمهوری اسلامی است، پاسخگو باشد.

سپاه پاسداران از دو دهه پیش مسئولیت حفاظت از تاسیسات هسته‌ای، دانشمندان هسته‌ای ایران و شناسایی تهدیدات در این حوزه را برعهده داشته است.

جهانگیری بدون اشاره به نام سپاه گفت که این دستگاه باید در برابر مسئولیتی که برعهده داشته مورد مواخذه و بازخواست قرار بگیرد. او گفت اتفاقاتی که رخ داده است هزینه‌های حیثیتی، امنیتی و اقتصادی دارد که می‌تواند برای کشور «فاجعه‌بار» باشد.

به دنبال بروز اختلال در شبکه برق تاسیسات نطنز در روز یکشنبه، فعالیت سانتریفیوژهای تازه نصب شده در آن متوقف شد. مسئولان ایران آن را «تروریسم هسته‌ای» قلمداد کردند و برخی رسانه‌های اسرائیلی آن را ناشی از حملات سایبری احتمالی اسرائیل دانستند.

این حادثه حدود ۱۰ ماه پس از انفجار در تاسیسات مونتاژ سانتریفیوژ‌ در همین مرکز و پس از آن کشته شدن محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای-نظامی جمهوری اسلامی رخ داد که انگشت اتهام در همگی این موارد به سمت اسرائیل نشانه رفته است.

هر چند مقام‌های ارشد اسرائیل معمولا به‌طور رسمی در این موارد اظهارنظر نمی‌کنند، اما نفس وقوع این حملات توان جمهوری اسلامی در تامین امنیت مراکز حساس و کلیدی کشور را، که بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، به شدت زیر سوال برده است.