عربستان: با نگرانی فراوان تحولات برنامه هسته‌ای ایران را دنبال می‌کنیم

عربستان سعودی با اعتراض به افزایش سطح غنی‌سازی از جمهوری اسلامی خواست امنیت منطقه را بیش از این به مخاطره نیافکند

عربستان از جامعه جهانی خواست تدابیری بیندیشد که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود- FAYEZ NURELDINE / AFP

عربستان سعودی، روز چهارشنبه اعلام کرد که افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران به ۶۰ درصد را نمی‌توان در چارچوب یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای در نظر گرفت.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی، در بیانیه‌ای تاکید کرد:« ما با نگرانی فراوان، تحولات برنامه هسته‌ای ایران، از جمله افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم به ۶۰ درصد، را دنبال می‌کنیم.»

در این بیانیه از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده است که امنیت منطقه را بیش از این به مخاطره نیافکند.

در پی انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز، جمهوری اسلامی اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم را به سطح ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.

آمریکا و فرانسه این اقدام جمهوری اسلامی را تحریک‌‌آمیز خوانده‌اند. فرانسه با خطرناک خواندن تصمیم جمهوری اسلامی، خواستار هماهنگی اروپا و آمریکا با چین و روسیه برای برخورد با آن شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه وزارت امور خارجه عربستان سعودی گفته شده که جامعه جهانی باید تدابیری بیندیشد که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.

در این بیانیه تاکید شده است که جهان باید نگرانی کشورهای منطقه از تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران و از جمله افزایش میزان غنی‌سازی را مورد توجه قرار دهد و با ایران بر سر محدودیت‌های بیشتر و طولانی‌تر به توافق برسد.

ایران تاکنون تنها اقدام به غنی‌سازی ۲۰ درصدی کرده بود. افزایش غنی‌سازی به میزان ۶۰ درصد نه تنها باعث تردید در مقاصد برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌شود، بلکه این امکان را افزایش می‌دهد که ایران بتواند به سرعت اورانیوم را تا سطح ۹۰ درصد غنی کند، یعنی میزانی که برای کاربرد نظامی و ساخت سلاح هسته‌ای به آن نیاز است.