روحانی: وقتی جنایت کنید، دو دست شما را می‌بریم

حسن روحانی به تندی به انفجار در تاسیسات اتمی نطنز واکنش نشان داد، اما در عین حال از ادامه مذاکرات هسته‌ای دفاع کرد

حسن روحانی روز چهارشنبه در هیئت دولت همچنین گفت هر فردی می‌تواند، واکسن وارد کشور کند- عکس از خبرگزاری فارس

حسن روحانی، با اشاره به انفجار صورت گرفته در تاسیسات اتمی نطنز گفت: «اینکه امروز ما اعلام کردیم IR6  را در نطنز فعال خواهیم کرد یا غنی‌سازی را به ۶۰ درصد خواهیم رساند، این پاسخ خباثت‌های شما است. نمی‌توانید شما علیه ملت ایران توطئه کنید و در نطنز جنایت کنید. دست شما را ما می‌بریم وقتی که جنایت کردید. دو دست شما را ما زدیم. یک با IR6 زدیم و یکی با ۶۰ درصد زدیم. معلوم است که ما نمی‌ایستیم.»

او گفت: «باید مقامات امنیتی و اطلاعاتی گزارش‌های نهایی را بدهند که البته ظاهر امر جنایت صهیونیست‌ها است. اگر صهیونیست‌ها علیه ملت ما اقدامی انجام دهند ما پاسخ خواهیم داد که اولین پاسخ را گرفتند. اولین پاسخ این بود که شما اگر IR1   را دچار مشکل کردید، ما دیگر به جای آنIR1  نمی‌گذاریم، بلکه به جای آن IR6 می‌گذاریم تا بفهمید که نمی‌توانید با این خباثت ما را از این فناوری بازدارید.»

آمریکا و کشورهای اروپایی از اقدامات اخیر ایران اظهار نگرانی کرده و از این کشور خواسته‌اند که با پایبندی به تعهدات خود زمینه احیای توافق اتمی موسوم به برجام را فراهم کند. جمهوری اسلامی گفته است پیش شرط از سرگیری عمل به تعهدات برجامی، رفع تحریم‌هایی است که آمریکا پس از خروج از برجام در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ علیه ایران وضع کرده است.

حسن روحانی در صحبت‌های روز چهارشنبه خود در هیئت دولت، با اشاره به ادامه نشست‌های ایران و گروه ۱+۴ و مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا در وین گفت: «ما می‌دانیم شما چه کار می‌کنید. شما می‌خواهید دست ما در مذاکرات خالی شود، در حالی که ما با دست پرتر به مذاکرات می‌آییم. ما نمی‌گذاریم که دست ما خالی باشد.»

او گفت: «هر روز که شما به تعهدات خود برگردید، ما همان روز به عین برجام بر می‌گردیم. برجام هرچه گفته ما همان را انجام می‌دهیم، به شرطی که شما برگردید و ما ببینیم که واقعی است یعنی در عمل نه در زبان، ما راستی‌آزمایی کنیم که این راستی‌آزمایی هم زمان نمی‌برد.»

روحانی با اشاره به برخی سخنان مقامات آمریکایی که فرآیند راستی‌آزمایی تعهد دو طرف ممکن است ماه‌ها طول بکشد، گفت:« برخی‌ها راستی‌آزمایی را بلد نیستند، ولی ما راستی‌آزمایی را بلدیم. نیازی نیست شما برای راستی‌آزمایی غصه بخورید. هر وقت راستی‌آزمایی کردیم، یعنی وزیر نفت ما گفت، نفت را می‌فروشد، و گفت کشتی من در جایی که باید پهلو بگیرد پهلو می‌گیرد، بیمه ما عنوان کرد کار ما انجام می‌شوند، بانک مرکزی گفت، پول ما آزاد است و به خوبی آن را جابه‌جا می‌کنم، راستی آزمایی انجام گرفته و این موضوعی نیست و زمان زیادی نمی‌برد.»

حسن روحانی در عین حال، بار دیگر به منتقدان داخلی خود حمله کرد و گفت:« ما باید جنگ اقتصادی را قطع کرده و به ظلم پایان دهیم، برخی‌ها می‌گویند دست ظالم باید قطع شود منتهی کی؟ می‌گویند خوب نیست و در اردیبهشت و خرداد کراهت دارد. بگذارید به تیر برسیم، آن‌وقت خوب است. دست ظالم را باید فورا قطع کرد، تیر و مرداد ندارد. کسی که زندگی مردم را گروگان گرفته و در تهیه واکسن و مواد غذایی ما را اذیت می‌کند باید دست او را قطع کرد.»

اشاره او به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و تاثیر این انتخابات و رقابت‌های درون‌گروهی در جمهوری اسلامی بر روند مذاکرات هسته‌ای است.

روحانی گفت: « بیش از سه سال است که فشار روی ماست. باید دست ظلم را قطع کنیم یک ساعت هم زودتر بتوانیم باید این کار را بکنیم. چرا از مذاکرات می‌ترسیم؟ چه چیزی در سر ما کردند؟ چرا از حرف زدن می‌ترسیم؟ مگر قرآن نمی‌گوید با کفار هم جدال احسن کنیم. چرا فرار می‌کنیم؟ ما قدرتمندیم. خودمان را ضعیف نبینیم می‌گویند رو به روی شما می‌دانید کیست آمریکاست. مگر آمریکا کیست ما قدرتمندیم باآمریکا مذاکره می کنیم. در برجام با آنها مذاکره کردیم و آنها را سر جای خود نشاندیم.»

او افزود: «با مذاکره مشکلی نداریم، اما با منطق خودمان مذاکره می‌کنیم. بنابراین از مذاکره وین نترسید. بعضی‌ها از مذاکره وین می‌ترسند. آنقدر هم که شما نگران هستید که زود این مذاکره به نتیجه برسد و تحریم فوری برداشته شود که در انتخابات مشکل پیدا نشود. مذاکره این گونه که نیست، پیچیدگی‌های خود را دارد؛ لذا این‌قدر نگران نباشید»

واردات واکسن یک وظیفه است

حسن روحانی در بخش دیگری، با اشاره به وضعیت بحرانی کشور به دلیل موج چهارم کرونا گفت: «در این مقطع واکسن نقش بسیار مهمی ایفا می کند. ممکن است فردی واکسن زده باشد، ولی به دلیل ابتلا به ویروس جهش یافته باز هم مبتلا شود. اما واکسن نقش بسیار مهمی در جلوگیری از افزایش آمار مرگ و میر دارد. یعنی فردی که واکسن زده، ممکن است ویروس او را به شکلی مبتلا کرده و بعد از چند روز نیز بهبود یابد.»

حسن روحانی بدون آنکه توضیح دهد چرا واردات واکسن با این همه تاخیر انجام می‌گیرد و یا دستورات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی چه پیامدهایی داشته، گفت: «در این شرایط واردات واکسن یک وظیفه است و هر شرکت خصوصی،‌ بیمارستان، هر موسسه، هر فردی که می‌تواند که از هر جا واکسن مورد تایید وزارت بهداشت و درمان  وارد کند با ارز نیمایی با هر مقدار این کار را انجام دهد و در بین مردم توزیع شود. قیمت آن هم زیاد نیست و با ارز نیمایی و حمل و نقل آن و مخارجی که برای تزریق است عدد بالایی نیست و هر فردی می‌تواند واکسن را وارد کند تا مردم استفاده کنند.»

در حالی که در دیگر کشورها، از جمله اروپا و آمریکا، دولت مسئولیت تهیه و توزیع واکسن را برعهده داشته، رئیس دولت دوازدهم گفت: «لازم است همه کمک کنند و واکسن به بازار بیاید. البته ممکن است واکسن داخلی در تابستان به دست مردم برسد. ولی در این مقطع واردات واکسن خارجی وظیفه ما است و وزارت بهداشت و درمان وظیفه خود را انجام می‌دهد، شرکت‌های خصوصی نیز آزاد هستند که این کار را انجام دهند و تهیه واکسن یک وظیفه مهم برای دولت است.»