ترکیه از احیای روابطش با مصر خبر داد

فصل جدید بهبود مناسبات میان این دو قدرت منطقه‌ای می‌تواند در سراسر حوزه کشورهای مدیترانه تاثیرگذار باشد

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه-Adem ALTAN / AFP

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه از شروع فصل جدید روابط میان آنکارا و مصر خبر داد و گفت مقام‌هایی از هر دو طرف قرار است دیدار و مذاکره کنند.

ترکیه در ماه اعلام کرد که تماس‌های دیپلماتیک با مصر از سر گرفته شده و خواستار همکاری‌های بیشتر میان دو طرف است. پس از آن که ارتش مصر محمد مرسی، رییس‌جمهور نزدیک به اخوان‌المسلمین و متحد آنکارا در این کشور را از قدرت برکنار کرد، روابط مصر و ترکیه به سردی گرایید.

فصل جدید بهبود مناسبات میان این دو قدرت منطقه‌ای می‌تواند در سراسر حوزه کشورهای مدیترانه تاثیرگذار باشد. مصر و ترکیه، در جنگ داخلی لیبی از طرف‌های متقابل حمایت کرده، و با دیگر کشورهای حوزه مدیترانه قراردادهایی را درباره کشتیرانی امضا کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه‌خبری ان‌تی‌وی به نقل از چاووش‌اوغلو، درباره انتصاب سفرای جدید گفت: «هنوز درباره این مسئله مذاکره نکرده‌ایم. قرار است در ملاقاتی در سطح معاونان وزیر و دیپلمات‌ها برگزار شود و این موضوع در آنجا مطرح خواهد شد.»

چاووش‌اوغلو و همتای مصری‌اش روز شنبه در اولین تماس مستقیم پس از تنش‌های دیپلماتیک و مخدوش شدن روابط، تلفنی صحبت کردند و شروع ماه رمضان را به یکدیگر تبریک گفتند.

قاهره گفته است که اقدامات ترکیه «باید در راستای مبانی مصر باشد» تا روابط به حالت عادی درآید. در اولین گام برای کاهش تنش‌ها، ماه گذشته آنکارا از کانال‌های تلویزیونی اپوزیسیون مصری مستقر در ترکیه خواست تا انتقاداتشان از قاهره را کاهش دهند.