ساخت هواپیما توسط یک جوان بامیانی در افغانستان

این هواپیما تاکنون به پرواز درنیامده، اما سازنده‌اش درخواست حمایت کرده است

یک جوان در بامیان هواپیمایی ساخته و مدعی‌است که می‌تواند تا ۳۰۰ کیلومتر فاصله را طی کند- ایندیپندنت فارسی

یک جوان افغان که ساکن استان بامیان افغانستان است، می‌گوید توانسته است با تلاش‌ها و توانایی‌های منحصر به خود، در مدت پنج ماه یک هواپیما بسازد.

این جوان «داوود حسینی»، نام دارد و در مرکز استان بامیان زندگی می‌کند، استان‌که در حال حاضر به ساخت‌وساز هواپیما مصروف است.

هواپیما ساخته شده توسط این جوان افغان قادر به انتقال یک فرد که همان خلبان است می‌باشد و می‌تواند به ارتفاع ۱۰۰متر از زمین بلند شده و فاصله ۳۰۰ کیلومتر را طی کند و قابل یادآوری است، تمام موادی که در ساخت این هواپیما به کار رفته از آلومیونیم است.

آقای حسینی، تحصیلات عالی ندارد و تا کلاس هشتم به مدرسه رفته است. او خودش می‌گوید:«مشکلات اقتصادی دیگر برایش اجازه نداد که به درس‌هایش رسیدگی کرده به مکتب برود.»

داود حسینی، در گفت‌وگو که با ایندیپندنت فارسی داشت در مورد چگونگی، ساخت، مصرف و پرواز هواپیما گفت:«من در نخست با یک خلبان افغان در مورد صحبت کردم، یک هواپیما چه چیزهای نیاز دارد که پیرواز کرده به آسمان بلند شود. او برای معلوماتی ارائه کرد که بعدا خودم یک طرح را آمده کردم که مدت چهارسال را در برگرفت و سر انجام طرح را عملی کردم که در ظرف پنج ماه این هواپیما را ساخته و برای پرواز آماده‌ش کردم.»

آقای حسینی، گفت:«من در ساخت این هواپیما بیش از سی‌صد‌هزار افغانی از جیب شخصی‌ام پول مصرف کردم و تمام مواد نیازش را از داخل بامیان به‌دست آوردم و آرزو دارم که به زودی هواپیما را به آسمان بلند بسازم و به آروزیی که دارم برسم.»

او از دولت افغانستان خواست که به وی توجه کرده، حمایتش کند:«تاکنون تنها استاندار بامیان از این هواپیما دیدن و حمایت کرده و تعهد همکاری داده است. من از تمام مقامات دولتی کشورم می‌خواهم که من را حمایت کنند و زمینه را فراهم بسازند تا بتوانم هواپیما‌های زیاد و کلان‌که قادر به انتقال چندین فرد باشد آماده بسازم. از مردم‌ نیز خواهش می‌کنم که مرا تشویق و اگر توانایی حمایت را دارند حمایت کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ما از این جوان پرسیدم که پس تکمیل شدن تمامی کار هواپیما او را چه می‌کند و به که می‌سپارد؟ گفت:«من برای ساخت این هواپیما تلاش‌های زیادی کردم و پول مصرف کردم. اکنون از دولت می‌خواهم پولم را پرداخت کرده و زمینه ساخت هواپیما‌های دیگر را نیز آماده بسازد و حمایت کند تا در این زمینه فعالیت‌های بیشتر داشته باشم.»

 

استاندار بامیان که از این هواپیما دیدن کرده، گفته است:«تلاش‌ها و خلاقیات بلندپروازانه داوود حسینی، قابل تقدیر است و استعداد و پشتکار او الگوی سازندگی و پیشرفت برای تمام جوانان کشور است. من از ابتکار و خلاقیت جوانان استقبال می‌کنم و آماده هرگونه حمایت و همکاری با ایشان هستم.»

شهروندان افغانستان از شنیدن این خبر خوشحال هستند و تاکید دارند که باید دولت و سرمایه‌داران این کشور چنین جوانان و استعدادها را حمایت کرده و زمینه فعالیت‌های شان را که بدون شک برای آبادی و شکوفایی افغانستان مفید است فراهم بسازند.

رامش لایق، ساکن کابل می‌گوید:«مبارک است، نه تنها برای جوان بامیانی، بلکه برای همه ما. ما باید استعدادهای چنین جوانان مبارز و پرتلاش را حمایت کنیم و زمینه را فراهم بسازیم که بیشتر و بیشتر تلاش کنند و با امکانات کوچک کارهای بزرگ را انجام دهند.»

نوریه نور، ساکن کابل گفت:«خیلی‌ها خبر خوشایند است. این خبر دل هر افغان را شاد می‌سازد، زیرا ما تشنه صلح، آبادی، رفاه و کار و بار هستیم. من از دولت خود خواهش دارم که این جوان بامیانی را حمایت مادی و معنوی بکنند و بیبنند در صورت که کاراش عالی است و با حمایت مالی می‌تواند خوب‌تر بیشتر کار کنند، باید حمایت شود و اجاز ندهند که چنین استعدادها دوباره فراموش شده خاموش شوند.»    

بیشتر از تکنولوژی