جولان نژادپرستان در آلمان

انصراف جوان سوری از نامزدی در انتخابات مجلس به علت تهدیدهای نژادپرستانه

چندی پیش رسانه‌های آلمان خبر دادند که یک جوان ۳۱ ساله سوری قصد دارد نامزد نمایندگی مجلس آن کشور شود.

طارق الاوس، پناهنده‌ای که فارغ‌التحصیل رشته حقوق و فعال حقوق بشر است، سال ۲۰۱۵ از طریق ترکیه و سپس اروپای مرکزی، وارد آلمان شد و درخواست پناهندگی کرد. او که به نمایندگی از «حزب سبز» آلمان اعلام نامزدی کرده است، در مصاحبه‌ای با سایت خبری «دویچلند فونک» درباره انگیزه‌های خود برای ورود به مجلس گفته بود:«در آلمان بحث‌های زیادی در رابطه با به پناهندگان مطرح می‌شود. اما در سیاست، افرادی که سابقه مهاجرت دارند به اندازه کافی نماینده ندارند.»

طارق الاوس که تا چند هفته پیش قرار بود از ایالت «اوبرهاوزن و دینسلاکن» صدای ۸۰۰ هزار نفر پناهنده سوری در مجلس فدرال شود، پس از چندی مجبور به کناره‌گیری شد. او پس از کناره‌گیری از نامزدی، در اطلاعیه‌ای که برای رسانه‌های آلمان فرستاد، علت اصلی عقب‌نشینی‌ خود را موجی از تهدیدها علیه خود و به‌ویژه نزدیکانش اعلام کرد.

الاوس که پس از انصراف، از مصاحبه با رسانه‌ها خودداری کرده است، حالا می‌خواهد مدتی از فعالیت و زندگی سیاسی به دور باشد.

هنوز مشخص نشده است چه گروه یا شخصی او را تهدید کرده‌اند. حزب سبزهای آلمان فقط به ذکر نامناسب دانستن اوضاع امنیتی طارق الاوس بسنده، و از ارائه توضیحات بیشتر در این باره خودداری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطلاعیه طارق الاوس که از سوی حزب سبز منتشر شد، چنین آمده است: «جامعه و سیاست در آلمان به تغییرات ساختاری فوری نیاز دارد تا بر نژادپرستی ساختاری نقطه پایان گذاشته شود.»

او همچنین با انتقاد از برخی سیاست‌های موجود، گفته است:«توجه و حساسیت فراگیر نسبت به نامزدی من، نشان داد که پناهجویان در وضعیت خطرناکی زندگی می‌کنند. متاسفانه تبعیض و نابرابری به تمام عرصه‌های جامعه رخنه کرده است. همه ما وظیفه داریم که به این مشکل بپردازیم و وضعیت را تغییر دهیم.»

 هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، در واکنش به این تصمیم، با انتشار پیامی در توییتر خود، ضمن اعلام همبستگی با طارق الاوس، از علت کناره‌گیری او از نامزدی انتخابات مجلس ابراز تاسف کرد و نوشت: «برای دموکراسی ما وحشتناک است که در برابر تهدیدها و حملات نژادپرستانه ناکام می‌ماند.»

حمید نوذری، مسئول کانون پناهندگان سیاسی ایران در برلین، در مصاحبه با ایندیپندنت فارسی با بیان اینکه در فضای سیاسی آلمان، دیگرستیزی و به طرز ویژه‌ای، غیراروپایی‌ستیزی رو به افزایش است، می‌گوید:«در سال‌های اخیر خارجی‌ستیزی خود را در قالب مسلمان‌ستیزی و پناهنده‌ستیزی نشان داده است.»

او می‌افزاید:«نژادپرستی در مورد پناهجویان زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که این بخش از جامعه باعث ناهنجاری و اضافه شدن مشکلات معرفی می‌شوند.»

اشاره نوذری به موارد بی‌شمار حمله یا تجمعاتی است که طرفداران احزاب راستگرای افراطی در محل زندگی پناهجویان انجام می‌دهند و آن‌ها را مسئول نابسامانی‌های جامعه می‌دانند.

 اما افزایش نژادپرستی در آلمان، فقط در حوزه پناهجویان نیست. در سال‌های اخیر چندین مورد رفتار نژادپرستانه با ورزشکاران رنگین‌پوست و مسلمان، از جمله فوتبالیست‌ها نیز مشاهده شده است. از جمله این حملات نژادپرستانه، استفاده بازیکن تیم فوتبال یونیون برلین از عبارت «افغان کثیف» برای یاد کردن از ندیم امیری، بازیکن تیم فوتبال لورکوزن در بوندس لیگای آلمان بود.

در آماری هم که سال گذشته بر اساس گزارش اداره حفاظت از قانون اساسی آلمان (اداره فدرال اطلاعات داخلی) منتشر شد، در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۲ هزار و ۳۰۰ عمل خشونت‌آمیز راست‌گرایان افراطی ثبت شده که نسبت به سال ۲۰۱۸، ۱۰ درصد افزایش داشته است.

هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان، در زمان اعلام این آمار با اشاره به این که ۹۰ درصد عملیات ضدیهودی را راست‌گرایان افراطی انجام می‌دهند، تاکید کرد:«این برای کشور ما شرم‌آور است.»

با این حال، پررنگ‌ترین نوع نژادپرستی در آلمان، یهودی‌ستیزی است که با گذشت هشت دهه از آغاز نفرت‌پراکنی علیه یهودیان، حملات علیه آن‌ها همچنان در این کشور ادامه دارد. آمارهای وزارت کشور آلمان نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۸ تاکنون، شمار اعمال یهودی‌ستیزانه در این کشور هر سال  متوسط ۱۰ درصد رشد داشته است.

با این حال، جنبش‌های ضد نژادپرستی هم در این سال‌ها فعال بوده‌اند. به عنوان نمونه‌، سال گذشته در پی کشته شدن ۹ نفر در حمله یک راست‌گرا در شهر هانو در غرب آلمان، بیش از ۱۰ هزار نفر برای سوگواری کشته‌شدگان و اعتراض به این اقدام، در میدان «کورت شوماخر» این شهر گردهم آمدند و اقدام جدی علیه اقدامات نژادپرستانه را خواستار شدند.

حالا فشار جنبش‌ها و نهادهای حقوق بشری و ضد نژادپرستی موجب شده است دولت فدرال آلمان بودجه‌ای یک میلیارد یورویی برای مبارزه با افراط‌گرایی راست‌گرایانه اختصاص دهد. کمیته مبارزه با افراط‌گرایی راست‌گرایانه هم ۹۰ اقدام و راهکار ویژه برای مقابله با افراط‌گرایی، نژادپرستی و یهودی‌ستیزی، به دولت آلمان ارائه کرده است.

کارشناسان می‌گویند دولت فدرال آلمان با این بسته می‌خواهد علل افراط‌گرایی و نژادپرستی را بهتر بشناسد و در جایگاه یک کشور قدرتمند، به اقدامات آن‌ها واکنش نشان دهد و جامعه مدنی دموکراتیک را ارتقا بخشد.

بیشتر از جهان