نغمه بلبل ایتالیایی در بیابان العلا طنین‌انداز می‌شود

آندریا بوچلی اولین هنرمندی است که در شهر بیابانی هجرا برنامه اجرا خواهد کرد

هنرنمایی آندریا بوچلی (چپ) به همراه دخترش در شهر بیابانی هجرا - Francois NEL / THE ROYAL COMISSION FOR AL-ULA / AFP

چه انتخابی بهتر از یکی از فوق‌العاده‌ترین هنرمندان جهان برای یکی از فوق‌العاده‌ترین کنسرت‌های جهان؟ 

العلا، منطقه کویری باستانی واقع در شمال عربستان سعودی، در حال ظهور به عنوان یک واحه فرهنگی بارور است. هجرا، شهر باستانی زیبای آن و اولین سایت عضو میراث جهانی یونسکو در این کشور را سلسله نبطیان در قرن اول پیش از میلاد مسیح بنا کردند. از بین هزاران مقبره‌ای که در آنجا هست، دست‌کم ۱۰۰ نمونه‌ با نمایی حکاکی‌شده تزیین شده‌اند که نشان از صنعتگرانی دارد که مدت‌ها پیش در صحنه حضور داشتند.

چشم‌انداز باستانی العلا به تنهایی آن را به یک مقصد گردشگری برجسته تبدیل کرده است. استعدادهای هنری جدیدی که به صحنه می‌آیند، تنها چاشنی آن را بیشتر می‌کنند. 

روز پنجشنبه، آندریا بوچلی به عنوان اولین هنرمندی که در هجرا اجرا می‌کند -حداقل، اولین کسی که در حدود دو هزار سال اخیر در آنجا اجرا داشته است- روی صحنه آمد. البته در واقع خانواده بوچلی آمدند. آندریا برای اولین بار دو فرزند خود، ماتئو ۲۴ ساله و ویرجینیا که تنها ۹ سال دارد، را با خود به روی صحنه برد. 

بوچلی در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «احساس بی‌نظیری بود و همخوانی بسیار زیبایی با آن‌ها داشتم.» 

بوچلی علاوه بر هیجان از حضور فرزندانش بر روی صحنه و خواندن «ترانه‌های عاشقانه و زیبا»، تحت تاثیر محیط اطرافش هم قرار گرفته بود. او مقابل تنها ۳۰۰ تماشاگر و پس‌زمینه‌ای دیدنی و جذاب اجرا كرد؛ ۲۰ مقبره حکاکی شده‌ الخوریمات. به گفته باستانشناسان، این دسته شامل تعدادی از سالم‌ترین مقبره‌ها در شهر هجرا  بود و ویژگی بارز الخوریمات، مجسمه‌های زیبای ژنوسفینکس- نگهبان ارواح با سر زن، بدن شیر و بال- بر سردر آن دیده می‌شد.

خواننده ایتالیایی ۶۲ ساله که در نزدیكی شهر پیزا به دنیا آمده است، گفت: «شگفت‌آور است!» این اولین بار بود که چنین اجرایی در هجرا اتفاق می‌افتد، اما بوچلی قبلا هم در العلا در تالار کنسرت مارایا، با نمای بیرونی آینه‌کاری شده چون یک سراب مدرن، آواز خوانده بود. «اجرای بسیار احساسی بود چون این مکان با جا‌های دیگر فرق دارد. فرهنگ آن با فرهنگ ما فاصله زیادی دارد.»

سرگذشت خود بوچلی هم به اندازه این سایت جالب است. او که با بیماری مادرزادی ‌آب‌سیاه متولد شد، در سن ۱۲ سالگی بر اثر یک حادثه در بازی فوتبال بینایی‌اش را برای همیشه از دست داد. این معلولیت جلوی تبدیل شدن این خواننده تِنور(Tenor‎) (گونه‌ای از صدای مردان در خوانندگی و اپرا) به یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین خوانندگان اپرا در جهان را نگرفت. او بیش از ۷۵ میلیون آلبوم فروخته و محبوبیتش از دنیای اپرا فراتر رفته است و طرفداران بسیار زیادی دارد. او با آهنگ‌های سبک کلاسیک ملایمتر و پرطرفدارتر، موسیقی کلاسیک را به صدر جدول‌های موسیقی پاپ رسانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوچلی برای اجرای مشترک آهنگ «دعا» (The Prayer) با سلین دیون، برای انیمیشن «جست‌وجو برای کملوت»، که از مراسم گلدن گلوب جایزه بهترین آهنگ را دریافت کرد، نامزد جایزه اسکار شد. دیون در این مورد گفت: «اگر خدا صدای آواز خواندن داشت، حتما شبیه صدای آندریا بوچلی می‌بود.» 

ظاهر خوش‌قیافه او نیز بر جذابیتش افزوده است. او از طرف مجله «پیپل» یکی از ۵۰ فرد زیبای جهان معرفی شد. 

بوچلی با این ‌که نابینا است، توانایی بی‌نظیری در حس کردن محیط اطراف خود دارد و شب گذشته این را ثابت کرد. وی گفت: «بله، من محیط اطرافم را حس می‌کنم.  فضای ویژه‌ای را حس می‌کنم. با جاهای دیگری که معمولا اجرا می‌کنم خیلی فرق دارد. مقبره‌ها و شهر باستانی بی‌شک بسیار زیبا هستند. اما بیابان وسیعی هم آنجا هست. جایی که انسان می‌تواند تعمق کند.» 

سخنوری بوچلی، همانند آواز خواندنش، دارای ریتمی شاعرانه و آهنگی خوش است و کلمات انتخابی او اغلب حزن‌انگیز هستند.

من در مورد سالی که گذشت و محدودیت‌هایی که برای سفر کردن داشته است، از او پرسیدم. او گفت: «دردناک بود، اما در ضمن یکی از بهترین دوران زندگی‌ام بود چون توانستم با خانواده‌ام کلی وقت بگذرانم. البته با اتفاقاتی که داشت می‌افتاد، ته دلم ناآرام بودم.»  

این کنسرت به دلیل مقررات مربوط به رعایت فاصله اجتماعی برای بیماری کووید-۱۹ با حضور تعداد محدودی تماشاگر اجرا شد، اما همزمان در کانال یوتیوب این خواننده برجسته، با میلیون‌ها مخاطب، به طور زنده پخش شد.

بوچلی و دخترش ویرجینیا آهنگ «هله‌لویا» از «لئونارد کوئن» را خواندند. بوچلی در طول اجرا چندین ساز مختلف نواخت و خانواده پراستعدادش مهارت موسیقیایی خود را نشان دادند. آهنگ‌های مورد علاقه او از «پوچینی»، تعدادی از آهنگ‌های آخرین آلبوم این هنرمند، به نام «باور» (Believe)، آهنگ‌هایی از آلبوم‌های «بهترین شومن» و «گردونه» (Carousel) و آهنگ همیشگی او «وقت خداحافظی است» (Time to Say Goodbye)، از جمله ترانه‌هایی بودند که اجرا شدند.

گروه نوازندگان فیلارمونیک عربستان و چند مهمان ویژه -لورن آلرد، خواننده آمریکایی، ماتئو بوچلی، پسر آندریا، فرانچسکا مایونکی سوپرانو، و اوژن کن، پیانیست- نیز این خواننده را همراهی کردند. 

بوچلی به توانایی نواختن هر سازی که دستش بیاید شهرت دارد. کسانی که شاهد ورود او به فرودگاه بین‌المللی العلا بودند می‌توانند این موضوع را تایید کنند؛ مهمان ایتالیایی، آهنگ «ای خورشید من» (O Sole Mio) را با ساز قانون یا سنتور، اجرا کرد.

محبوب‌ترین تِنور جهان، بهترین گزینه برای اجرای زنده در هجرا و این، سومین اجرای بوچلی در عربستان سعودی بود. به نظر می‌رسد که اهالی محلی هم احساس متقابلی داشتند. 

او به من گفت: «مردم اینجا از آمدن گردشگران جدید بسیار خوشحال هستند. اگر به یک چوپان بر بخورید، او با شما کلی صحبت می‌کند. از دیدن آدم‌ها خوشحالند. من مطمئم ستاره‌های دیگری به اینجا خواهند آمد. این فرهنگ باید گسترش پیدا کند. شناخت داشتن از همدیگر در سطح جهان بسیار مهم است.»

© The Independent

بیشتر از موسیقی