ارسال مخفیانه واکسن آسترازنکا به استرالیا

بر اساس یک گزارش، مقامات بریتانیا از ارسال واکسن‌ها به استرالیا اطلاع داشتند اما هرگز آن را علنی نکردند

شرکت آسترازنکا در بریتانیا، از اظهارنظر در مورد این گزارش خودداری کرده است- JAVIER SORIANO / AFP

بر اساس یک گزارش، صدها هزار دوز واکسن آسترازنکا به طور مخفیانه به استرالیا ارسال شده است.

نشریه «ساندی مورنینگ هرالد» گزارش داده که به منظور پرهیز از درگیری در جنجال‌هایی که بر سر توزیع واکسن در اتحادیه اروپا درگرفته، ارسال بیش از ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا ساخت بریتانیا، مخفی نگه داشته شده است.

ماه گذشته، اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، به دنبال اعمال محدودیت صدور واکسن‌های تولیدی اتحادیه اروپا گفت که شرکت آسترازنکا باید پیش از صادرات به دیگر کشورها، روند تحویل واکسن به اتحادیه اروپا را «تسریع» کند.

این نشریه در ادامه گفته است که محموله‌های واکسن پس از اعلام و اعمال محدودیت صدور واکسن از طرف اتحادیه اروپا به استرالیا ارسال شده است. این گزارش در ادامه می‌افزاید هرچند دولت بریتانیا حق تائید یا رد صدور واکسن را ندارد، اما مقامات این دولت از ارسال واکسن‌ها (به استرالیا) اطلاع داشته‌اند «اما هرگز آن را علنی نکردند».

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، می‌گوید دولت این کشور به استرالیا واکسن نفرستاده و هرگونه صادرات واکسن، به شرکت‌ها (تولید واکسن) مربوط است.

او به شبکه اسکای نیوز گفت: «آنچه این شرکت‌ها انجام می‌دهند تولید واکسن برای تمامی جهان است. آنچه برای ما اهمیت دارد این است که دولت بریتانیا اطمینان حاصل کند که واکسن‌هایی که برای آن‌ها با شرکت‌ها قرارداد امضا کرده است، را دریافت کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نشریه در ادامه به نقل از یک مقام دولت بریتانیا که نخواسته است نامش فاش شود می‌گوید که ارسال محموله واکسن به استرالیا به بهای چشم‌پوشی از سهم بریتانیا انجام نشده است. برنامه واکسیناسیون بریتانیا در نوع خود یکی از سریعترین‌ها در جهان است که تاکنون ۳۱.۷ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ را به شهروندانش تزریق کرده است.

یک سخنگوی دولت بریتانیا گفت: «تولید واکسن یک تلاش بین‌المللی است و بریتانیا مفتخر است که در راه تولید و توزیع جهانی واکسن کرونا نقشی عمده داشته است. ما همچنان به پیشرفت در برنامه واکسیناسیون خودمان ادامه می‌دهیم و اطمینان داریم به تعداد لازم واکسن داریم».

او تصریح کرد: «جزئیات توافق‌ تجارتی میان دولت‌ها و شرکت آسترازنکا، حساس و مربوط به طرفین معامله است».

روز چهارشنبه، اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، از اتحادیه اروپا خواست تا تعداد ۳.۱ میلیون دوز واکسن آسترازنکا را در اختیار این کشور بگذارد. موریسون اتحادیه اروپا را برای تاخیر در برنامه واکسیناسیون استرالیا نکوهش کرد.

انتقاد آقای موریسون به تصمیم ماه مارس اتحادیه اروپا اشاره دارد که بر اساس آن، صدور ۲۵۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا به استرالیا را مسدود کرده است.

شرکت آسترازنکا در بریتانیا، از اظهارنظر در مورد این گزارش خودداری کرده است.

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان