حزب‌الله لبنان، پول بذل و بخشش را از کجا می‌آورد؟

بررسی چگونگی تامین کمک‌های غذایی و معیشتی از سوی حزب‌الله و نقش مردم ایران و لبنان در آن

در ادامه مقاله قبلی و با اشاره به نامه‌ای که حسن نصرالله آن را امضا کرد، این رهبر شبه‌نظامیان حزب‌الله از افرادی که از آنان با عنوان «مبارزان» یاد کرده بود، خواسته بود تا با درنظر داشتن وخامت بحران اقتصادی کنونی به نیازمندان کمک مالی اهدا کنند. ایندیپندنت فارسی در این مقاله نیز همین مسئله را پیگیری می‌کند.

هرچند از راه‌اندازی این ابتکار عمل مدت بسیاری نگذشته، اما اهمیت نقش تبلیغاتی آن برای حزب‌الله عملا آشکار است؛ به ویژه آنکه حزب‌الله ویدیویی را با عنوان «برنامه همبستگی اجتماعی» در شبکه‌های مختلف رسانه‌ای و کاربری‌ خود منتشر کرده است که جریان توزیع نمایشی کمک‌های غذایی و معیشتی به نیازمندان را نشان می‌دهد.

علاوه برآن، روی این ویدیو نوشته شده است که «این کمک‌رسانی با حمایت شما ادامه خواهد یافت» و در پایان حسن نصرالله می‌گوید که «مبارزه کنونی ما همین است».

این در حالی است که تصویری از توزیع کمک‌ها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی حزب‌الله منتشر شده و کاربران شبکه‌های مختلف اجتماعی وابسته به حزب‌الله نشر این تصویر را گسترش می‌دهند. (ایندیپندنت فارسی نیز یک نسخه از آن را به دست آورده است.)

تصویر منتشرشده از توزیع کمک‌های غذایی از طرف حزب‌الله برای هواداران این سازمان در لبنان

در همین حال، سه تن از افراد نزدیک به حزب‌الله که در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ و پیش از جدا شدن از حزب‌الله در صفوف آن می‌جنگیدند و دلیل انشعاب خود از این سازمان را «بهره‌برداری از جریان مقاومت و تبدیل کردن آن به یک گروه شبه‌نظامی» توصیف کردند، در گفتگو با ایندیپندنت فارسی اظهار داشتند که این تصویر تاسف‌آور است و نشان می‌دهد که وضعیت لبنان و اوضاع در جامعه شیعیان به طور کلی تغییر کرده است. آن‌ها افزودند که وخامت اوضاع به ‌جایی رسیده است که مردم لبنان ناگزیرند با استفاده از کمک‌های ارائه شده از جانب یک حزب زندگی کنند، در حالی ‌که همه این واقعیت را می‌دانند که چه کسی عامل اصلی وضعیت دشوار لبنان است.

کمک‌های حزب‌الله به مردم از پول ملت لبنان است

یک منبع آگاه، به ایندیپندنت فارسی گفت که حزب‌الله با تاجرانی که کالاهای خود را از خارج با قیمت پشتیبانی شده دولت لبنان وارد می‌کنند، قرارداد امضا می‌کند و کالاهای یادشده از جمله گندم، شکر، روغن، عدس، نخود، لوبیا، کنجد، شیر خشک، کنسرو ماهی تن و ... را از طریق آن‌ها به دست می‌آورند و پس از بسته‌بندی، به عنوان کمک توزیع می‌کنند. در واقع، حزب‌الله از منابع مالی دولت و ملت لبنان و با بهره‌برداری از مواد یارانه‌ای سوءاستفاده می‌کند، سپس کالاهای مورد نیاز را با قیمت بسیار پایین از واردکنندگان خریداری و آن‌ها را میان هواداران خود توزیع می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفتنی است که ایندیپندنت فارسی برای به دست آوردن پاسخ رسمی در این زمینه از حزب‌الله  تلاش کرد، اما جز بیانیه رسمی حسن نصرالله که در آخرین سخنرانی‌اش، خواستار اهدای کمک مالی به مردم شده بود، نتوانست جزئیات بیشتری به دست آورد. یک منبع نزدیک به حزب‌الله گفت که پول کمک‌های غذایی که به مردم داده می‌شود، از طریق کمک‌های مالی تامین می‌شود که «مبارزان مقاومت در پاسخ به فراخوان حسن نصرالله، برای همکاری به نیازمندان پرداخت می‌کنند».

حزب‌الله از کجا پول به دست می‌آورد و تهران چه نقشی در این زمینه دارد؟

منابع نزدیک به حزب‌الله می‌گویند که بر اساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های لبنان، حزب‌الله برای پرداخت حقوق اعضا و کارمندان خود دیگر دلار کافی در دست ندارد و «البته درست نیست که این حزب، حقوق کارمندان خود را به دلار آمریکایی پرداخت می‌کند.» 

بنا بر اطلاعات به دست آمده، حزب‌الله پول بسیاری در دست دارد، اما این پول ارز محلی است، نه خارجی و حزب‌الله حقوق افراد خود را با درنظر داشتن نرخ ارز به ارزش چهار هزار لیره لبنانی در برابر دلار، پرداخت می‌کند و این مبلغ تقریبا سه برابر پولی است که شهروندان لبنانی به طور میانگین به دست می‌آورند.

دقیق‌تر اینکه باید گفت در نتیجه کمبود دلار در لبنان، یک دلار در بازار سیاه به ارزش حدود ۱۰ هزار لیره مبادله می‌شود، در حالی ‌که نرخ رسمی‌ که بانک مرکزی برای دلار تعیین کرده، یک هزار و ۵۰۰ لیره است، اما این مبلغ دیگر برای پیشبرد زندگی کافی نیست.

بدین ترتیب، حزب‌الله حقوق افراد خود را با ارز محلی پرداخت می‌کند، با این تفاوت که قیمت دلار را چهار هزار لیره حساب می‌کند و در نتیجه، پولی که افراد وابسته به حزب‌الله دریافت می‌کنند، حدود سه برابر درآمدی است که سایر شهروندان لبنان می‌توانند داشته باشند. این در حالی است که منابع آگاه سوری و لبنانی می‌گویند که نحوه حمایت مالی تهران از حزب‌الله تغییر کرده است و اکنون این حمایت از طریق ارسال کالاهای تجاری، مواد غذایی، دارو و مواد سوخت انجام می‌شود که همه روزه از طریق هوا، دریا و زمین و به روش‌های مختلف از طریق سوریه برای حزب‌الله فرستاده می‌شود.

پول غذا و داروی مردم ایران در دمشق و در حومه جنوبی بیروت

در صحبتی که با یک دوست ایرانی در این باره داشتم، گفت که رژیم ایران هنوز هم پول ملت خود را برای حمایت از شبه‌نظامیان وفادارش در خارج از کشور قاچاق می‌کند، در حالی‌ که مردم ایران همه روزه برای دریافت نفت و مواد غذایی ناگزیرند در صف‌های طولانی انتظار بکشند.

البته کمک‌های ایران از طریق عراق و سوریه و با استفاده از گذرگاه‌های مرزی غیرقانونی که شبه‌نظامیان ایرانی کنترل می‌کنند به لبنان فرستاده می‌شود، یا به وسیله هواپیماهای ایرانی به فرودگاه دمشق منتقل می‌شود و از راه گذرگاه‌های مرزی به لبنان انتقال می‌یابد. پس از دریافت کمک‌ها، حزب‌الله کالاهای مورد نیاز مغازهها‌، فروشگاه‌ها، داروخانه‌ها و مراکز توزیع مواد سوخت وابسته به خود را از همین کمک‌ها تامین می‌کند و بدون نیازمندی به بازار لبنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

گردش دلار در بازار لبنان به هدف تداوم حمایت تهران از دمشق

این اطلاعات را پایگاه خبری «جنوبیه» منتشر کرده است که مسئولیت آن را یکی از شخصیت‌های شیعه مخالف حزب‌الله بر عهده دارد. به نوشته این پایگاه خبری، تمام آنچه از ایران برای «حزب‌الله» ارسال می‌شود در واقع بودجه ماهانه آن است که به لیره لبنانی تبدیل می‌شود و پس از فروش کالاهای مزبور در بازار لبنان و پرداخت هزینه آن‌ها به صورت نقدی و با بهره‌گیری از گزینه حمایت از نرخ ارز، در دسترس حزب‌الله قرار می‌گیرد. پس از جمع‌آوری قیمت کالاها از مصرف‌کننده لبنانی، پمپ بنزین‌ها، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی نور، حزب‌الله مبالغ هنگفت لیره لبنان را به دلار تبدیل می‌کند و این پول به عنوان بودجه ایران و ارز احتیاطی برای رژیم بشار اسد به سوریه منتقل می‌شود و سوریه با استفاده از این پول، مواد اولیه، نفت و سلاح مورد نیاز خود را از روسیه و بازار سیاه تامین می‌کند و قیمت آن‌ها را به دلار می‌پردازد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه