کودتا در سفارت‌خانه؛ سفیر میانمار از انگلستان خواست جانشین او را نپذیرد

سفیر برکنار شده توسط حکومت کودتا، شب در خودروی خود مقابل ساختمان سفارت ماند

سفیر میانمار در لندن، کودتای ارتش در کشور خود را محکوم کرده است-Ben STANSALL / AFP

سفیر میانمار پس از گذراندن یک شب در اتومبیلش پس از قطع دسترسی به  ساختمان سفارت این کشور در لندن، از دولت بریتانیا خواست تا در اجرای تعهداتش به حفظ ارزش‌های دموکراتیک جهانی، در کنار او بایستد.

سفیر کیاو زوار مین از وزارت امور خارجه بریتانیا درخواست کرده است که همانگونه که کودتای میانمار را محکوم کرده است، علیه «کودتا در قلب لندن» نیز اقدام کند.

او درخواست کرد معاون‌اش که ساختمان سفارت را تصرف کرده است، به عنوان جایگزین وی شناخته نشود و در عوض، همراه با دیگر حامیان حکومت کودتا که قدرت را تصاحب کرده است، از بریتانیا اخراج شود.

درخواست سفیر میانمار، بریتانیا را در موقعیت ناخوشایندی قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دومینیک راب، وزیر امور خارجه که در حال سفر به کشورهای خاور دور است، در توییتی نوشت: «ما قلدری دیروز رژیم نظامی میانمار در لندن را محکوم می‌کنیم و من به کیاو زوار مین برای شجاعتش ادای احترام می‌کنم».

«بریتانیا همچنان خواستار پایان کودتا و خشونت مهیب در میانمار و بازگشت فوری دموکراسی به این کشور است».

اظهارت وزیر خارجه بریتانیا ستایش گسترده مخالفان رژیم نظامی میانمار را در رسانه‌های اجتماعی به همراه داشت که پیام او را به مخالفت بریتانیا با تلاش‌ها برای برکناری سفیر میانمار تعبیر کردند.

یکی از توییت‌های معمول در واکنش به این اظهارات این است: «از حمایت شما متشکریم و انتظار داریم تا پایان این مساله ما را حمایت کنید. باز هم متشکرم».

دیگری اظهار داشت: «دموکراسی در میانمار برای همیشه از دوستانش سپاسگزار خواهد بود».

اما دولت بریتانیا، بر اساس پروتکل دیپلماتیک، انتخابی ندارد که کشور دیگر چه کسی را به عنوان نماینده خود منصوب می‌کند.

وزارت امور خارجه، نامه‌ای از سفارت دریافت کرده است که می‌گوید سفیر کیاو زوار مین در ۹ مارس از سمت خود برکنار شده است و معاون سفیر، چیت وین، مسئولیت کار را بر عهده گرفته است.

پس از كودتای میانمار در ماه فوریه، حکومت کودتا کیا موی تون، سفیر این كشور در سازمان ملل، را از کار برکنار کرد، زیرا وی از مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواسته بود تا «از هر وسیله لازم» برای اطمینان از حفظ جایگاه آنگ سان سوچی به عنوان رهبر میانمار در صحنه بین‌المللی استفاده كند.

در آن ماجرا، دستور حکومت کودتا بی‌اثر شد و کیا موی تون منصب سفارت را حفظ کرد زیرا معاون او، تین ماونگ نایینگ، كه رژیم او را به عنوان جانشین کیا موی تون تعیین كرده بود، استعفا داد و نماینده ویژه سازمان ملل در میانمار، كریستین شرنر برگنر، از كشورها خواست که حکومت نظامی را به رسمیت نشناسند.

در لندن  سخنگوی سفیر کیاو زوار مین گفت: «سفیر توسط رژیم نظامی میانمار فراخوانده شده است. از آن زمان ارسال دستورالعمل‌های وزارت خارجه میانمار به او متوقف شده است».

او افزود: «ما معتقدیم كه دولت بریتانیا از كسانی كه برای حکومت نظامی كار می‌كنند، پشتیبانی نخواهد كرد. همچنین از دولت بریتانیا درخواست داریم که این افراد را به میانمار مسترد کند».

(کودتایی در میانمار در ماه فوریه رخ داده است و اکنون همان حادثه در قلب لندن در حال تکرار است. این نه تنها برای مردم میانمار غیر ‌قابل ‌قبول و بی‌احترامی به ایشان است، بلکه به طور آشکار بی ‌حرمتی به تمام جامعه دموکراتیک در بریتانیا است).

© The Independent