شهرت یا مهارت؛ امیر جدیدی چگونه بازیکن تیم ملی تنیس شد؟

دعوت بحث‌برانگیز چهره شناخته ‌شده سینما که نفر ۳۹۳ رتبه ‌بندی تنیس ایران است

امیر جدیدی، بازیگر سینما و  تئاتر، در ۱۶ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است-عکس از حساب کاربری اینستاگرام امیر جدیدی

انتخاب امیر جدیدی برای تیم ملی تنیس از این منظر مورد انتقاد است که وجه شهرت او به عنوان هنرپیشه، منجر به دعوت او به تیم ملی شده باشد. سرمربی تیم ملی مسئول است که بهترین بازیکنان را فارغ از هر عاملی ورای تشخیص فنی، به تیم ملی دعوت کند. اگر امیر جدیدی بر اساس آنچه شایستگی حرفه‌ای در ورزش است به تیم ملی راه یافته باشد، باید انتقادات را بی‌اساس دانست. اما اگر شهرت او در حرفه‌ای دیگر منجر به حضور او در تیم ملی تنیس شده باشد، باید حقوق بازیکنان دیگری را در تنیس در نظر گرفت که با استحقاق فنی بیشتر، بیرون از فهرست تیم ملی پشت در مانده‌اند.

امیر جدیدی، بازیگر سینما و تئاتر، در ۱۶ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است و در آخرین فیلمِ در حال ساخت اصغر فرهادی با نام «قهرمان» نیز نقش خواهد داشت. جدیدی با ۴ بازی در تئاتر نیز شناخته شده است. او سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد در جشنواره فیلم فجر ۹۶ را با بازی در فیلم‌های عرق سرد و تنگه ابوقریب گرفت، و با نمایش «شاه‌ماهی» نیز برنده بهترین بازیگر مرد جشنواره تئاتر فجر سال ۹۸ شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما امیر جدیدی در دو سال اخیر فقط در جام حذفی تنیس جزیره کیش شرکت کرد و با ۲۹ امتیاز، در رتبه‌بندی مردان ایران در رتبه ۳۹۳ حضور دارد. این رتبه برای دعوت به تیم ملی مناسب نیست، مگر آن که تشخیص سرمربی تیم ملی را بپذیریم. نفر اول رنکینگ ایران، امیرحسین بادی است که ۶۷۵۲ امتیاز دارد و بازیکنان بین رنکینگ ۵۰ تا ۶۰، حدود ۶۰۰ یا بیش از ۴۰۰ امتیاز دارند. این امتیازات با ۲۹ امتیازی که به نام جدیدی ثبت شده است، نشانگر فاصله‌ای جدی است. امیر جدیدی همواره علاقه‌اش را به تنیس نشان داده است و سال‌هاست که به این ورزش مشغول است. اما شناخته‌شده‌تر بودن او به عنوان بازیگر سینما، این شائبه را ایجاد می‌کند که شاید جذابیت تجاری او سرمربی تیم را ترغیب کرده باشد که او را در فهرست خود قرار دهد.

اکبر طاهری، مربی تیم ملی، درباره انتخاب جدیدی چنین توضیح داده است: «او قبل از این که بازیگر شود تنیس بازی می‌کرد و در مسابقات مختلف هم حضور داشت. از طرفی، در مسابقات که حضور داشته باشد، حال  و هوای بهتری به رقابت‌ها می‌دهد. جدیدی در مسابقات مختلف شرکت کرده است و من هم با او صحبت کردم، اما آسیب‌دیدگی در دستش دارد که باید با پزشکش مشورت کند.» این که طاهری می‌گوید حضور او حال و هوای دیگری به مسابقات می‌دهد، یعنی توجه او به شهرت امیر جدیدی جلب شده است.

فرزین ضیا آذری، دبیر فدراسیون تنیس، نیز در این باره که آیا حضور امیر جدیدی در مسابقات انتخابی تیم ملی تنیس یک انتخاب تبلیغاتی است، گفت: «این یک انتخاب تبلیغاتی نبود. جدیدی بازیکن خوبی است که تنیس را به صورت جدی دنبال می‌‌کند و در بین پنجاه بازیکن شرکت کننده در انتخابی تیم ملی، می‌‌تواند در رده‌‌‌های بین چهلم تا پنجاهم قرار بگیرد.» در عین حال، دبیر فدراسیون با این جملات وجه تبلیغاتی حضور جدیدی را انکار نمی‌کند: «افراد مشهور که تنیسور هم هستند، می‌توانند باعث بیشتر دیده شدن تنیس شوند و همین موضوع فواید زیادی برای این رشته خواهد داشت. بعد از مسابقات انتخابی شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود.»

طبق اعلام فدراسیون تنیس، این فدراسیون در سال گذشته فقط یک میلیارد و دویست میلیون تومان بودجه داشت. این رقم برای اداره یک فدراسیون ناچیز است. شاید فدراسیون تنیس تلاش می‌کند با حضور چهره‌های شناخته‌ شده، حامیان مالی بیشتری را جذب تنیس کند. بازی‌های امیر جدیدی را باید در انتخابی تیم ملی تماشا کنیم. آنگاه، داوری درباره سطح او در تنیس حتما آسان‌تر خواهد بود.

بیشتر از ورزش