سازمان نظام دارویی اروپا، شناسایی ارتباط واکسن آسترازنکا با لختگی خون

آسترازنکا تا پیش از این در رقابت برای ساخت واکسن کووید-۱۹ جلو بود

این سازمان پیشتر گفته بود که ارتباطی میان واکسن آسترازنکا و لختگی خون وجود ندارد - LOIC VENANCE / AFP

نهاد تنظیم مقررات دارویی اروپا روز چهارشنبه ارتباط احتمالی بین واکسن کووید-۱۹ آسترازنکا و عارضه نادر لخته شدن خون را در بزرگسالانی که آن واکسن را دریافت کرده‌اند، پیدا کرد و گفت تمامی شواهد و مدارک موجود را در نظر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان نظام دارویی اروپا اعلام کرد، «یک توضیح محتمل برای ترکیب لختگی خون و پایین بودن پلاکت خون، سیستم ایمنی بدن است که به شرایطی مشابه آنچه بعضی اوقات در بیمارانی که با هپارین تحت درمان هستند، می‌انجامد.»

این یافته به عنوان یک مانع عمده در مبارزه جهانی با همه‌گیری کرونا و چرخشی در رویکرد آژانس دارویی اروپا اعلام می‌شود که چند روز پیش در حمایت از واکسن آسترازنکا گفته بود هیچ خطر فزاینده لختگی خون پس از تزریق واکسن در حالت کلی وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته رویترز، اعلام امروز مرجع تنظیم مقررات دارویی اروپا، ضربه ای به آسترازنکا نیز محسوب می‌شود که در رقابت برای ساخت واکسن ضد کووید-۱۹ پیشرو بود و از همان ابتدا با همکاری دانشگاه آکسفورد کار خود را در این عرصه آغاز کرد و ادامه داد.

کمیته ایمنی سازمان نظام دارویی اروپا، که واکسن را مورد ارزیابی قرار داده است، خواستار مطالعات بیشتر در این زمینه و تغییر مطالعات کنونی برای رسیدن به اطلاعات بیشتر شده است.

بیشتر از جهان