تهران جز قرنطینه راه دیگری ندارد

فرمانده ستاد کرونای تهران: محدودیت‌ های فعلی برای کنترل بیماری کافی نیست

شمار مراجعان به بیمارستان‌ها نسبت به نیمه بهمن ماه و اسفندماه ۴ برابر افزایش داشته است - عکس از خبرگزاری مهر

شمار مبتلایان به کرونا در طول یک شبانه‌روز، از ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه، با  ۲۰ هزار و ۹۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، رکورد هراس‌آور تازه‌ای ثبت کرده‌است. شمار مرگ بر اثر کرونا نیز به ۲۰۰ نفر در روز رسیده است. 

طبق آمار رسمی، تاکنون نزدیک به ۶۴ هزار نفر در ایران جان خود را براثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. پیام طبرسی، عضو هیئت علمی دانشگاه و متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، نیز گفته است که حداقل تا دو ماه آینده آی سی یوها و بیمارستان‌ها پرخواهد بود و پیش‌بینی کرده است که شاهد افزایش میزان مرگ و‌میرها خواهیم بود. به گفته او، تهران باید تعطیل شود. 

تمام مراکز استان‌ها قرمز شده‌اند. ۲۵۷ شهرستان و همه مراکز استان‌ها از روز ۱۸ فروردین در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند. هم‌اکنون ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد، و ۱۱ شهرستان آبی هستند. 

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، می‌گوید هفته آینده هفته‌ای بسیار سخت برای پایتخت خواهد بود. به گفته علیرضا زالی،  تجربه اخیر خوزستان که با گونه جهش‌یافته ویروس کرونا رخ داد، در تهران نیز در حال تکرار است و باید تمهیداتی متفاوت از قبل برای مدیریت این بحران داشته باشیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای زالی روز چهارشنبه همچنین به خبرگزاری فارس گفت که جز قرنطینه تهران راه دیگری وجود ندارد. 

فرمانده ستاد کرونای تهران می‌گوید محدودیت‎های فعلی برای کنترل بیماری کافی نیست، و با این وضعیت، هفته بعد هفته تلخ‎تری را شاهد خواهیم بود. جز مسیر «لاک‎داون» یا اعمال قرنطینه موقت مانند آبان، راه دیگری نداریم و کنار آن باید واکسیناسیون گروه‎های پرخطر سرعت بگیرد.

رئیس بیمارستان سینای تهران نیز روز چهارشنبه با اشاره به افزایش بار بیماری در شهر تهران به دنبال قرمز شدن وضعیت بیماری در این استان، گفت: «در حال حاضر میزان مراجعات به بیمارستان‌ها نسبت به نیمه بهمن ماه و اسفندماه حدودا ۴ برابر افزایش داشته است که با یک تا دو هفته تعطیلی شهر و گسترش واکسیناسیون به راحتی می‌توان اعداد و آمار را یک رقمی کرد.»  در این شرایط، ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز برگزاری آزمون کارآموزی وکالت را برای روز ۲۰ فروردین  صادر کرده است. به گفته سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور تاکنون بیش از ۴۳ هزار نفر کارت ورود به جلسه دریافت کرده‌اند. 

این در حالی است که فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، اعلام کرده است که هفته سخت کرونایی در انتظار پایتخت است. علیرضا زالی همچنین با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی در پایتخت، تعطیلی یک هفته‌ای تا ۱۰ روزه تهران را به معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور، و وزیر بهداشت پیشنهاد داده است. انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، نیز در عین مخالفت با قرنطینه تهران، با اشاره به موج چهارم شیوع ویروس کرونا اعلام کرده است که نوع جهش‌یافته ویروس در پایتخت در حال چرخش است و از مردم درخواست کرده است تا مصوبات ستاد ملی کرونا را با جدیت اجرایی کنند.

تناقض گویی‌ها و عملکرد متناقض مسئولان بهداشتی و دولتی، در شرایطی است که به گفته سعید نمکی،  وزیر بهداشت، سرعت شيوع نوع جهش‌يافته ويروس كرونا از كنترل خارج شده است و به گفته روسای بيمارستان‌های دانشگاهی شهر تهران و مسئولان مقابله با كرونا در پايتخت، تعداد تخت‌های بستری برای مبتلايان جديد هم ناكافی است. ۱۰۳ بیمارستان پایتخت نیز درگیر رجوع یا هجوم بیماران هستند.