ژنرال اسرائیلی:‌ اسرائیل در مقابله با ایران در تناقضی امنیتی به سر می‌برد

ژنرال تال کالمن: «در مورد ایران، مسئله فقط به شکست دشمن ختم نمی‌شود، بلکه بحث رقابت در میان است»‌

دایره سوم واحدی است که سال گذشته برای مقابله با ایران و مسائل استراتژیک در ارتش اسرائیل تاسیس شد- Jack GUEZ / AFP

نشریه اسرائیل‌هیوم، در مصاحبه‌ای با تال کالمن، فرمانده «دایره سوم» ارتش اسرائیل، گفت که ۲۰۲۰ از نظر نبرد علیه ایران «سال خوب و تغییرات عمده»‌ بود.

دایره سوم واحدی است که سال گذشته برای مقابله با ایران و مسائل استراتژیک در ارتش اسرائیل تاسیس شد.

کالمن گفت:‌«این سال با کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق به دست نیروهای آمریکایی شروع شد و با رشته رویدادهایی که نمی‌توانم جزئیاتش را بگویم و معادله را بسیار مثبت کرد، ادامه یافت.»

ژنرال کالمن، خلبان سابق هواپیماهای جنگنده، گفت که ایران چالشی است علیه تمامی دکترین امنیت ملی اسرائیل.

به گفته کالمن چالش فوق به چهار بخش تقسیم می‌شود: حاکمیت افراطی‌گرا، مسئله هسته‌ای، استحکامات نظامی، و بالاخره تلاش تهران برای گسترش نفوذ منطقه‌ای.

او همچنین گفت که علاوه بر تمام این‌ها، وسعت ایران و فاصله‌‌اش از مرزهای اسرائیل به پیچیدگی معادله می‌افزاید.

فرمانده اداره سوم ارتش اسرائیل گفت:«هنگام قرار گرفتن در رقابت استراتژیک با یک کشور، نباید به شکست فکر کرد. بلکه باید به دنبال برتری باشید که به شما امنیت می‌دهد و طرف مقابل را از اقدام علیه شما بازمی‌دارد.»

او گفت: رقابت استراتژیک، طولانی مدت و مستلزم هماهنگ‌‌سازی در تمامی تلاش‌های ملی است که برخی تحت مدیریت ارتش نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال کالمن گفت در مورد ایران، مسئله فقط به شکست دشمن ختم نمی‌شود، بلکه بحث رقابت در میان است و بنابراین فقط مسئله نظامی در میان نیست، بلکه مسائل دیپلماتیک، اقتصاد و غیره نیز در میان است.

او تاکید کرد که در مورد مسئله ایران، نباید بررسی را تنها به پرونده اتمی یا بخش نظامی یا گسترش نفوذ منطقه‌ای منحصر کرد. بلکه باید تمامی این موارد را بررسی کرد.

ژنرال تال کالمن گفت که حکومیت ایران برای امنیت و ثبات خود به قابلیت هسته‌ای علاقه‌مند است، اما این برای اسرائیل مسئله موجودیت در میان است. او گفت اگر ایران به قدرت هسته‌ای دست یابد، خاورمیانه را تغییر می‌دهد و موجب رقابت تسلیحات هسته‌ای می‌شود.

او افزود که اولویت باید قابلیت هسته‌ای جمهوری اسلامی باشد.

او همچنین تاکید کرد که در مذاکرات اتمی با ایران، اسرائیل می‌تواند در توافق تاثیرگذار باشد و راه رسیدن به این توافق از طریق دولت جدید آمریکا است.

او گفت ارزیابی دولت آمریکا از وضعیت تا حد زیادی شبیه ارزیابی اسرائیل است.

کالمن گفت اسرائیل به توافقی «بله»‌ می‌گوید که طولانی‌مدت‌تر و قوی‌تر از برجام باشد.

او گفت اقدامات اخیر ایران قابل بازگشت است و هدف از آنها علامت دادن به جامعه بین‌الملل بوده است و این طور نیست که ایران به سمت تولید بمب حرکت کرده باشد.

این ژنرال ۵۲ ساله اسرائیلی گفت که در ۲۵ سال گذشته درباره گزینه نظامی علیه ایران کار کرده است. او گفت این گزینه در دهه‌های اخیر همواره مد نظر بوده و در سال‌های اول توافق اتمی از نظر دور شده بود، اما در سال گذشته مجددا مطرح شده است.

او ضمن تاکید بر قابلیت نظامی و عملیاتی اسرائیل برای حمله به تاسیسات ایران، گفت که تهران از برنامه‌هایش برای تثبیت خود در سوریه و انتقال سلاح به حزب‌الله دست برنداشته است، اما مرگ قاسم سلیمانی در سال گذشته، کار را برای ایران دشوار کرد.

ژنرال  تال کالمن گفت که اسرائیل در یک «تناقض امنیتی» به سر می‌برد. از یک سو از برتری استراتژیک لذت می‌برد و از سوی دیگر، تهدیدهایی که با آنها مواجه است، تشدید شده‌اند.

او معتقد است که پیمان‌های ابراهیم برای عادی‌سازی مناسبات اسرائیل با کشورهای عرب، نشانی امیدوارکننده برای ثبات در خاورمیانه است و گفت:‌«با توان بالقوه برای خاورمیانه‌ای متفاوت را در اختیار خواهیم داشت.» اما به گفته او، همه چیز بستگی به مناسبات با ایران بستگی دارد.