«گذرنامه سبز اسرائیل چیست و به چه درد می‌خورد؟»

دارنده گذرنامه باید هر دو نوبت واکسن ویروس کرونا را زده باشد، یا از بیماری بهبود یافته باشد

دارنده گذرنامه سبز به بسیاری از مکان‌های عمومی، از جمله باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها، تئاتر و سینما، سالن‌های ورزشی، هتل‌ها، و رویدادهای فرهنگی دسترسی خواهد داشت- Emmanuel DUNAND / AFP

با کاهش محدودیت‌های کرونایی در انگلستان، بحث در مورد چگونگی انجام این کار در مطمئن‌ترین حالت ممکن مانند هر زمان دیگر در طول سال گذشته مطرح است.

ادوارد آرگار، وزیر بهداشت، روز دوشنبه «سیستم گذرنامه سبز» اسرائیل را راهی برای بازگشت انگلستان، یا حداقل برخی از ساکنان آن، به زندگی عادی خواند.

اسرائیل ۵.۲۷ میلیون نفر از حدود ۹ میلیون نفر جمعیت خود را واکسینه کرده است که بالاترین میزان در جهان است. سیستم گذرنامه سبز آن چیست و چگونه عمل می‌کند؟

چه کسی می‌تواند این گذرنامه را دریافت کند؟

برای گرفتن گذرنامه سبز، فرد باید هر دو دوز واکسن ویروس کرونا را زده باشد یا از خود بیماری بهبود یافته باشد. این معادل «گذرنامه‌های کووید» در انگلستان است که مورد بحث و بررسی هستند.

نام فرزندان زیر ۱۶ سال که از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند، می‌تواند در گذرنامه پدر و مادر‌ها درج شود.

این گذرنامه که می‌تواند به صورت فیزیکی یا به صورت نرم‌افزاری در تلفن همراه افراد باشد، تنها به زبان عبری در دسترس است.

این مدرک از یک هفته بعد از دریافت دوز دوم واکسن به مدت شش ماه، یا تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۱ برای کسانی که از بیماری بهبود یافته‌اند، معتبر است.

پاره‌ای از مردم به این طرح اعتراض کرده‌اند و آن را مستبدانه خوانده‌اند و می‌گویند این کار باعث ایجاد «طبقه‌ای واکسینه شده و برتر» در میان جامعه‌ای دولایه و جدید می‌شود.

اگر سیستم اسرائیل به این شکلی که هست به انگلستان منتقل شود، بارزترین تأثیر آن این خواهد بود که جوانان حق شرکت در فعالیت‌های معمول پدر و مادر‌ها و دیگران را نخواهند داشت، زیرا واکسیناسیون در انگلستان بر اساس سن انجام شده است.

گذرنامه‌ها کجا به کار می‌روند؟

دارنده این گذرنامه مجاز به بسیاری از اماکن عمومی، از جمله باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها، تئاتر و سینما، سالن‌های ورزشی، هتل‌ها، و رویدادهای فرهنگی دسترسی خواهد داشت. افراد فاقد آن، اجازه ورود به اماکن نامبرده را نخواهند داشت.

ماسک‌های صورت اما اجباری باقی خواهند ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شخص دارنده گذرنامه سبز به شکل فیزیکی، باید کارت هویت را نیز همراه خود داشته باشد تا بتواند وارد شود، اما در گذرنامه نرم‌افزاری، با کد «QR» تأیید صورت می‌گیرد.

به گزارش روزنامه «هاآرتس»، سیستم‌های پشتیبانی در زمان راه‌اندازی این نرم‌افزار در ماه فوریه با چالش‌های فراوانی مواجه شدند و پس از راه‌اندازی نیز جعل و دیگر مشکلات تأییدی برای توسعه‌دهندگان دردساز شد.

در ضمن، بر اساس برخی از گزارش‌ها، ممکن است کسب و کار‌ها قوانین را چنان که باید اجرا نکنند.

مجله «مورنینگ ادورتایزر» با صاحبان میخانه‌ها در اسرائیل مصاحبه کرد و آن‌ها از این‌که کارکنان‌شان برای بازگشت به کار نیازی به اثبات دریافت واکسن ندارند، ابزار تعجب کردند.

آقای آرگار چه گفت؟

آقای آرگار روز دوشنبه تغییر موضع دولت در استفاده از گذرنامه‌های واکسن را انکار کرد.

ندیم زاهاوی، وزیر واکسن، پیشتر آن‌ها را تبعیض‌آمیز خوانده بود. اما ایده مزبور به زودی به صورت آزمایشی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آقای آرگار در برنامه «صبحانه بی‌بی‌سی» در پاسخ به این سوال که آیا وزرا نظرشان را تغییر داده‌اند، گفت: «فکر نمی‌کنم چنین باشد. ما در طول سالی که گذشت، به عنوان یک كشور و به صورت فردی، مجبور شدیم یک سری کار‌ها انجام دهیم که دلخواه یا انتخاب خودمان نبود. اما طبیعت این بیماری ما را به انجام کار‌های نسبتاً ناخوشایندی واداشت که به اراده خودمان انجام نمی‌دادیم.»

«من نمی‌خواهم راهکار مایكل گوو (صدراعظم دوکی لنكستر) را تصاحب کنم، اما او صریحاً گفته است كه اگر به عنوان مثال به كشورهایی چون اسرائیل نگاه كنیم که در سطح بالایی واکسیناسیون انجام داده‌اند و در فکر باز کردن هر چه سریع‌تر کشور و اقتصاد خود هستند - فکر می‌کنم چیزی به نام «گذرنامه سبز» دارند – به نظرم ارزش این را دارد که بررسی‌اش کنیم و ببینیم آیا راهی وجود دارد تا با حفظ تعادل بین کلیه‌ ملاحظات عملی، اخلاقی و عادلانه، در کوتاه‌مدت، سرعت بازگشایی کشور و بازگشت به کارهایی که دوست داریم را بالا ببریم؟»

«فکر نمی‌کنم کسی بخواهد این کار را انجام دهد، اما فکر می‌کنم بهتر است آن را بررسی کنیم و ببینیم آیا می‌تواند به ما کمک کند کمی سریعتر پیش برویم و کشورمان را به حالت عادی برگردانیم، یا نه.»

روزنامه «دِ میل آن ساندی» ماه گذشته گزارش داد که وزرای بریتانیا قصد دارند درباره تاثیر گذرنامه‌های سبز با همتایان اسرائیلی خود صحبت کنند، امری که نشان‌دهنده احتمال استفاده از چنین طرحی در انگلستان است.

قرار است آقای گوو نتایج بررسی خود را در ماه ژوئن اعلام کند.  

© The Independent

بیشتر از جهان