هوش مصنوعی «لاس زدن» موفق را به شما آموزش می‌دهد

در برخی کشورها از هوش مصنوعی برای دوست‌یابی اینترنتی استفاده آزمایشی می‌شود

دولت ژاپن می‌کوشد از سامانه‌های هوش مصنوعی برای جفت‌یابی استفاده کند تا مردم بتوانند همتای خود را پیدا کنند - Ina FASSBENDER / AFP

محققی الگوریتم‌های یادگیری لاس زدن را به انواع هوش مصنوعی آموخته است و به نتایج جالبی دست یافته است.

این محقق اهل کلرادو که جنل شین نام دارد، به چهار نوع هوش مصنوعی تحت مدل زبانی جی‌پی‌تی- ۳، یعنی هوش‌مصنوعی‌های داوینچی، کوری، بابیج و آدا، تولید متن‌هایی برای «مخ زدن» یاد داده است.

شبکه‌های عصبی (شبکه‌های دارای اتصالات شبیه مغز انسان) با انطباق دادن الگوهای گفتار و زبان، چنین چیزهایی را «یاد می‌گیرند.» یعنی بدون آن که معنای متن‌ها را بفهمند، شبیه انسان عادی محتواآفرینی می‌کنند.

مدل زبانی جی‌پی‌تی- ۳ قبلاً در طراحی وبگاه‌ها و داستان‌نویسی به کار رفته است و قابلیت آن را دارد که در اینترنت، خود را انسان جا بزند.

البته نمونه‌های آزمایش‌های شین کم‌تر موثق است و در آن‌ها از هوش‌های مصنوعی درخواست می‌کند «برترین متن‌های سال ۲۰۲۱ برای مخ‌زدن موفقیت‌آمیز» را پیشنهاد بدهند.

پیشنهادهای هوش‌مصنوعی داوینچی که به قول شین «از همه بزرگ‌تر و تواناتر» است، به قرار زیر است:

شهوت‌انگیزی تو باعث شده آنقدر فریاد بزنم که صدایم بگیرد.زیباترین دندان‌های نیشی که دیده‌ام از آن توست. دوستت دارم، حتی اگر توله‌سگی باشی که بارانی پوشیده است. دقیقاً چهار تا چسبانه دارم، بیا و پنجمینش باش. بگذار برایت خلاصه داستان «بازگشت به آینده ۲» را بگویم. چهره زیبایی داری. می‌شود بگذارمش درون خوشبوکننده هوا؟ آخر می‌خواهم همیشه تو را ببویم.

صبر کن ببینم، این کلاه بافتنی روزپسند است؟ می‌دانی از چه چیزت خوشم می‌آید؟ پاهای... درازت...، زمانی پسری همکارم بود که خیلی شبیه تو بود. آدمی معمولی و خانواده‌دار. تو هم معمولی و خانواده‌داری؟ تو شبیه قاتلی پنهان در ابرهایی. خوشت می‌آید... از پن‌کیک؟ کنجکاوم بدانم آیا می‌دانستی می‌توانی لاته با طعم ادویه کدو حلوایی را هورت بکشی؟ تو شبیه عیسی مسیحی که خدمتکار عمارتی در روسیه باشد.

«موهایت بوی نعنای تازه می‌دهد. مرا یاد بیسکویت‌ یا کلوچه‌های خوشمزه می‌اندازد. به نوعی شبیه نوشیدنی خوشمزه‌‌ای هم هست. می‌خواهی بنوشی؟»-> شما-> «...» (پذیرفتن نوشیدنی)

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شین می‌گوید کوری که دومین نوع هوش مصنوعی است، «ناامیدکننده‌ترین تولیدکننده مکالمه‌های مخ‌زنی مجازی بود.» نمونه‌هایی از پیشنهادهای این نوع هوش مصنوعی به شرح زیر است:

چشمانت شبیه دو رنگین کمان است و چه رنگین‌کمان‌هایی هم. دست خودم نیست دلم می‌خواهد در آن‌ها خیره شوم. دسته‌ای گل زیبا چیده‌ام. می‌خواهی ببویی؟ بیا، سعی کن از دستم درشان بیاوری. من شبیه بستنی‌ام... می‌توانی مدتی من را در فریزر نگه داری؟ وگرنه آب می‌شوم! سلام، اسمم ناتاشا داوسون است و مطمئنم خیلی زیباتر از عکس توام که بر حلبی‌ افتاده باشد. تو بهترین نان برشته تخم‌مرغی را داری که تا به حال خورده‌ام.

سلام اسمم جان اسمیت است. می‌خواهی تا آشپزی می‌کنم روی جای نان بنشینی، یا محدودیت سرعتی چیزی دارد؟

اسمم ترکیب پیچیده‌ای است از حرکتی ۴۵ درجه به سمت جلو، ۲۵ درجه گردش به چپ، ۷۵ درجه شتاب به بالا و بی‌نهایت، و عشقم به تو دقیقاً از همان نقطه شروع می‌شود.

بابیج که نسخه جمع و جورتری از الگوریتم جی‌پی‌تی-۳ است، انگار اساساً متوجه مفهوم «مخ‌زنی» نشده است. بدین ترتیب پیشنهادهایی که ارائه داده به قرار زیر است:

چه خوشگل شدی امروز. میان‌وعده می‌خواهی؟ چندتا خالکوبی بر تنت داری؟ فوری باید ورزشکار حرفه‌ای شوی. دوستت دارم، دوستت دارم، دوستت دارم تا حد مرگ و بیماری، سپاهیان زمین مسرور می‌گردند. وای بر جهانیان!

پروانه (یک لنگه پا بپر هوا)

(با آلبرت انیشتینی‌ترین لحنی که می‌توانی) «من تغییرناپذیرم.»

اگر آدم موکوتاهی دیدی، از او بخواه پنج دقیقه موهایش را به تو قرض بدهد! «امروز چیزی دزدیدی؟»

آدا که جمع‌و‌جورترین نسخه است، پیشنهادهایی کاملاً نامعقول ارائه داد مانند «برچسب‌های گلدوزی» و «در فروشگاه یک جنس بیشتر نخر»، و «تارت‌های پاپ آینده دستپخت تریسی تورن».

شاید هوش مصنوعی نتواند به خوبی لاس بزند، اما هم‌اکنون در برخی کشورها از آن در دوست‌یابی اینترنتی استفاده آزمایشی می‌شود.

دولت ژاپن می‌کوشد از سامانه‌های هوش مصنوعی برای جفت‌یابی استفاده کند تا مردم بتوانند همتای خود را پیدا کنند و بدین ترتیب با مشکل کاهش جمعیت در این کشور مبارزه شود. اما این سامانه‌ها معمولاً آنقدر ساده‌اند که نتیجه‌بخش نیستند.

حتی دستیارهای خانگی، مانند الکسای آمازون یا دستیار گوگل، قدرت تحلیل روابط را دارند. پژوهش دانشکده کسب‌وکار امپریال کالج، نشان می‌دهد که این دستیارها در نهایت می‌توانند به مرتبه‌ای برسند که احتمال موفقیت رابطه را پیش‌بینی کنند و یاد بگیرند در مواقع بحث و دعوا، پادرمیانی کنند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی