تپه مرنجان کابل؛ مکانی تفریحی و تاریخی در افغانستان

جنگ و ناامنی نتوانسته مانع گشت و گذار مردم در مناطق تاریخی و تفریحی شود

تپه مرنجان که از آن به نام تپه نادرخان و شهدا نیز یاد می‌شود، در جنوب کابل و در همسایگی ارگ افغانستان قرار دارد و یکی از مکان‌های نام‌دار و تاریخی کشور است. این تپه در روزهای عید، تعطیلات، جمعه، سال‌نو، و نوروز جنب‌وجوش خاصی دارد. مردم از گوشه و کنار کابل به این تفریح‌گاه می‌آیند و با راه‌اندازی بازی‌های مختلف مانند فوتبال، والیبال، گودی‌پران‌بازی، و ...، خود را سرگرم می‌کنند.

تپه مرنجان، ساحتی بسیار وسیع و در حال حاضر سرسبز دارد و به دلیل واقع شدنش در قلب کابل از لحاظ امنیتی مکان خوبی برای تفریح به شمار می‌رود. روزهای تعطیل و جمعه‌ای نیست که مردم همراه با خانواده‌هاشان به آنجا نیایند، تفریحی نکنند و لذت نبرند.

دلیل دیگر حضور پر رنگ مردم، به ویژه ساکنان کابل در روزهای تعطیل در این مکان تفریحی، هموار بودن تپه مرنجان است، زیرا مردم می‌توانند بدون زحمت و خستگی از تپه‌نوردی،  کابل را به خوبی از بالا تماشا کنند و زیبایی‌های آن را ببینند.

دولت افغانستان در حال حاضر صدها نهال درخت را در بالا و پایین این تپه تاریخی غرس کرده است. شمار زیادی از این درختان سبز و بلند شده‌اند و نمای بسیار زیبایی به این مکان تاریخی داده‌اند.

مردم افغانستان تاکید دارند که باید تمام مکان‌های تفریحی و تاریخی این کشور که در جریان سال‌های جنگ ویران شده‌اند، بازسازی و نوسازی شود و مردم بتوانند از این مکان‌ها دیدن کنند و تاریخ گذشته کشورشان را بهتر و بیش‌‌تر بدانند.

صبور غفار، از ساکنان کابل، که برای تفریح به تپه مرنجان آمده است، می‌گوید:«این تپه نه به‌تازگی، بلکه از سال‌ها پیش مکانی تفریحی و تاریخی بوده است. پدران و پدربزرگ‌‌های ما نیز به اینجا برای تفریح آمده‌اند. این مکان قصه‌های خیلی‌ جالب آموزنده و تاریخی دارد که باید هر شهروند افغانستان در مورد آن بداند. من از تلاش‌های دولت برای بازسازی و سرسبزی این تپه سپاسگزاری می‌کنم و آرزو دارم که سایر این گونه مکان‌های تاریخی و تفریحی کابل را نیز درختکاری و بازسازی کنند و تفریحگاه‌های امن برای مردم بسازند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شمیلا جاغوری همراه با نامزدش حمید جاغوری نیز به تپه مرنجان آمده‌اند و می‌گویند: «اسم تپه مرنجان را بارها شنیده بودیم و از دور نیز دیده بودیم. خوشبختانه امروز آمدیم تا از نزدیک بیبینم که چگونه است. مکانی خوب و وسیع و زیبا و تاریخی است، اما نیاز به بازسازی زیاد دارد. نظر به نام و نشانی که این تپه دارد، باید اکنون هیچ ویرانی در آن دیده نمی‌شد؛ آن هم در حالی که دو شاه افغانستان در دل آن دفن شده‌اند. آرزو داریم که کشور ما آباد، سرسبز و دارای صلح شود تا همه داشته‌های فرهنگی، تاریخی خود را از نزدیک تماشا کنیم.»

تپه مرنجان در نزدیکی یکی از مکان‌های تفریحی و تاریخی افغانستان است که دو شاه افغانستان، «محمد نادرشاه» و پدرش «محمد ظاهرشاه» و برخی از کشته‌شدگان حزب دموکراتیک خلق افغانستان نیز در آن دفن شده‌اند، اما مردم بیشتر آن را به نام «تپه نادرشاه» یا «مرنجان» می‌شناسند و یاد می‌کنند.

در مورد دلیل معروف شدن این تپه به نام «مرنجان»، افسانه‌های مختلفی روایت می‌شود. شماری از مردم می‌گویند که در گذشته جادوگری به نام «مرنجان» در این مکان زندگی می‌کرده است. او ثروت و دارایی فراوانی داشت، اما روزی از قضا طلسم جادویی او می‌شکند و تمام دارایی افسانه‌ای او تبدیل به تپه‌ای خاکی می‌شود که اکنون به نام تپه مرنجان شهره است.

روایت دیگری که در پیوند با تپه مرنجان سر زبان‌های مردم افغانستان است و تعریف می‌کنند، این است که گویا مرتبط با نام «نرنجان سینگ»، از هندوهای افغانستان بوده است. او در ترکیب یک هیئت افغانستانی در دوران پادشاهی «امیر امان‌الله خان» به هند فرستاده شد و امان‌الله خان این تپه را به وی بخشید و به نام نرنجان خوانده شد، اما با گذشت زمان «نرجان» به «مرنجان» تبدیل شد.

قبلا یادآور شدیم که مزار و محل دفن دو شاه افغانستان نیز که در نزدیکی تپه مرنجان قرار دارد، از مکان‌های تاریخی به شمار می‌رود. این امر در سال ۱۹۳۳، توجه کاوشگران فرانسوی را به خود جلب کرد و آنان توانستند که دو معبد بودایی را کشف کنند که قدمت آنها به قرن‌های دوم و سوم میلادی در عصر کوشانیان می‌رسد.

بعد از کاوشگران فرانسوی، کاوشگران افغانستانی نیز آثاری زیادی از قبیل سفال، مجسمه و مسکوکات را در این تپه کشف کردند که بعضی از آنها هنوز هم در موزه ملی افغانستان نگهداری می‌شود. 

بیشتر از سفر