خطیب‌زاده از سفر وزیر خارجه روسیه به تهران خبر داد

ظریف سال گذشته گفته بود اگر مسکو برای قرارداد بلندمدت با ایران آمادگی داشته باشد، «قابل بررسی» است

سفر لاوروف بنا به دعوت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران انجام خواهد شد- HANDOUT/AFP/RUSSIAN FOREIGN MINISTRY

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه از سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تهران در ۲۴ فروردین سال جاری خبر داد.

وی همچنین گفت که این سفر در چارچوب رایزنی‌های سیاسی وزیران امور خارجه دو کشور و بنا به دعوت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران انجام خواهد شد.

روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای به ویژه تحولات قفقاز، سوریه، یمن و افغانستان، و همکاری در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی از محورهای مذاکرات دو طرف خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، توافق هسته‌ای وین از دیگر مسائل عمده‌ای خواهد بود که سرگئی لاروف قرار است درباره آن با مقام‌های ارشد ایرانی گفت‌گو کند.

سفر وزیر امور خارجه روسیه به تهران به فاصله کوتاهی پس از سفر همتای چینی او و امضای قرارداد بحث‌برانگیر بلندمدت همکاری میان تهران و پکن انجام خواهد شد.

توافق ۲۵ساله همکاری‌های راهبردی ایران و چین هفتم فروردین‌ امضا شد و انتقادهای گسترده ایرانی‌ها را در رسانه‌های اجتماعی و بعد در شهرهای مختلف به دنبال داشت.

ظریف آخر تیر سال گذشته در جریان سفر خود به روسیه، علاوه بر تمدید توافق ۲۰ ساله ایران و روسیه ، گفته بود اگر مسکو برای قرارداد بلندمدت دیگری آمادگی داشته باشد، از سوی تهران «قابل بررسی» خواهد بود.

توافق ۲۰ ساله ایران و روسیه در سال ۱۳۷۹ در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی به امضا رسید که سررسید آن اسفند گذشته بود، اما در جریان آن سفر ظریف به مسکو تمدید شد.

به نظر می‌رسد مسئولان جمهوری اسلامی به منظور رویارویی با غرب به ویژه با ایالات متحده، سیاست نگاه به شرق خود را بیش از پیش تقویت کرده‌اند.

این در حالی است نه تنها مردم، بلکه بسیاری از مدیران رده‌پایین‌تر ایران از عملکرد این دو کشور در اجرای تعهدات خود در طرح‌های مختلف راضی نبوده و به آنها اعتماد ندارند.