کرونا، سومین عامل اصلی مرگ و میر در آمریکا

بیماری قلبی و سرطان هنوز بیش از هر عارضه دیگری در ایالات متحده به مرگ می انجامند

مرگبارترین هفته‌های این بیماری عالم‌گیر در ایالات متحده در اوایل شیوع آن رخ داد - Angela Weiss / AFP

طبق اطلاعاتی که توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری منتشر شده است، کووید-۱۹ در سال گذشته بعد از بیماری قلبی و سرطان، سومین عامل اصلی مرگ در ایالات متحده بوده است.

طبق اطلاعات جمع‌آوری شده توسط نظام آمارهای مهم ملی، در سال ۲۰۲۰ حدود ۳.۳ میلیون مرگ در این کشور ثبت شده که افزایشی ۱۵.۹ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

مرگبارترین هفته‌های این بیماری عالم‌گیر در ایالات متحده در اوایل شیوع آن و بعدتر در ماه دسامبر و بعد از رفتن مردم به تعطیلات رخ داد. به یافته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، دو مورد از مرگبارترین هفته‌ها دو موردی هستند که به ۱۱ آوریل و ۲۶ دسامبر ختم می‌شوند و آمار مرگ در آنها به ترتیب ۷۸۹۱۷ و ۸۰۶۵۶ نفر بود.

تنها دو عامل در سال ۲۰۲۰ از کووید-۱۹ مرگبارتر بودند: بیماری قلبی، که در جایگاه اول قرار دارد و سرطان که عامل دوم مرگ افراد در کشور است.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری با بررسی اطلاعات و گواهی مرگ شهروندان در فاصله ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۰ کووید-۱۹ را به عنوان سومین عامل اصلی مرگ در کشور تعیین کردند.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری نوشت: «تعداد و نرخ مجموع مرگ‌های حاصل از کووید-۱۹ با ارزیابی سن، جنسیت، نژاد و قومیت افراد محاسبه شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به این اطلاعات، در مقایسه با جراحت‌های غیرعمدی، سکته، بیماری تنفسی وخیم، بیماری آلزایمر، دیابت، آنفولانزا، ذات‌الریه و بیماری‌های کلیوی، کووید-۱۹ جان امریکاییان بیشتری را گرفته است.

محققان در گزارش خود نوشتند: «کووید-۱۹ سومین عامل اصلی مرگ در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ بود و خودکشی را از فهرست ۱۰ عامل اصلی مرگ خارج کرد.»

خودکشی در رتبه دهم قرار داشت، ولی این ویروس جدید آن عامل را به کامل از فهرست عوامل اصلی مرگ شهروندان بیرون انداخت.

به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، بیشترین نرخ مرگ سالانه در میان مردان، افراد بالای ۸۵ سال، و افراد سیاه‌پوست غیرلاتین، بومیان امریکایی و بومیان آلاسکا گزارش شده است.

این اطلاعات موقتی است، بدان معنی که تعداد مرگ‌ها می‌تواند در صورت دریافت اطلاعات بیشتر و بررسی آنها در این سازمان دولتی، تغییر کند. اما به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، اطلاعات موجود همسو با نظارت‌های انجام یافته بر نرخ مرگ کووید-۱۹ در کشور بوده و با استفاده از گواهی‌های مرگ رسمی طی سال گذشته جمع‌آوری شده است.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری گفت: «این اطلاعات می‌تواند به سیاست‌گذاری‌های دولتی در زمینه بهداشت و اقداماتی که برای کاهش آمار مرگ‌هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ مرتبط هستند و به ویژه در میان افرادی که بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، از جمله افراد مسن، مردان و افراد متعلق به گروه‌های در اقلیت قومی و نژادی کمک کند.»

به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز از شروع این بیماری عالم‌گیر تاکنون بیش از ۵۵۰ هزار امریکایی در اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان