پیش بینی افزایش قیمت هر بشکه نفت خام به ۷۵ دلار  

پس از تحریمهای آمریکا علیه نفت ایران و ونزوئلا، قیمت هر بشکه نفت خام سقوط ۳۵ درصدی را در پایان سال ۲۰۱۸ تجربه کرد که با کاهش تولیدات اوپک ۲۳ درصد در سال ۲۰۱۹ جهش داشت. بلومبرگ در مطلبی به نقل از گروه گلدمن ساکس پیش بینی افزایش قیمت هر بشکه نفت خام پیش بینی کرد که در آینده نزدیک به حدود ۷۰ تا ۷۵ دلار خواهد رسید، یعنی ۱۳ درصد افزایش قیمت. هر چند این رقم را موقت اعلام کرد.

این در حالیست که اول اسفند ماه رویترز گزارشی از عملکردها در ماه ژانویه منتشر کرد که در آن صادرات نفت خام ایران بیشتر از حد انتظار بود. پس از دور دوم تحریمهای آمریکا علیه ایران کارشناسان پیش بینی صادرات زیر یک میلیون بشکه برای نفت خام ایران کرده بودند اما این رقم در ماه ژانویه میانگین یک میلیون و ۲۵۰ بشکه در روز بود. قیمت نفت برنت در ژانویه حدود ۶۷ دلار بود که بالاترین رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی محسوب می شد هرچند پیش بینی تازه گروه گلدمن ساکس خبر از افزایش این رقم میدهد.

کارشناسان دلیل این میزان صادرات را معافیت های شش ماه برای کشورهای چین، هند، ترکیه، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، یونان و تایوان میدانند هرچند ایتالیا، یونان و تایوان از این معافیت استفادهای نکردهاند.

عربستان سعودی بر خلاف خواسته اوپک مبنی بر افزایش تولیدات نفت در نظر دارد تا از ماه مارچ پانصد میلیون بشکه در روز و کمتر از سهمیه تعیین شده تولید کند. این نکته به اضافه تحریمهای ایران و ونزوئلا منجر به افت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار صادرات بشکه نفت در روز خواهد شد.


 

بیشتر از اقتصاد