بند قرغه، تفریحگاه زیبا و دیدنی کابل

این بند در سال ،1330 در دوره سلطنت محمد ظاهرشاه ساخته شد

بند قرغه، یکی از مکان‌های دیدنی و تفریحی شهروندان افغانستان به ویژه شهروندان کابل به شمار می‌رود که در پنچ کیلومتری پایتخت این کشور قرار دارد.

محله‌ای پهناور با تپه‌های زیبا و دیدنی، درختان سرسبز، گل‌های رنگارنگ، آبشار، رستوارن های تمیز، آب و هوای تازه و پاک و مهمتر از همه داشتن امنیت، باعث شده که این بند، شهروندان و گردشگران خارجی بسیاری را به سوی خود بکشاند.

افغانستان جنگ زده و نا امنی که در تصاویر خبری می بینید، مناطق امن و زیبایی نیز چون بند قرغه دارد که همچنان دست ناخورده و بکر باقی مانده است.

صادق عمری، یکی از کباب پزان بند قرغه در مورد رفت وآمد شهروندان کابل به این مکان و بازار کباب فروشی‌اش می گوید: « همه روزه گردش‌گران داخلی و خارجی به اینجا می آیند، و امید داریم که بازار گرم تابستان ما در تمام طول سال گرم بماند».

بند قرغه، در سال 1330 در زمان سلطنت محمد ظاهرشاه پادشاه وقت افغانستان ساخته شد و گفته می‌شود که در آن دوره تعدادی از مقامات دولتی وقت در چهار سوی این بند خانه داشته و در آنجا زندگی می‌کردند. اکنون نیز بعد از گذشت ۴۰ سال و اندی که از کودتا بر علیه محمد ظاهر شاه گذشته و حوادثی که افغانستان را پس از آن دستخوش تلاطم فراوان کرده است، همچنان افراد ثروتمند و مقامات دولتی ساکن این نقطه امن و چشم نواز در حاشیه کابل هستند.

در سالهای دور در این مکان تفریحی تنها یک رستوران به نام « سپوژمی» وجود داشت که به تدریج در سال‌های اخیر بخشهای تفریحی دیگر، مانند هتل و غذاخوری های بیشتری در این بند ایجاد شده و آن را به مرکزی برای هواخوری کابلی ها و طبیعت دوستان تبدیل کرده است.

گفته می‌شود که هدف از ساخت بند قرغه، بهبود وضعیت آب‌های زیر زمینی، آبیاری زمین‌های زراعتی کابل و حفاظت از آب‌هایی بود که از کوه‌های دره پغمان به این بند سرازیر می‌ شد. 

بیشتر از سفر