همکار اصلی ناوالنی: بازداشت پدرم گروگانگیری است

ایوان ژدانف رییس بنیاد فسادستیزی الکسی ناوالنی، کرملین را متهم کرد که به پدرش، اتهام ساختگی فساد مالی زده‌اند

الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان دولت روسیه - Vasily MAXIMOV / AFP

مقامات روسیه با دستگیر و زندانی کردن پدر کهنسال رئیس یکی از گروه‌های اصلی وابسته به الکسی ناوالنی، یورش به دستگاه سیاسی وی را گسترده‌تر کردند. 

ایوان ژدانف رییس بنیاد فسادستیزی (اف‌بی‌کا) آقای ناوالنی، کرملین را متهم کرد که به پدرش، یوری ژدانف اتهام ساختگی فساد مالی زده‌اند تا او را بابت کارهایش تنبیه کنند. 

او مدعی شد که دستگیری پدر ۶۶ ساله‌اش در روز جمعه و سپس به زندان افکندن او در روز بعد تا فرارسیدن محاکمه، چیزی جز گروگان‌گیری نیست. 

ایوان ژدانف با انتشار مطلبی در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد: «بی‌شک تشکیل چنین پرونده‌ای به سبب کارهای من است. می‌خواهند زندگی را به کام من جهنم کنند.» 

یوری ژدانف تابستان پارسال بازنشسته شد و تا آن هنگام قائم‌مقام شورای روستایی در منطقه (اکروگ) خودمختار ننتس بود که ناحیه‌ای نفت‌خیز در مناطق دوردست شمالی روسیه است. 

گویا به پدر آقای ژدانف اتهامات پیش‌پاافتاده‌ای زده‌اند که طبق آن وقتی در کارگروه مسکن روستایی عضویت داشته است به توصیه‌اش به یکی از زنان جوان قوم و خویش مسکن یارانه‌ای داده‌اند. 

بعد مشخص شد که این زن قبلآً از امکانات مسکن یارانه‌ای استفاده کرده است و دادگاهی به فسخ قرارداد سکونت و بازگرداندن خانه به شورا حکم داد. 

آقای ژدانف تنها عضو شوراست که متهم به «سوء‌استفاده از امکانات اداری» شده است که به گفته وکیلی به نام ولادیمیر ورونین در صورت اثبات مجازاتش حداکثر چهار سال حبس است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نزدیکان آقای ناوالنی می‌گویند با این اتهامات بددلانه می‌خواهند کمپین ایوان ژدانف را مسخره کنند. آقای ژدانف رئیس بنیاد مبارزه با فساد مالی این رهبر مخالفان روسیه است و بر شماری از تحقیقات دردسرساز در باره معاملات فسادآلود مستغلات میان نخبگان حاکم روسیه نظارت داشته است.

یکی از این تحقیقات که اخیراً انجام گرفت در مورد کاخ مجللی در کرانه دریای سیاه بود که گویا برای خوش‌گذرانی‌های رئیس جمهور روسیه ساخته شده است. 

در دادگاه‌های روسیه خیلی نامعمول است که بر حبس متهمی تا آغاز دادگاه پافشاری کنند به خصوص اگر متهم نزدیک به شصت سال سن داشته باشد، فاقد سابقه کیفری باشد و طبق مدارک درمانی دچار چندین بیماری باشد. 

در نوشته آقای ژدانف آمده است: «فکر نکنم سالم از زندان جان به در ببرد یا حتی زنده بماند.»  به گفته او که اکنون ساکن اروپاست، توسل کرملین به چنین روش‌هایی به دلیل نگرانی از به راه افتادن اعتراضات جدید است. 

اوایل این ماه گروه عملیاتی ناوالنی از موج جدید تظاهرات خبر داد که به زودی و به  محض رسیدن شمار داوطلبان به ۵۰۰ هزار نفر به راه خواهد افتاد. آقای ژدانف ادعا می‌کند تاکنون شمار متقاضیان به ۳۵۳ هزار نفر رسیده است که از پیش‌بینی سازمان‌دهندگان فراتر بوده است. 

او گفت: «فکر کنم می‌خواهند بازی را عوض کنند و بنابراین دست به کارهای بی‌شرمانه‌ای خواهند زد. این بار با خود ناوالنی کاری ندارند. بدون پنهان‌کاری باید بگویم این کارشان برای من از همه وحشتناک‌تر است.»

© The Independent

بیشتر از جهان