نتایج «بسیار گمراه‌کننده» دستگاه‌های اکسیژن‌سنجی خون در سیاه‌پوستان

احتمال دقیق نبودن اکسیژن‌سنجی نبضی در بیماران آمریکایی آفریقایی‌تبار سه برابر بیشتر است

دقت اکسیژن‌سنجی نبضی این دستگاه‌ها برای بیماران تیره‌پوست‌تر کمتر است - JOAQUIN SARMIENTO / AFP

طبق هشدار کارشناسان، نتایج دستگاه‌های اندازه‌گیری که تراز اکسیژن خون را می‌سنجند، ممکن است در مورد سیاهان و اقلیت‌های قومی «بسیار گمراه‌کننده» باشد و به افزایش تلفات کووید-۱۹ منجر شود.

دستگاه گیره‌مانند این دستگاه‌های سنجش نبض و اکسیژن را به انگشت دست، انگشت پا، یا نرمه گوش فرد وصل می‌کنند، و سپس دستگاه تراز اکسیژن را با ارسال پرتو فروسرخ اندازه‌گیری می‌کند.

از نتیجه این اندازه‌گیری می‌توان برای پایش سطح اکسیژن خون در افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف، از جمله مبتلایان به کرونا در خانه یا بستری در بیمارستان بهره برد.

در حال حاضر بسته‌های جدید سنجش اکسیژن را در اختیار آن دسته از بیماران کرونایی می‌گذارند که فوریت‌ها را خبر می‌دهند، اما هنوز حالشان آنقدر وخیم نیست که به بیمارستان بروند.  بدین ترتیب، می‌توان افرادی را که حالشان زودتر بد می‌شود، شناسایی کرد. سازمان ملی خدمات درمانی انگلستان تا کنون بیش از ۳۰۰ هزار اکسیژن‌سنج توزیع کرده است.

اما در مقاله جدیدی با استناد به «شواهد روزافزون» آمده است که دقت اکسیژن‌سنجی نبضی این دستگاه‌ها برای بیماران تیره‌پوست‌تر کمتر است.

بر اساس بررسی رصدخانه نژاد و سلامت سازمان ملی خدمات درمانی، این امر ممکن است به افزایش نابرابری در سلامت دامن بزند، زیرا نرخ مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را در بیماران اقلیت‌های قومیتی افزایش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا سازمان نظارت بر محصولات بهداشتی و دارویی باید فوراً اکسیژن‌سنج‌های‌ نبضی را که در بیمارستان‌ها و توسط عموم مردم برای اقلیت‌های قومیتی استفاده می‌شود، بررسی کند.

این بررسی را اولامید دادا از دانشکده پزشکی کاردیف انجام داده است و در آن شواهدی از بیش از سه دهه بی‌دقتی و ابهام در سنجش اکسیژن خون افراد تیره‌پوست آمده است.

دکتر حبیب نقوی، مدیر رصدخانه نژاد و سلامت سازمان ملی خدمات درمانی، گفت: «در برهه حساس کنونی، نمی‌توان چشم بر این بررسی فوری و توصیه‌های عملیاتی آن بست که می‌تواند در جلوگیری از بستری‌شدن دیرهنگام و بهبود وضع سلامت سیاهپوستان و اقلیت‌های قومیتی در معرض خطر کووید-۱۹ یا بهبودیافته از آن، مؤثر باشد.»

«این بررسی بر لزوم تأمین تجهیزات و ابزار سلامت سازگار با فرهنگ‌های مختلف تأکید می‌کند، به صورتی که به گستره نابرابری‌های موجود در نظام خدمات درمانی که در طول تاریخ وجود داشته دامن نزند.»

پژوهشی در سال ۱۹۹۰ نشان داد که بی‌دقتی در اکسیژن‌سنجی نبضی در بیماران سیاهپوست بیش از دو برابر بیماران سفدپوست بوده است.

بررسی‌های بیشتر نشان داد که میزان اکسیژن اشباع (SpO2) در بیماران تیره‌پوستی که اکسیژن خون کمی داشته‌اند، بیش از مقدار واقعی گزارش شده است.

بررسی سال ۲۰۲۰ دانشگاه میشیگان نشان داد که احتمال دقیق نبودن اکسیژن‌سنجی نبضی در بیماران آمریکایی آفریقایی‌تبار سه برابر بیشتر از سایر بیماران است.

در این پژوهش جدید آمده است: «نرخ مرگ و میر در بیماران اقلیت‌های قومیتی در دوره همه‌گیری کووید-۱۹  بیشتر بوده است. بدین ترتیب، ممکن است اختلاف در دقت اکسیژن‌سنجی نبضی یکی از عواملی باشد که به این نابرابری درمانی دامن می‌زند.»

در این مقاله آمده است که دقیق نبودن اکسیژن‌سنجی عملاً منجر به بروز موارد جدی بالینی، از جمله تأخیر در رجوع مردم به مراکز درمانی یا ناکافی بودن اکسیژنی خواهد شد که به بیماران وصل می‌شود.

این امر ممکن است باعث شود بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، زودتر از موعد درمان «کاهشی (استپ داون)» دریافت کنند.

در حال حاضر احتمال مرگ سیاهپوستان بر اثر کووید-۱۹ حدود دو برابر سفیدپوستان است و مردان پاکستانی، بنگلادشی و هندی‌تبار نیز بیش از همتایان سفیدپوست خود در معرض خطر مرگ بر اثر ابتلا به کرونا هستند.

راوی شارما، مدیر انجمن دارویی سلطنتی انگلستان، گفت: «در این پژوهش شاهد نوعی نابرابری درمانی هستیم و یک روش درمان ممکن است برای گروهی از بیماران نسبت به دیگران نتایج بهتری داشته باشد. این وضعیت پذیرفتنی نیست و باید فوراً به آن رسیدگی کرد.»

«داروسازان و سایر متخصصان حوزه سلامت که از اکسیژن‌سنج در کار خود استفاده می‌کنند یا این ابزار را در میان مردم توزیع می‌کنند، باید هنگام بررسی اثرگذاری این تجهیزات بر مصرف‌کنندگان، عامل قومیت را نیز به حساب آورند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی