ترک‌های توپ سال نو بر تن «برج آزادی»

برج آزادی به دلیل نگهداری نامناسب در شرایط بدی قرار دارد

ترک‌های جدیدی در قسمت بالای برج آزادی به وجود آمده است که برخی از مسئولان آن را ناشی از موج شلیک توپ‌های سال نو می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مشاهده ترک بر روی برج آزادی به‌عنوان اثر تاریخی و ملی ایران و شلیک توپ در کنار آن، حالا نگرانی‌هایی را از بابت آسیب به این اثر تاریخی ایجاد کرده است. شهرداری تهران ناگهان تصمیم گرفت که سنت شلیک توپ را که به عهد ناصرالدین‌شاه بازمی‌گردد زنده کند و در سال ۱۴۰۰ با توپ‌های جنگی آن هم در پای برج تاریخی آزادی، نوروز را جشن بگیرد.

یک روزنامه‌نگار حوزه میراث‌فرهنگی با انتقاد از این کار در حساب توییتر خود نوشت: «برخی از کاربران معتقدند ترک‌ها برج آزادی قدیمی هستند. خب حالا این سؤال پیش می‌آید که اگر ترک‌ها قدیمی هستند چطور شهرداری در کنار اثر در معرض خطر توپ مشقی شلیک می‌کند؟ در حالی که می‌داند امواج ایجاد شده به تخریب اثر منجر می‌شوند؟ میراث‌فرهنگی کجاست؟»

مسئولان شهرداری مدعی شده‌اند که در این مراسم فقط صدای شلیک توپ پخش شد و اصلاً شلیکی در کار نبوده است. اما این شلیک همان صدایی را تولید کرد که از توپ‌های جنگی بلند می‌شود و ارتعاشات آن نیز به گفته اهالی غرب تهران تا شعاع چندکیلومتری برج آزادی احساس شد.

پیش‌تر محمدرضا جوادی یگانه، معاون شهردار تهران در امور اجتماعی و فرهنگی، با افتخار ویدئو شلیک توپ به مناسبت سال نو را، در حساب توییتری خود منتشر کرده بود. در همان زمان هم، عده‌ای نسبت به خطر تخریب برج آزادی به‌عنوان نماد تاریخی تهران، ابراز نگرانی کردند.

در همین زمینه کاربری نوشت: «کنار سازه‌ای که در اثر مراقبت و مرمت نکردن مشکل زیادی دارد توپ در نمی‌کنند! اگر می‌خواهید خرابش کنید خب مستقیم توپ‌ها را ول می‌دادید توی سازه، چرا ادا درمی‌آورید؟»

وضعیت نگهداری از برج آزادی مدت‌هاست که باعث نگرانی شهروندان و دوستداران میراث‌فرهنگی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برج آزادی تهران که تا پیش از انقلاب با نام «شهیاد» شناخته می‌شد، در فاصله سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰ با طرحی از سوی حسین امانت برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ساخته شد. اما پس از انقلاب به دلیل اینکه آقای امانت بهایی بود، سخن گفتن از معمار آن توسط رسانه‌های جمهوری اسلامی کم‌رنگ شد.

این برج در سال ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و مسئولیت نگهداری آن نیز به عهده وزارت فرهنگ و هنر گذاشته شد. پس از انقلاب سال ۵۷ این مسئولیت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد و در حال حاضر، مسئولیت اداره برج را بنیاد رودکی بر عهده دارد.

بیشتر از فرهنگ و هنر