هکرهای چینی به مسلمانان اویغور حمله بردند

هکرها از فیسبوک برای «ارسال لینک به وب سایت‌های مخرب» استفاده می‌کردند

اویغورها در شمال غربی چین با آزار و اذیت دولت کمونیست این کشور روبه‌رو هستند.-Ozan KOSE / AFP

فیسبوک می‌گوید شبکه‌ای از هکرهای چینی را که با نفوذ در این شبکه اجتماعی اعضای جامعه اویغور ساکن خارج از چین را هدف قرار داده بودند، شناسایی و حساب‌های آنها را مسدود کرده است.

این شرکت اظهار داشت که این هکرها در تلاش بودند تا به کامپیوترها و تلفن‌های هوشمند تقریباً ۵۰۰ نفر که اکثراً از روزنامه‌نگاران و فعالان مسلمانان اویغوری بودند، نفوذ کنند. اویغورها در شمال غربی چین با آزار و اذیت دولت کمونیست این کشور روبه‌رو هستند.

در یک بیانیه عمومی، این غول رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد که هکرها از فیسبوک برای «ارسال لینک به وب سایت‌های مخرب» استفاده کرده‌اند و اکثر فعالیت‌های هک ‌آنها خارج از محیط فیسبوک اتفاق افتاده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت می گوید اکنون حساب‌های مورد حمله را از این موضوع مطلع کرده است و اشتراک‌گذاری از آن وب‌سایت مخرب را مسدود کرده است. همچنین تقریباً ۱۰۰ حساب کاربری را که گفته می‌شود توسط گروه‌‌های هکری موسوم به Earth Empusa یا Evil Eye ایجاد شده‌اند، پاک کرده است.

تاکتیک‌های مورد استفاده هکرها شامل ایجاد پروفایل‌های جعلی به عنوان مسلمانان اویغور برای ارتباط با شخصیت‌های برجسته این جامعه در خارج از چین و ایجاد اعتماد به مرور زمان بوده است. آنها همچنین با استفاده از دامنه‌های مشابه وب سایت‌های خبری معروف اویغور و ترکیه، جعل هویت وب‌سایت های خبری را انجام داده و از فروشگاه‌های برنامه جعلی شخص ثالث اندروید با مضامین اویغور استفاده کردند تا کاربران را به کلیک کردن بر روی پیوندهای مخرب ترغیب کنند.

محققان امنیت سایبری فیسبوک در یک پست وبلاگی گفتند: «این فعالیت ضمن مخفی نگه داشتن منبع حامی آن، دارای ویژگی‌های یک عملیات با منابع خوب و مداوم است.»

فیسبوک گفت که کمتر از ۵۰۰ نفری که هدف این عملیات بوده‌اند، عمدتا از منطقه سین کیانگ هستند اما در خارج از چین در کشورهایی از جمله ترکیه، قزاقستان، ایالات متحده، سوریه، استرالیا و کانادا زندگی می‌کنند.

به گفته فیسبوک، اکثر فعالیت هکرها دور از فیسبوک اتفاق افتاده است و آنها از این سایت برای به اشتراک گذاشتن لینک به وب سایت‌های مخرب به جای اشتراک مستقیم بدافزار بر روی فیسبوک استفاده کرده‌اند.

تحقیقات فیسبوک نشان داد که دو شرکت چینی به نام‌های Beijing Best United Technology Co Ltd و Dalian 9Rush Technology Co Ltd ابزار اندروید مستقر در این گروه را توسعه داده‌اند.

هنوز هیچ پاسخ رسمی از چین درباره این ادعاها داده نشده است. با این حال، این اولین باری نیست که هکرهای چینی به چنین فعالیت‌هایی متهم می‌شوند.

جامعه بین‌المللی چین را به نقض مداوم حقوق بشر علیه جامعه اویغور متهم کرده است. به گفته سازمان ملل بیش از یک میلیون نفر در سین کیانگ بازداشت شده‌اند. چین که در ابتدا وجود اردوگاه‌ها را انکار می‌کرد، از آن زمان تغییر موضع داده است و می‌گوید که  این اردوگاه‌ها بخشی از یک تلاش گسترده‌تر از بین بردن رادیکالیسم و فراهم‌کردن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

© The Independent

بیشتر از جهان