شراب یک ساله فضایی، تدبیر محققان فرانسوی

۱۲ شراب‌شناس، شراب‌های بازگشته از فضا را چشم‌‌بسته چشیدند

هدف از این آزمایش، بررسی افزایش مقاومت گیاهان کره زمین در برابر تغییرات آب‌وهوایی و شناخت روند کهنه شدن و تخمیر شراب است- Philippe LOPEZ / AFP

محققان در فرانسه در حال بررسی یک دوجین بطری شراب فرانسوی و صدها قطعه تاک هستند که پس از یک سال ماندن در فضا، آن‌ها را به زمین بازگردانده‌اند.

این شراب‌های شاتو پتروس پومرول را در نوامبر سال ۲۰۱۹ با سفینه تدارکاتی نورتراپ گرومن به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده بودند. شرکت اسپِیس‌ایکس هم در ماه مارس پارسال، ۳۲۰ نمونه تاک مرلو و کابرنه سوینیون را به فضا فرستاد.

این محموله را سفینه اسپیس دراگون در ماه ژانویه به زمین بازگرداند و ۱۲ شراب‌شناس، شراب‌های بازگشته از فضا و شراب یک سال مانده در انبار را چشم‌‌بسته  چشیدند و مقایسه کردند.

به نقل از آسوشیتدپرس، ​​جین آنسون، شراب‌شناس و نویسنده مجله «دیکانتر» (تنگ شراب) می‌گوید که «مزه شراب فضایی اندکی کهنه‌تر از شراب زمینی» بوده است. با این حال، به گفته‌ او، «هر دو محشر بودند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدف از این آزمایش، بررسی افزایش مقاومت گیاهان کره زمین در برابر تغییرات آب‌وهوایی و شناخت روند کهنه شدن و تخمیر شراب است. نیکولاس گوم، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت باربری فضایی نامحدود و متولی این آزمایش‌ها، می‌گوید که طعم شراب‌های فضایی فرق دارد و نبود نیروی جاذبه سبب شده است تا رنگ آن‌ها تغییر کند.

او در مصاحبه با رادیو سی‌بی‌سی گفت: «رنگ شراب‌ها آجری شده بود که کمی با رنگ معمول شراب متفاوت است. طعم متفاوتشان آن‌ها را منحصر به فرد کرده است. رنگ آلویی برخی از آن‌ها، مثل شراب‌های زمینی کهنه‌تر ولی به سبکی متفاوت بود.»

به گفته آقای گوم، هدف اصلی این آزمایش، تحقیقات زراعی بوده است.

او در ماه ژانویه در مصاحبه‌ با آسوشیتدپرس گفت: «هدف شرکت، یافتن راه‌حلی برای دستیابی به محصولات کشاورزی در آینده‌ است که هم ارگانیک (طبیعی) و سالم باشند و هم بتوانند غذای بشر را تأمین کنند؛ ما معتقدیم که كلید رسیدن به این هدف، در فضا قرار دارد.»

او می‌گوید محصولات کشاورزی مانند انگور باید با شرایط سخت‌تر ناشی از تغییرات آب‌وهوایی سازگار شوند. نظریه‌ بنیادین این مأموریت این است که گیاهان ارسالی به فضا دستخوش تکامل طبیعی شوند و در برابر تنش‌های ضعیف‌تر از نبود جاذبه و تنش‌های تغییرات آب‌وهوایی، مقاومت بیشتری پیدا کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان