فایزر در حال آزمایش یک قرص خوراکی برای سرکوب ویروس کرونا در بدن بیماران است

اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز باشد، این قرص خوراکی اولین درمان زودهنگام در نوع خود برای کرونا خواهد بود

این آزمایش که در آمریکا در حال انجام است، تاكنون «توان سرکوب ویروس در شرایط آزمایشگاهی» را نشان داده است-KENA BETANCUR / AFP

شرکت داروسازی فایزر، آزمایش‌های بالینی برای یک قرص خوراکی را آغاز کرده است که به گفته این شرکت، مبتلایان به کرونا می‌توانند به محض بروز علائم، آن را مصرف کنند. اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز باشد، این قرص خوراکی اولین درمان زودهنگام در نوع خود برای کرونا خواهد بود که قادر است که از وخامت این بیماری جلوگیری کند.

بنا بر اعلام فایزر، این آزمایش که در آمریکا در حال انجام است، تاكنون «توان سرکوب ویروس در شرایط آزمایشگاهی» را نشان داده است. «این توان سرکوب در برابر نسخه‌های مختلف ویروس کرونا، نشان‌دهنده پتانسیل استفاده از آن در درمان کرونا و همچنین استفاده بالقوه برای مقابله با تهدیدات ویروس کرونا در آینده است».

رسانه‌ها به نقل از میکائیل دولستن، مدیر ارشد علمی فایزر، خبر دادند که «قرص خوراکی و واکسن تزریقی در کنار هم، یک درمان کامل را تشکیل خواهند داد و قرص، مکمل واکسیناسیون است.»

آقای دولستن در بیانیه‌ای گفت: «با توجه به نحوه جهش ویروس کرونا و ادامه تاثیر جهانی این بیماری، به نظر می‌رسد دسترسی به گزینه‌های درمانی متعدد چه در حال حاضر و چه در آینده، ضروری باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرص خوراکی در دسته‌ای از داروها قرار می‌گیرد که به عنوان بازدارنده‌های پروتئاز شناخته می‌شوند و طبق اعلام فایزر، «به آنزیمی ویروسی (موسوم به پروتئاز) متصل می‌شوند و از تکثیر ویروس در سلول جلوگیری می‌کنند.»

به گفته این شرکت، از مهارکننده‌های پروتئاز «هم به تنهایی و هم در ترکیب با سایر داروهای ضد ویروس» به طور موثری در درمان سایر عوامل بیماری‌زای ویروسی مانند ویروس اچ‌آی‌وی و هپاتیت سی استفاده شده است.

بنا بر گزارش رسانه‌های امریکایی، شرکت فایزر جزئیات مربوط به مطالعه و داده‌های پیش‌بالینی را ششم آوریل، در یک جلسه انجمن شیمی آمریکا، به اشتراک خواهد گذاشت.

آقای دولستن در مصاحبه‌ای با بلومبرگ  گفت که هیچ مشکل غیرمنتظره‌ای در مرحله اول مطالعه دیده نشده است و ظرف چند هفته می‌توان نتیجه آزمایش را در اختیار داشت. فایزر، علاوه بر قرص ویروس‌کش، داروی دیگری را نیز آزمایش می‌کند که به صورت وریدی به بیماران مبتلا به کرونای بستری در بیمارستان، تزریق می‌شود.

به گفته این شرکت، این آزمایش به صورت تصادفی انجام می‌شود و شامل گروه‌های دارونما با آزمایش‌ها بر اساس یک یا چند دوز است.

شرکت فایزر در حال حاضر به همراه شرکت داروسازی آلمانی بایون‌تک، واکسن کرونا را به بازار عرضه کرده که برای استفاده در بسیاری از کشورهای جهان تایید شده است. با این حال، متخصصان بهداشتی می‌گویند که برای پایان دادن به همه‌گیری تعداد زیادی دارو و واکسن مورد نیاز است. به گفته دانشگاه جان هاپکینز، فقط در آمریکا طی سال گذشته کرونا حداقل ۲۹ میلیون نفر را آلوده کرده است و حداقل ۵۴۳ هزار نفر را به کام مرگ کشیده است.

شبکه سی‌ان‌بی‌سی گزارش می‌دهد از آنجا که این داروی جدید خوراکی است، می‌توان از آن «در خارج از بیمارستان‌ها برای افرادی که تازه به ویروس آلوده شده‌اند» استفاده کرد. کارشناسان امیدوارند که این دارو باعث جلوگیری از شیوع بیماری شود و افراد را از نیاز به بستری شدن در بیمارستان دور نگه دارد.

در همین حال‌، هنگ کنگ و ماکائو پس از مطلع شدن از مشکلی در بسته‌بندی یکی از محموله‌های واکسن فایزر-بایون‌تک، استفاده از آن را موقتا تعلیق کرده‌اند. دولت هنگ کنگ در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «برای احتیاط، واکسیناسیون باید تا تکمیل شدن تحقیقات به حالت تعلیق درآید.» به گفته مقامات، تحقیقات این مورد را بررسی می‌کند که واکسن برای کسانی که قبلا آن را دریافت کرده‌اند، خطری پیش نیاورده باشد.

© The Independent

بیشتر از جهان