یک و نیم میلیون نفر در تهران با زلزله‌ای به بزرگای ۶ و نیم کشته می‌شوند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت با وقوع یک زلزله متوسط در تهران ۵۰۰ هزار خانه به صورت کامل خراب خواهد شد

کارشناسان لرزه‌شناسی و زمین‌شناسان سال‌ها است که در مورد وقوع یک زمین‌لرزه بزرگ در شهر تهران هشدار می‌دهند- ایرنا

احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت ارتقای کیفیت سازه‌ها در تهران ضروری است. او گفت: «در صورت وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی  ۶ و نیم یا بالاتر در تهران ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب ۱۰۰ درصد می شود و بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر تلفات جانی خواهیم داشت. بنابراین باید موضوع کیفیت سازه ها را جدی بگیریم و حتما از مجری ذی صلاح استفاده کنیم.»

پایتخت ایران روی سه گسل با توان زلزله‌خیزی بالا قرار گرفته است. دو گسل در شمال تخران و یک گسل در جنوب این شهر به صورت تاریخی زلزله‌های با قدرت متوسط و شدید ایجاد کرده‌اند .  

خرم، بی‌توجهی به کیفیت ساخت را عامل عمده در کیفیت ساختمان و مقاومت کم در برابر زلزله دانست و خواستار افزایش سهم خدمات مهندسی در قیمت تمام‌شده مسکن شد: «عمر مفید ساختمان‌ها در ایران از حدود ۵۰ سال قبل ۲۵ سال بوده و تغییر نکرده است. علت این است که به خدمات مهندسی اهمیت نمی‌دهیم. تعرفه خدمات مهندسی نیم درصد هزینه ساخت است، آیا ارزش ندارد که ما برای ارتقای کیفیت، این رقم را به دو درصد برسانیم؟»

موضوع امضافروشی و تخلف ناظران ساختمان نیز به عنوان یکی از عوامل در کیفیت پایین ساختمان‌های شهری در ایران مطرح شده است. رئیس سازمان نظام مهندسی می‌گوید که سهم این عامل در وضعیت کنونی تنها ۵ درصد است و برخورد با کسانی که امضا فروشی می‌کنند باید تشدید شود: «باید با مساله امضافروشی برخورد شود. تعداد کسانی که در سازمان نظام مهندسی اقدام به امضافروشی و نظارتهای صوری می کنند حدود پنج درصد است. ما معتقدیم باید به شدت جلوی این کار گرفته شود. درصددیم از سال ۱۴۰۰ در یک برنامه دو ساله به طور جدی با موضوع امضافروشی برخورد کنیم. از وزیر راه و شهرسازی می خواهیم پروانه اشتغال به کار کسانی که تخلف می کنند را باطل کند. در حال حاضر مجازات خیلی سبک تر از تخلف است و این عدم تناسب باعث می شود تخلف روز به روز بیشتر شود.»

در دی‌ماه سال گذشته رئیس مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرده بود که در حال حاضر تنها ۲۰ درصد در هنگام وقوع زلزله آماده هستیم. رضا کرمی محمدی ضمن اشاره به  اینکه کلان‌شهر تهران بدون حساب و کتاب در حال رشد است و باید برای ایمنی آن اقداماتی صورت گیرد، گفته بود که اگر تلاش کنیم و تمام سازمان‌های مربوطه ورود کنند، به ۵۰ تا ۶۰ درصد می‌رسیم و بخشی از اقدامات هم در درازمدت انجام می‌شود.

پیش از آن و در تیرماه سال گذشته نیز اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت، پایتخت ایران برای عواقب ناشی از زلزله احتمالی آماده نیست و باید دعا کرد که زلزله نیاید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسماعیل نجار گفت که آمادگی شهر تهران برای مقابله با زلزله کمتر از ۲۰ درصد است: «آمادگی تهران برای مقابله با زلزله با وجود همه اقدامات ۱۸.۸ درصد است همچنین این سؤال مطرح می‌شود در صورتی که زلزله در تهران اتفاق بیفتد، آیا نیروهای امدادی و اورژانسی می‌توانند از مسیرها و خیابان‌های شهر تهران به محل‌های حادثه برسند یا خیر که کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است.»

آقای نجار می‌گوید که اگر زلزله بیش از هفت ریشتری در تهران بیاید، شرایط سخت و دشواری ایجاد خواهد کرد و حتی برای دفن جان‌باختگان نیز قبر به اندازه کافی وجود ندارد: «بنا بر اعلام سازمان مسئولان بهشت‌زهرا حدود ۲۵ هزار قبر پیش‌بینی شده است اما کافی نیست.»