۹ کشور اروپایی در جمع ۱۰ صدرنشین فهرست شادترین‌های جهان

احساس امنیت و اعتماد مهمترین عامل شادی مردم در این کشورها است

فنلاند، برای چهارمین سال پی‌در پی صدرنشین شادترین کشورهای جهان شد - Jussi Nukari / Lehtikuva / AFP

فنلاند همچنان جایگاه شادترین کشور جهان را حفظ کرده است.

طبق گزارش سال ۲۰۲۱ شادی جهانی که روز جمعه منتشر شد، این کشور شمال اروپا برای چهارمین سال پیاپی صدرنشین شده است.

فنلاند یکی از ۹ کشور اروپایی در میان ۱۰ صدرنشین فهرست شادترین کشورهای جهان است.

بعد از فنلاند نیز جایگاه‌های بعدی در این فهرست از آن دانمارک، سوییس، ایسلند، هلند، نروژ، سوئد، لوکزامبورگ، نیوزلند و اتریش است.

جفری ساکس، یکی از نویسندگان این گزارش در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:«هر سال می‌بینیم رضایت زیستی در سوسیال‌دمکراسی‌های شمال اروپا از همه بالاتر است و مردم این کشورها شادترین مردمان هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید:«مردم این کشورها احساس امنیت می‌کنند و بنابراین میزان اعتماد بالا است. دولت به نظر مردم قابل اطمینان و درستکار است و اعتماد به همدیگر بالا است.»

بریتانیا در فهرست شادترین کشورهای جهان دارای رتبه ۱۷ است و ایالات متحده نیز در جایگاه ۱۹ قرار دارد. کم‌ترین شادی از آن افغانستان است و در بالای این کشور هم زیمبابوه و رواندا قرار دارند.

محققان می‌گویند برای تدوین فهرست امسال شادترین کشورهای جهان با «چالش منحصر به فردی» مواجه بودند زیرا باید می‌فهمیدند همه‌گیری کرونا بر «آسودگی خاطر» چه اثری دارد «و برعکس».

در این گزارش آمده است:«در میان تمامی عواملی که معمولاً پشتوانه شادی است، اعتماد مردم به همدیگر و اعتماد به دولت مهم‌ترین عامل‌ها در توضیح تلفات کووید-۱۹ بود.»

به گفته آقای ساکس در بیانیه منتشر شده به همراه گزارش، «اکنون باید از ماجرای کووید۱۹ پند بگیریم.»

او می‌گوید: «این همه‌گیری به ما گوشزد کرد محیط زیست جهان با خطر مواجه است، به همکاری نیاز فوری داریم و همکاری درون‌کشوری و جهانی دشوار است.»

به گفته آقای ساکس، «گزارش سال ۲۰۲۱ شادترین کشورهای جهان به ما گوشزد می‌کند که باید برای رفاه و نه فقط ثروت هدف‌گذاری کنیم و اگر مقابله با چالش‌های توسعه پایدار را خیلی بهتر انجام ندهیم به جایی نخواهیم رسید.»

© The Independent

بیشتر از جهان