اتمر در سفری سه روزه وارد دهلی شد

روند صلح و مبارزه با تروریسم در محور دیدار وزیر خارجه افغانستان با مقام‌های هندی قرار دارد

این سفر در حالی انجام میشود که گروه طالبان و دولت افغانستان در آستانه مذاکرات دیگر در استانبول قرار دارند-Handout / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، ساعتی پیش وارد دهلی نو، پایتخت کشور هند شد. این سفر که سه روز طول خواهد کشید، به منظور جلب حمایت هند از اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی روند صلح افغانستان صورت می‌گیرد. قرار است در این سفر آقای اتمر با مقام‌های ارشد هند، از جمله سوبرامانیا جایشانکار، وزیر خارجه، و اجیت دول، مشاور امنیت ملی آن کشور، دیدار کند. 

این سفر به لحاظ زمانی در وقت حساسی صورت می‌گیرد، زیرا همزمان گروه طالبان و دولت افغانستان در آستانه مذاکرات دیگری در استانبول قرار دارند و انتظار می‌رود دو طرف روند صلح را نهایی کنند.

آقای اتمر دقایقی پس از رسیدن به شهر دهلی در صفحه توییترش از رسیدن به آن شهر خبر داده است. در بیانیه‌ای که صبح امروز از سوی وزارت خارجه افغانستان در مورد این سفر منتشر شد، آمده است: «هدف سفر آقای اتمر و هیئت همراه او به هند، گسترش روابط دوجانبه، تقویت اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی در قبال روند صلح افغانستان، افزایش همکاری‌ها درحوزه‌های امنیتی (مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته در منطقه)، و أمور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.»

در آن بیانیه تصریح شده است که در این سفر در مورد منافع مشترک دوطرف بحث خواهد شد. 

هند یکی از بزرگترین حامیان مالی افغانستان است و با استفاده ازسیاست نرم، نفوذ چشمگیری در آن دارد. تنها در کنفرانس ژنو که در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ در مورد تعهدات مالی جامعه جهانی برای توسعه افغانستان برگزار شده بود، وزیر خارجه هند پرداخت حدود شش میلیارد دلار برای افغانستان در چهار سال آینده، همراه با ساخت یکی از سدهای بزرگ آب «شاه‌توت»  را که ۲۰ میلیون دلار هزینه می‌برد، تعهد کرد.

هزینه کردن صدها میلیون دلار در چند سال گذشته در افغانستان، برای هند از اهمیت راهبردی برخوردار بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هند برای مبارزه با تهدیدهایی که از سوی کشور رقیبش، پاکستان، متوجه آن است، جویای استحکام روابطش با افغانستان است و همواره کوشیده است تا از طریق همکاری نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ، نفوذ و محبوبیتش را در این کشور حفظ کند.

با شتاب گرفتن روند صلح افغانستان و ایجاد اجماع ملی، منطقه‌ای وجهانی که توافق برای پایان جنگ در افغانستان را بیش از هر وقت دیگری دست‌یافتنی کرده است، پیوند و همسوسازی منافع کشورهای منطقه، به ویژه هند و پاکستان، به شکل با‌لقوه می‌تواند از تخریب این روند جلوگیری کند. 

افغانستان از کشورهای مهم برای رقابت منطقه‌ای هند، به ویژه با پاکستان است. این دو کشور که منازعه مرزی تاریخی بر سر کشمیر دارند، از زمان ایجاد پاکستان در سال ۱۹۴۷ تا امروز روابط پرتنشی داشته‌اند و همواره از نفوذ یکدیگر در افغانستان نگران بوده‌اند. با این حال، دولت افغانستان همواره کوشیده است توازن در روبط بین هند و پاکستان را حفظ کند تا از یک سو از بهره‌برداری از خاک این کشور برای آسیب به کشور دیگر جلوگیری کند، و از سوی دیگر، منافع اقتصادی خود را تامین کند. 

بیشتر از جهان