گام بلند امارات برای صنعتی شدن، تعیین استراتژی ۱۰ ساله

امارات متحده عربی به دنبال رشد ۳۰۰ درصدی سهم صنعت در تولید ناخالص ملی است

امارات هم‌اکنون با ارسال کاوشگر امید به مدار مریخ، تلاش کرده است تا صنعت فضایی خود را نیز گسترش دهد-IUSEPPE CACACE / AFP

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نایب رئیس امارات متحده عربی، نخست‌وزیر و حاکم دبی، روز دوشنبه ۲۲ مارس، ۲ فروردین از تعیین یک استراتژی صنعتی با هدف افزایش سهم بخش صنعت در تولید ناخالص ملی این کشور طی ده سال آینده خبر داد. هم‌اکنون سهم‌ صنعت در تولید ناخالص ملی امارات ۱۳۳ میلیارد درهم است که قرار است به ۳۰۰ میلیارد درهم افزایش یابد.

محمد بن راشد گفت که وزارت صنعت و فناوری پیشرفته این استراتژی را رهبری می کند. وی تأکید کرد که «توسعه بخش صنعتی به معنای افزایش ثبات اقتصادی، تثبیت جایگاه جهانی و امید نسل آینده ما است.»

این استراتژی جدید چهار هدف اصلی دارد: ایجاد یک فضای مناسب و جذاب تجاری برای سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی در بخش صنایع، حمایت از رشد صنایع ملی و تقویت توان رقابت آنها، تحریک نوآوری و استفاده از فناوری پیشرفته در سیستم‌های صنعتی و و تقویت موقعیت امارات به عنوان یک مقصد جهانی برای صنایع پیشگام در آینده.

امارات به دنبال این است تا با  گسترش کاربردهای فناوری پیشرفته، توسعه استاندارد کالاها، افزایش ارزش افزوده ملی و تسریع در توسعه صنایع پیشرفته جای خود را در میان کشورهای صنعتی جهان باز کند. امارات هم‌اکنون با ارسال کاوشگر امید به مدار مریخ، تلاش کرده است تا صنعت فضایی خود را نیز گشترش دهد.

استراتژی جدید شامل ۱۷ طرح ویژه و محوری با هدف دستیابی به چهار هدف اصلی تا سال ۲۰۳۱ است.

روز گذشته نیز براساس مصوبه جدید کابینه امارات متحده عربی، متخصصان این امکان را یافتند در این کشور حاشیه خلیج فارس زندگی کنند و از راه دور برای کارفرمایان خارج از کشور کار کنند. این طرح را پیش‌تر امارت دبی تصویب و از ماه اکتبر گذشته اجرایی کرده است.

درپی آثار منفی اقتصادی همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ و همچنین پایین‌آمدن قیمت نفت در بازار جهانی، امارات متحده عربی ابتکارهای مختلفی را برای جذب  ثروتمندان و متخصصان انجام داده است.

شیخ محمد بن‌راشد آل‌مکتوم، روز یکشنبه، اول فروردین‌ماه، در حساب توییتر رسمی خود از نوعی روادید جدید کار در این کشور خبر داد که برای این‌گونه افراد متخصص تعریف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در توییتی دیگر افزود که هیئت دولت روادید گردشگری با چندبار اجازه ورود به امارات متحده عربی را برای همه ملیت‌ها تصویب کرده است.

شیخ محمد بن‌راشد آل‌مکتوم نوشته است: «ما با اهداف مشخص برای تقویت وضعیت اقتصادی خود در سطح جهانی و تأمین بهترین کیفیت زندگی برای شهروندان و ساکنان کشور خود تلاش می‌کنیم.»

تا پیش از این، اقامت خارجی‌ها، که اکثریت جمعیت ۹میلیونی امارات متحده عربی را تشکیل می‌دهند، عمدتا برپایه استخدام و کار در داخل این کشور بوده است و افرادی که در امارات متحده عربی شغلی داشتند، کفیل (پشتیبان مالی) خانواده‌هایشان محسوب می‌شدند.

بیشتر از جهان