وزیر دفاع آمریکا در سفر به کابل: می‌شنوم و یاد می‌گیرم

لوید آستین در سفری غیر منتظره وارد کابل شد و با اشرف غنی دیدار و گفت‌وگو کرد

از آنجا که سفر ژنرال آستین در آستانه بازنگری توافقنامه صلح و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان انجام می‌شود اهمیت زیاد دارد-ارگ

در آستانه بازنگری توافق‌نامه صلح و روند خروج برنامه‌ریزی شده نیروهای آمریکایی از افغانستان، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در سفر غیرمنتظره‌ای به کابل رفت و با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان دیدار کرد. 

این نخستین سفر ژنرال آستین به کابل از زمان رسیدن به مقام وزارت دفاع آمریکا است و از آن جا که در آستانه بازنگری توافق‌نامه صلح و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان انجام می‌شود، اهمیت زیاد دارد. 

آقای آستین در نخستین سفرش به افغانستان از زمان رسیدن به مقام وزارت دفاع آمریکا در دولت بایدن، در صفحه توییترش نوشت که به افغانستان می‌رود تا «بشنود و یاد بگیرد».  

او می‌گوید: «این سفر برای من خیلی موثر است و به من کمک خواهد کرد که در مشارکت در بازنگری جاری (توافق‌نامه صلح) آگاه‌تر باشم.» 

پیش‌تر مقام‌های افغان بر تماس مستقیم و رو در رو با رهبری ایالات متحده آمریکا در زمان حساس گفت‌وگوهای صلح و روند خروج نیروهای آمریکایی تاکید کرده بودند. 

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حدود سه ماه گذشته که دولت تشکیل داده است، تاکنون با اشرف غنی، همتای افغانش گفت‌وگو نکرده است. 

وزیران خارجه و دفاع او روند خروج نیروهای آمریکایی و توافق‌نامه صلح را مدیریت می‌کنند. 

پیش‌تر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای از اشرف غنی خواسته بود که با روند صلح همکاری کند و فرصت نهایی شدن مذاکرات صلح را از دست ندهد. او تهدید کرده بود که گزینه خروج کامل نیروهای آمریکایی در اول ماه مه سال جاری روی میز است. 

دیدار ژنرال آستین از کابل و گفت‌وگو با رهبران افغانستان در زمان حساس مذاکرات صلح و در آستانه ضرب‌الاجل خروج نیروهای آمریکایی طبق توافق‌نامه صلح دوحه با طالبان در اول مه انجام می‌شود. 

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که آقای غنی با وزیر دفاع آمریکا روند صلح و افزایش چشمگیری خشونت‌ها را بررسی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه خبری ارگ آمده است: «در این دیدار، ابتدا لوید جیمز آستین وزیر دفاع آمریکا از قربانی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در راستای مبارزه با تروریسم ستایش کرد و دوجانب در رابطه به افزایش خشونت‌ها ابراز نگرانی نمودند. همچنان رئیس جمهور غنی و وزیر دفاع امریکا تاکید کردند که راه حل اساسی وضعیت جاری افغانستان، رسیدن به صلح عادلانه و پایدار است. لوید جیمز آستین وزیر دفاع آمریکا خاطرنشان کرد که ایالات متحده آمریکا در این زمینه حکومت افغانستان را همکاری می‌کند.» 

براساس این بیانیه، «در پایان این دیدار رئیس جمهور گفت که صلح عادلانه و پایدار هدف مقدس حکومت افغانستان است و برای دستیابی به آن در داخل کشور در همه سطوح اجماع به میان آمده است و ما از این اجماع و فرصت پیش آمده، استفاده کامل خواهیم کرد.» 

چهارشنبه گذشته جو بایدن به ای‌بی‌سی نیوز نیز گفت که خروج نیروها با ضرب‌الاجل تعیین شده دشوار است و دولت در جریان تصمیم‌گیری با متحدانش در حال مذاکره است. 

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان نیز در روزهای گذشته در منطقه حضور داشت و طرح دولت موقت و نشست بزرگ صلح را در استانبول مطرح کرد تا روند جاری صلح رونق گیرد. 

مذاکرات مستقیم طالبان و دولت افغانستان در دوحه که سپتامبر گذشته شروع شد، پیشرفت زیادی نداشته و با کندی روبه‌رو بوده است. 

گروه طالبان در واکنش به تلاش‌های اخیر گفت که پیشنهادهای نشست استانبول و ایجاد دولت موقت را بررسی می‌کند اما هشدار داد که تعویق خروج نیروهای آمریکایی می‌تواند به جنگ بینجامد.