«فرکینگ» چیست و چرا استخراج نفت به این شیوه بحث‌برانگیز است؟

نیروی تزریق که برای شکستن به کار می‌رود، می‌تواند صدماتی پایدار به سنگ‌های زیرزمینی وارد کند

این روش استخراج نفت دست‌کم به دهه ۱۸۶۰ برمی‌گردد-PAUL RATJE / AFP

«فرکینگ» فرم کوتاه شده شکست هیدرولیکی است و به حفاری در اعماق زمین برای استخراج گاز و نفت شیل از سنگ‌های متخلخل زیرزمینی از طریق انفجار آنها با مخلوطی از آب، شن، و مواد شیمیایی، با فشار بالا گفته می‌شود.

پیش از آن که مخلوط مایع از طریق تفنگ سوراخ کننده با سرعت به زمین تزریق شود، یک چاه عمودی دو یا سه کیلومتری در زمین حفر می‌شود و سپس در مسیری افقی می‌چرخد تا به سمت هدف هدایت شود.

این باعث باز شدن شکاف‌های موجود در صخره‌ها می‌شود و اجازه می‌دهد گاز خارج شود. شن‌های موجود در آن هم برای باز نگه داشتن ترک‌ها و جلوگیری از مسدود شدن مسیر، هنگامی که سوخت از طریق سوراخ چاه به سمت بالا حرکت می‌کند، استفاده می‌شود.

چرا طرفداران محیط‌ زیست نگرانند؟

اگرچه این روش - که دست‌کم به دهه ۱۸۶۰ برمی‌گردد – شرکت‌های انرژی را قادر می‌سازد تا به منابعی که دسترسی به آنها دشوار است، دست یابند و از آنها بهره‌برداری کنند و از این طریق اشتغال ایجاد کنند، اما به عنوان نمونه دیگری از به اتمام رساندن سوخت‌های فسیلی محدود، آن هم هنگامی که گزینه‌های انرژی تجدیدپذیر باید به منظور پایداری و رسیدن به پیشرفت‌هایی در راستای تغییرات آب و هوایی در اولویت قرار گیرند، هدف اعتراضات منظم فعالان سبز قرار گرفته است.

آنها همچنین استدلال می‌کنند که نیروی تزریق که برای شکستن به کار می‌رود، می‌تواند صدماتی پایدار به سنگ‌های زیرزمینی وارد کند و ثبات زمین را تا حدی که باعث لرزش یا حتی زمین‌لرزه شود، تضعیف کند. آنها همچنین نسبت به مقدار زیاد آب مورد نیاز برای این استخراج اعتراض دارند.

علاوه بر این‌ها، آنان به استفاده از مواد شیمیایی سوزاننده در فرآیند حفاری که منابع آب را آلوده می‌کند، و به فاضلاب و آلودگی هوای ناشی از این روش اشاره می‌کنند.

تونی بوسورت، از اعضای کارزار دوستان زمین، در این خصوص به بی‌بی‌سی گفته است: «ما به انقلاب انرژی قرن بیست و یکم مبتنی بر بهره‌وری و انرژی‌های تجدیدپذیر نیاز داریم، نه سوخت‌های فسیلی بیشتر که به تغییرات آب و هوایی بیفزایند.»

وضعیت در آمریکا و انگلیس چگونه است؟

بر اساس اعلام وایرد، ایالات متحده آمریکا از روسیه پیشی گرفت تا به بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی جهان در سال ۲۰۱۱ تبدیل شود. در عین حال، برآورد می‌شود که حدود ۷۰ درصد گاز آن از شیل تامین می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما آینده فرکینگ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر گذشته، زمانی که دونالد ترامپ بارها ادعا کرد که مخالف دموکراتش جو بایدن قصد دارد این عمل را به دلایل زیست محیطی متوقف کند، زیر سوال رفت. چنان اقدامی گونه‌ای تهدید علیه مشاغل بخش انرژی در ایالت‌های چرخشی میانه غربی مانند پنسیلوانیا به‌شمار می‌رفت که برای برای استخدام یقه آبی‌ها، به آن صنعت وابسته است.

آقای بایدن البته به هر حال پیروز شد و تنها هشت روز پس از تحلیف خود به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهوری آن کشور، دستورالعملی امضا کرد که به وزارت کشور اجازه می‌دهد حفاری نفت و گاز را در زمین‌های فدرال به حالت تعلیق درآورد.

او در تاریخ ۲۸ ژانویه گفت: «بگذارید به صراحت بگویم، و می‌دانم که این مسئله همیشه مطرح می‌شود: ما نمی‌خواهیم فركینگ را ممنوع كنیم. ما از مشاغل محافظت خواهیم کرد و آنها را افزایش خواهیم داد. با اقداماتی از جمله بالا بردن استانداردها، کنترل نشت متان و به‌خدمت گرفتن کارگران اتحادیه که خواهان تثبیت تغییرات هستند.»

از تاریخ ۲۸ ژانویه که آقای بایدن این اظهارات را بیان داشت، قانونگذاران مترقی دموکرات در کالیفرنیا لایحه‌ای را به مجلس سنا معرفی کردند تا عملیات فرکینگ را در نزدیکی خانه‌ها و مدارس تا سال ۲۰۲۲، و در سراسر این ایالت پولساز تا سال ۲۰۲۷ ممنوع ‌کنند.

گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، صدور مجوزهای جدید را در سال ۲۰۱۹ به حالت تعلیق درآورده بود و هدف آن ایالت این است که انرژی موردنیاز آن تا سال ۲۰۴۵ به طور کامل از منابع تجدیدپذیر تأمین شود؛ نمونه‌ای که امیدوار است بقیه کشورها آن را دنبال کنند.

در بریتانیا، كواسی كوارتنگ، وزیر انرژی، با اطمینان اعلام كرد كه فركینگ در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ به پایان رسیده است، و گفت كه آن كشور «از زمان توقف عملیات‌ها در لانكشایر در سپتامبر گذشته، به این هدف دست یافته است.»

پس از ممنوع شدن آن روش در اسكاتلند و ولز ، به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸، آن سایت در نزدیکی بلكپول، تنها فعالیت فركنینگ بریتانیا بود. شرکت كوادریلا در آن منطقه فعال بود و پس از زمین‌لرزه‌های تابستان آن سال، از جمله یك زمین لرزه که در ۲۶ اوت سال ۲۰۱۹ به بزرگی ۲.۹ درجه كه در سراسر کشور احساس شد، مورد سرزنش قرار گرفت.

در نوامبر سال گذشته گزارش شد که محققان دانشگاه منچستر دریافته‌اند که سایت لنکشایر موجب نشت ۴.۲ تن متان شده است  که با اثرات زیست‌محیطی ۱۴۲ پرواز فراآتلانتیک برابری می‌کند. آنان بر تأثیر شکستگی هیدرولیک در زمین تأکید کردند.

انتصاب آنه ماری تریویان از سوی بوریس جانسون به عنوان «قهرمان جدید تغییرات آب و هوایی» در همان ماه، با توجه به کارزار او علیه مزارع بادی ورای مرزها و شهرتش به طرفداری از استخراج گاز شیل، ضربه‌ای به طرفداران محیط زیست و مغایرتی آشکار با تاکیدات صریح آقای کوارتنگ بود.

© The Independent

بیشتر از جهان