زلزله هفت ریشتری در ژاپن؛ خطر سونامی رفع شد

نزدیکی این زلزله به مکان وقوع فاجعه فوکوشیمای ۲۰۱۱ باعث نگرانی شده بود 

آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که زلزله صبح شنبه ۵۴ کیلومتر عمق داشته است- REUTERS

بهار جدید برای ژاپن با اخباری دلهره‌آور آغاز شد. این کشور صبح شنبه با زلزله‌ای هفت ریشتری مواجه شد، اما خوشبختانه نگرانی‌های اولیه در مورد درگرفتن سونامی پس از مدتی رفع شد. 

آن‌چه به‌خصوص باعث نگرانی‌ شده بود، نزدیکی محور این زلزله به فاجعه اتمی سال ۲۰۱۱ در فوکوشیما بود. در آن زلزله بیش از ۲۰ هزار نفر جان دادند و سونامی ۳۰ پایی باعث آسیب جدی به چندین راکتور هسته‌ای شد. 

زلزله صبح روز شنبه در نزدیکی ساحل شهر ایشینوماکی رخ داده است که حدود ۱۰۰ کیلومتر با فوکوشیما فاصله دارد. زلزله ده سال پیش در آن شهر البته ۹ ریشتری بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که زلزله صبح شنبه ۵۴ کیلومتر عمق داشته است. برخی از مردم در توکیو، پایتخت ژاپن که نزدیک ۴۰۰ کیلومتر دورتر است، خبر از احساس این زلزله دادند. در رسانه‌های اجتماعی فیلم‌های تکان خوردن ایشینوماکی وسیعا پخش شدند.

در وب‌سایت‌های دولت ژاپن می‌بینیم که گفته می‌شود خطری برای وقوع سونامی وجود ندارد و سطح دریا تنها تغییری کوچک می‌یابد. «سامانه هشدار سونامی آمریکا» هم اعلام کرد که خطری در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش تلویزیون «ان اچ کی» ژاپن، موج‌های حدودا یک متری در ساحل پدید آمدند که باعث شد هفت هزار نفر شهر ساحلی واتاری را تخلیه کنند.

به گزارش روزنامه انگلیسی‌زبان «ژاپن تایمز»، آتش‌نشان‌های منطقه میاگی (که شهر ایشینوماکی بخشی از آن است) گفتند زلزله خسارتی بار نیاورده است و رآکتورهای هسته‌ای شرق و شمال شرق کشور نیز امن و امان هستند. 

در ده سالی که از زلزله سال ۲۰۱۱ می‌گذرد، بیش از ۱۰۰ هزار نفر مجبور به نقل مکان شده‌اند و کار پاک‌سازی منطقه هنوز ادامه دارد. کارشناسان می‌گویند این کار چند ده سال طول خواهد کشید. 

پس‌لرزه‌های زلزله مهیب ۲۰۱۱ همچنان ادامه دارد و به گفته آژانس هواشناسی ژاپن، زلزله قدرتمندی که ماه گذشته این کشور را لرزاند، جزو پس‌لرزه‌های ۲۰۱۱ است. 

بیشتر از جهان