موفقیت در مصاحبه استخدام؛ مهم‌ترین گام در به دست آوردن شغل جدید

جوینده کار باید قبل از پایان مصاحبه جایگاه خود را در آن شغل روشن کند و از کارفرما نیز همین را بخواهد

نخستین و مهم‌ترین جلوه داوطلب، متمایز کردن خود از صدها فرد جویای آن شغل است-AFP

کسی که دنبال کار می‌گردد باید کارنامه بی کم و کسری داشته باشد تا بتواند وارد گود شود، اما مهم‌ترین گام در به دست آوردن شغل جدید، موفقیت در مصاحبه استخدام است.

نخستین و مهم‌ترین جلوه داوطلب، متمایز کردن خود از صدها فرد جویای آن شغل است.

داشتن تخصص‌های مناسب و تجربه اهمیت بنیادی دارد، اما نکته کلیدی، دانستن و گفتن حرف‌های باب دل کارفرما است.

پای صحبت کارشناسان کاریابی نشسته‌ایم تا به ما بگویند جوینده کار باید چه چیزهایی را همیشه در مصاحبه بیان کند و از توصیه‌ها و راهنمایی‌ها‌شان برای سربلند شدن در مصاحبه برخوردار شویم.

کارولین بتس فلمینگ، مدیرعامل و بنیان‌گذار موسسه کاریابی بتس، در مصاحبه با ایندپندنت در مورد رایج‌ترین و دردسرسازترین پرسش در مصاحبه استخدام گفت: «وقتی مصاحبه کننده از ما می‌خواهد در مورد خودمان بیشتر بگوییم ،خیلی مهم است که جوابی کاملاً قانع‌کننده بدهیم. معمولاً این نخستین پرسش مصاحبه است و بسیاری به هیچ وجه برای پاسخ دادن به آن آمادگی ندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توصیه خانم فلمینگ به جویندگان کار برای به سلامت عبور کردن از این پرسش ساده، این است که «تمرین کنند و آمادگی داشته باشند و در حد یک دقیقه یا کم‌تر به این پرسش پاسخ دهند.»

او در مورد پاسخ دادن کامل به این پرسش گفت: باید چکیده‌ای درست و حسابی از سابقه کاری خود و کار مورد علاقه خود به دست داد. بد نیست اندکی هم در مورد کارهای مورد علاقه‌مان در اوقات فراغت چاشنی سخنان خود کنیم.»

تعارفات که تمام شد، وقت عرض اندام کردن است.

به گفته خانم ارین کندی، مدیرعامل  گروه خدمات کارنامه حرفه‌ای، جمله کارساز برای چنین کاری که متمایز شدن در مصاحبه استخدام را تضمین می‌کند، این است که بگوییم: «می‌توانم این کار را برای‌تان رو‌به‌راه کنم.»

او می‌گوید: «هیچ چیز بیش از این، مصاحبه‌کننده را به استخدام ما متقاعد نمی‌کند که بداند از مشکلات آن‌ها شناخت داریم و می‌دانیم برای رفع مشکلات چه باید کرد.»

اگر این پیام را منتقل کنید که مشکلات شرکت را درک می‌کنید و توضیح دهید که توانایی‌های شخصی‌تان چه کمکی به پیشرفتش می‌کند، خود را به عنوان مهره‌ای ارزشمند و ضروری به آن مجموعه معرفی کرده‌اید.

جورجیا آدامسون، مدیر عامل مؤسسه «کارمند موفق»، ضمن تأیید این توصیه، بر اهمیت اثبات مفید بودن حضور خودمان در شرکت تأکید می‌کند.

او می‌گوید: «باید با رفتار و کردار خود نشان دهید چه ارزش افزوده‌ای برای کارفرما خواهید داشت. باید به وضوح ارزش احتمالی وجود خود و کارکردتان برای مجموعه را به کارفرما نشان دهید. اگر شما نتوانید چنین کنید، دیگری خواهد کرد.»

پیش از به دست آوردن سمتی جدید، داشتن تجربه کاری مرتبط ضروری نیست، اما داشتن پرونده‌ای که نشان دهد در آن زمینه موفق بوده‌اید، می‌تواند مفید باشد.

جین کرانستون، مدیرعامل، مربی اجرایی اشتغال و مشاور مدیریت گروه مربی اجرایی نیویورک، توصیه می‌کند برای انتقال این پیام به مصاحبه‌کننده، از دستاوردهای گذشته خود بگوییم و به ویژه، از مواردی که به خاطر تخصص‌ها‌مان بهترین کارکرد را داشته‌ایم.

به گفته خانم کرانستون، یکی از سخنان که برای مصاحبه‌کننده خیلی جلوه می‌کند، این است که بگوییم: «در این زمینه درجه یک بودم.»

جوینده کار باید قبل از پایان مصاحبه جایگاه خود را در آن شغل روشن کند و از کارفرما نیز همین را بخواهد.

خانم فلمینگ توصیه می‌کند: «در پایان مصاحبه جایگاه خودمان را جویا شویم، زیرا اکثر کارفرمایان از آن‌هایی خوششان می‌آید که قرار و مدار را مشخص کنند و بگویند می‌خواهند در بخش فروش کار کنند یا در بخش دیگری.»

طبق توصیه خانم فلمینگ برای آن که این کار را به روشی حرفه‌ای انجام دهیم، باید از مصاحبه‌کننده بپرسیم که «در مورد ما چه نظری دارد و آیا از نظر او با سازمان آن‌ها جفت‌وجور هستیم یا نه.»

او می‌گوید: «در این صورت، بعد از پایان مصاحبه بیشتر می‌توانیم از وضعیت خود شناختی داشته باشیم.»

جولین ویتنشتاین شوردلین، موسس و مربی دارای گواهی مدیریت اشتغال گروه آموزش موفقیت شغلی، می‌گوید که شرکت‌کنندگان در مصاحبه استخدام باید به وضوح نشان دهند که در صورت پذیرفته شدن سرکار خواهند آمد، و باید بگویند: «اگر در مصاحبه قبول شوم، در نهایت خوش‌حالی این شغل را می‌پذیرم.»

داوطلبان بسیاری یادشان می‌رود این کار را انجام دهند، در حالی که واقعاً خواهان شغل مورد نظر هم هستند.

خانم شوردلین می‌گوید داوطلب استخدام برای آن که بتواند بر مصاحبه‌کننده اثر مثبت و پایداری بگذارد، درست قبل از پایان مصاحبه و بعد از پرسیدن سوال‌های خودش از وی، باید چنین جمله‌ای را به زبان بیاورد.

او می‌گوید: «یعنی باید بگوید ممنونم که با من مصاحبه کردید، فقط می‌خواهم اضافه کنم اگر قبول بشوم در نهایت خوش‌حالی این شغل را می‌پذیرم.»

این مقاله نخستین بار در اکتبر ۲۰۱۸ منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان