مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرد: شهروندی دو میلیون مهاجر بلاتکلیف

لایحه مربوط به «رویاپردازان» حالا باید به مجلس سنا برود

در میان مهاجران افرادی هستند که در کودکی به آمریکا آمدند و مدت‌ها است از‌ آن‌ها با لفظ «رویاپردازها» یاد می‌شود- Frederic J. BROWN / AFP

مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه پنجشنبه لایحه موسوم به «رویاپردازان» را تصویب کرد که راه شهروندی را برای دو و نیم میلیون مهاجری که وضعیت قانونی مشخصی ندارند باز می‌کند.

در این رای ۹ نماینده جمهوری‌خواه همراه دموکرات‌ها شدند تا مجلس ۲۲۸ به ۱۹۷ این لایحه را تصویب کند.

این حرکت می‌تواند به بسیاری مهاجران (تا حدود ۲.۵ میلیون نفر) فرصت بدهد که شهروندان قانونی آمریکا شوند. در این میان افرادی هستند که در کودکی به آمریکا آمدند و مدت‌ها است از‌ آن‌ها با لفظ «رویاپردازها» یاد می‌شود. این افراد هرگز زادگاه خود را ندیده اند و زبان اول بیشتر آنها انگلیسی است.

والدین این افراد عمدتا آنها را در خردسالی از کشورهای آمریکای لاتین به ایالات متحده آورده اند.

حامیان این لایحه تصویب آن را جشن گرفتند، اما چالش تصویب آن در مجلس سنا و تبدیل شدن آن به قانون بسیار دشوارتر است. 

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، پیش از رای‌گیری گفت: «این روزی خیلی خاصی برای ما است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «امروز داریم در چگونگی احترام گذاشتن خود به تنوع آمریکا و چگونگی احترام گذاشتن به این واقعیت که مهاجرت به معنی تجدید قوای مداوم آمریکا است تغییری بزرگ ایجاد می‌کنیم.»

دولت بایدن سازمان مدیریت بحران فدرال را به مرز ایالات متحده با مکزیک اعزام خواهد کرد تا با مشکل افزایش کودکان مهاجر مقابله کند، این در حالی است که جو بایدن پیش‌تر ادعا کرده بود هیچ «بحرانی» وجود ندارد. 

الهاندرو مایورکاس، وزیر امنیت کشور، در بیانیه‌ای مطبوعاتی عصر شنبه اظهار داشت مقامات سازمان مدیریت بحران فدرال را به مرز اعزام خواهد کرد تا طی ۹۰ روز آینده «به دریافت، پناه دادن و انتقال کودکان کمک کنند». 

آقای مایورکاس گفت: «از استعداد استثنایی و واکنش سریع تیم سازمان مدیریت بحران فدرال قدردانی می‌کنم. هدف ما این است که مطمئن شویم کودکانی که با خود همراهی ندارند هر چه زودتر به وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده منتقل شوند، به نحوی که مطابق با ملزومات قانونی و همچنین صلاح کودکان باشد.» 

طی هفته‌های اخیر تعداد بی‌سابقه‌ای از کودکان مهاجر بدون همراه از مرز جنوبی کشور عبور کرده‌اند. 

شبکه خبری سی‌بی‌اس روز سه‌شنبه گزارش کرد که بیش از ۳۲۰۰ کودک در سلول‌های مرزبانی گیر افتاده‌اند و بیش از نیمی از آن‌ها بیشتر از مهلت سه روزه‌ای که باید بعد از آن به پناهگاهی مناسب منتقل شوند، در بازداشت بوده‌اند.  

در کل حدود ۸۵۰۰ کودک و نوجوان مهاجر در پناهگاه‌های تحت اداره وزارت بهداشت و خدمات انسانی زندگی می‌کنند ولی کودکان بدون همراه تحت نظام فعلی با نرخ خیلی سریع‌تری وارد کشور می‌شوند. وکلای این کودکان در روزهای اخیر گفته‌اند با ادامه شیوع کووید-۱۹ پناهگاه‌های فعلی به شدت شلوغ شده است. 

دولت بایدن بعضی از سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر مهاجرتی را که از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق وضع شده بودند کنار گذاشته است. 

© The Independent