بیست و نهمین سالگرد بمب‌گذاری در مرکز یهودیان در آرژانتین برگزار شد

جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان، متهم اصلی این پرونده هستند

وزیر امور خارجه اسرائیل خواهان مجازات عاملان انفجار در مرکز یهودیان آرژانتین شد - عکس از صفحه اجتماعی

وزیر امور خارجه اسرائیل با بیان اینکه پس از ۲۹ سال از بمب‌گذاری تروریستی در مرکز همیاری یهودیان در آرژانتین، هنوز حاکمان ایران و حزب‌الله لبنان به دلیل این جرم مجازات نشده‌اند، ابراز ناراحتی کرد. او از دولت آرژانتین خواست تا افرادی که مسئول حمله هستند را به دادگاه بکشاند.

گابی اشکنازی در سخنرانی که به مناسبت بیست و نهمین سالگرد این حمله تروریستی ایراد کرد، گفت: «ما با درد و غم، قربانیان و ده‌ها مجروح این عمل جنایتکارانه و تروریستی را، به خاطر می‌آوریم. ما به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت می‌گوییم و از مجروحان این واقعه حمایت می‌کنیم.»

در همین رابطه دن پوراز، مشاور سیاسی وزیر امور خارجه اسرائیل، با اشاره به نقش علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در این عملیات تروریستی، در حساب توییتری خود نوشت: «یک تحقیق مشترک توسط اسرائیل و آمریکا و آرژانتین نشان داد که این حملات از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران تأیید شده و از طرف وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به حزب‌الله دستور داده شده است که این قساوت را انجام دهد. همچنین سفیر و وابسته فرهنگی ایران در آرژانتین نیز در این حمله همکاری داشتند.»

او تأکید کرد که رژیم ایران از سال ۱۳۵۷ و پس از انقلاب اسلامی، در هر پنج قاره جهان دست به عملیات تروریستی زده است.

رهبران و سازمان‌های اسرائیلی، یهودی و آرژانتینی روز چهارشنبه، بیست و نهمین سالگرد بمب‌گذاری سفارت اسرائیل در بوینس‌آیرس که منجر به کشته‌شدن ۸۵ نفر و مجروح شدن نزدیک به سیصد نفر شد را گرامی داشتند. 

به مناسبت این مراسم یادبود که به دلیل شیوع کرونا به‌صورت مجازی برگزار شد، سفارت اسرائیل در آرژانتین ویدئویی را تهیه کرد که در آن رؤسای جمهور و وزرای خارجه آرژانتین و اسرائیل، سفیر اسرائیل در آرژانتین و بسیاری دیگر نسبت به درگذشتگان این واقعه ادای احترام کردند.

روز ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ برابر با ۲۷ تیر ۱۳۷۳، بر اثر انفجار یک بمب در مرکز همیاری یهودیان در آرژانتین، ۸۵ نفر از شهروندان یهودی‌تبار آرژانتینی جان خود را از دست دادند و بیش از سیصد نفر نیز زخمی شدند .این انفجار بزرگترین عملیات تروریستی در تاریخ معاصر آمریکای لاتین  شناخته می شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی این ماجرا، دولت آرژانتین و دادگاه‌های این کشور پس از تحقیقات فراوان، ایران و حزب‌الله لبنان را مسئول این انفجار خواندند و دادستانی آرژانتین درخواست دستگیری چندین نفر از سران حکومت ایران و مسئولان این کشور را به همراه دو نفر از اعضای حزب الله لبنان صادر کرد. در این فهرست نام علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، علی‌اکبر ولایتی، علی فلاحیان، محسن رضایی، احمد وحیدی، عماد مغنیه، محسن ربانی و احمدرضا اصغری به چشم می خورد. اینترپل نیز به تبع این درخواست، حکم جلب بین‌المللی آنها را صادر کرد.

در همین راستا، مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده حکومت ایران و حزب الله را مسئول این عملیات تروریستی دانست و گفت که انفجار آمیا توسط حزب‌الله، با پشتیبانی کامل جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.

با این حال حکومت ایران دست‌داشتن در این ماجرا را رد می‌کند.

بیشتر از جهان