چند متر پارچه روی سر آخوندهاست؟

یک عمامه بسته‌شده آماده با کیف عمامه حدود ۵۰۰ تومان آب می‌خورد

اگر سفر رفتن روحانیون شیعه را ندیده‌اید یا در خانواده عضو «آخوند» ندارید باید به شما بگویم سفر رفتن روحانیون شیعه دست‌کمی آماده شدن برای رفتن به جشن عروسی ندارد! قبل از شروع ماه رمضان، ایام محرم و نوروز، در ایستگاه قطار یا پایانه مسافربری آن‌ها را خواهید دید که جعبه‌های گردی شبیه بسته محافظت کلاه‌های زنانه ویکتوریایی در دست دارند. این کیف‌های عجیب، برای حمل عمامه یدکی استفاده می‌شود چون خیلی از طلبه‌ها یا روحانیون جوان خودشان بلد نیستند عمامه ببندند، اگر بلد هم باشند نگه‌داشتن یک عمامه تمیز و مرتب روی سر کلی دردسر دارد.

طلبه‌ها از همان ابتدا می‌توانند قبا و عبا بپوشند اما عمامه نه! این کلاه پارچه‌ای را فقط با اجازه رسمی حوزه می‌توان بر سر گذاشت. آن‌قدر هم مهم هست که برایش جشن و مراسم بگیرند.

البته نباید فراموش کنیم که عمامه فقط منحصر به لباس آخوندی نیست. عمامه در میان اقوام ایرانی هنوز هم بخشی از لباس سنتی است مانند مدل خراسانی و بلوچی.

پارچه عمامه سفید در بازار قم از متری ۴۰ تومان شروع می‌شود و طول آن از شش متر شروع‌شده و تا ۱۴ متر هم می‌رسد. یک عمامه بسته‌شده آماده با کیف عمامه حدود ۵۰۰ تومان آب می‌خورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمامه بندهای حرفه‌ای در بازار قم هستند که بسته به مدلی که به آن‌ها سفارش بدهید می‌توانند تا ده نوع مختلف عمامه ببندند. البته باید متراژ پارچه کافی باشد. عمامه معمولی ایرانی را می‌شود با هفت متر هم بست اما برای مدل‌های عربی و نجفی باید طول پارچه بالای هشت متر باشد که اصطلاحاً خودش را نشان بدهد.

برای شستشو هم سیدها که عمامه سیاه دارند باید مراقب بور نشدن پارچه باشند و غیر سیدها مراقب لک نشدن. درهرصورت عمامه را هیچ‌وقت نباید به حال خودش روی فرش و قالی رها کرد چون سریع به خودش پرز می‌گیرد. برای بستنش هم بهتر است کمی نمدار باشد. خلاصه اینکه نگهداری یک عمامه تمیز و مرتب و خوش‌حالت کلی دردسر دارد و طلبه‌های مجردی که در حجره زندگی می‌کنند باید مهارت‌های رخت شوری‌شان را بالا ببرند یا اینکه هر ماه پول شستشو و خشک‌شویی و عمامه‌پیچی بدهند.

قبلاً عمامه سبز سیدی هم مرسوم بوده و گفته می‌شود عمامه‌ها رنگ‌بندی هم داشتند اما در حال حاضر سیدها سیاه می‌بندند و غیر سیدها سفید.

 مدل بستن عمامه هم بسته به این است که کدام روش را بیشتر بپسندید، هم می‌شود روی زانو بست و هم مستقیم روی سر.

 

به کل کلی در ایران سه سبک عمامه بستن داریم: قمی، نجفی و پاکستانی.

سبک قمی همان است که اکثر طلبه‌ها می‌بندند و در قم و کلا ایران رایج است و روحانیون شیعه دیگر کشورها چندان از آن استفاده نمی‌کنند. سبک نجفی بیشتر موردعلاقه خوش پوش‌ها و دولتی‌هاست. بستنش هم از مدل قمی سخت‌تر است و معمولاً کسانی که از این روش استفاده می‌کنند همیشه عمامه یدک همراهشان دارند. پاکستانی بستن عمامه اما کار هرکسی نیست. چین‌های بسیار ریزی دارد و باید بسیار باحوصله بسته شود و پارچه مناسبی هم داشته باشد.

عمامه به هر روشی که بسته شود، باید موقع برداشتن و گذاشتن باظرافت با آن برخورد کرد. دو دستی و آرام از سر برداشته و روی سطح صاف گذاشته شود.

دفعه بعدی که یک روحانی آراسته با عمامه مرتب و خوش‌ظاهر دیدید بدانید که برای حفظ ظاهرش باید هر روز حداقل چهل دقیقه زمان بگذارد.

عمامه برخلاف بقیه اجزا لباس روحانیت، زمستانه و تابستانه ندارد. طلبه‌ها کانال تلگرامی و صفحات شبکه‌های اجتماعی دارند که طریقه استفاده و نگهداری و خرید را با هم به اشتراک می‌گذراند.

با جستجو در این صفحات فهمیدم که پارچه عمامه مرغوب باید مثل کاغذ خشک و شکننده باشد و اگر وقتی آن را مچاله می‌کنید و خیلی چروک شود جنس بهتری دارد.

حوزه علمیه قم، فیضیه، خودش فروشگاه اختصاصی هم دارد و گویا تخفیف طلبگی هم می‌دهد.