جشن سنت پاتریک؛ شبدر به جای سبزه

یک جشن ایرلندی برای بزرگداشت راهب انگلیسی در آمریکا

برای جشن گرفتن این روز لازم نیست ایرلندی باشید- Darlene Alderson /Pexels

برای اینکه امروز را با رنگ سبز شاد و جذابش جشن بگیرید نه لازم است ایرلندی باشید و نه مسیحی!

خیلی‌ها که کلاه سبز شبدری سرشان می‌گذارند و می‌رقصند و می‌نوشند چندان کاری به سابقه تاریخی «پاتریک مقدس» ندارند.

بخش بزرگی از سنت جشن «سنت پاتریک» سبز بودن و سبز پوشیدن است. از سایه چشم و آرایش سبزرنگ گرفته تا نورافشانی ساختمان‌ها و پل‌ها و مجسمه‌ها در کشورهای مختلف؛ اما قسمت هیجان‌انگیز این جشن برای دومین سال متوالی تحت تأثیر همه‌گیری کرونا، برگزار نخواهد شد. رقصیدن و آبجو نوشی جمعی در بسیاری از کشورها ممنوع است و قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی اجازه نمی‌دهد جوان‌ها دست در دست هم تا صبح شادی کنند و آواز بخوانند.

اولین جشن‌های شناخته‌شده این روز در قرن هفدهم در ۱۷ مارس و به مناسبت سالگرد مرگ سنت پاتریک که در قرن پنجم میلادی زندگی می‌کرد، برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری ازآنچه در مورد زندگی سنت پاتریک شناخته‌شده است، با فرهنگ عامیانه و افسانه‌ها عجین شده است. نکته جالب درباره سنت پاتریک، حامی مقدس ایرلند، این است که او در اواخر قرن چهارم در انگلیس متولد شد و نه در ایرلند!

پاتریک نوجوان، در ۱۶ سالگی توسط مهاجمان ایرلندی ربوده شد و به‌عنوان برده به یک کشیش سلتیک در ایرلند شمالی فروخته شد. پس از شش سال زحمت کشیدن به‌عنوان چوپان، دوباره به انگلیس فرار کرد اما دوباره به‌عنوان مبلغ مسیحی به ایرلند بازگشت.

بسیاری از افسانه‌های محلی با داستان سنت پاتریک درهم‌آمیخته شد. از جمله داستان‌های جن و پری و فراری دادن مارها که بیشتر داستان‌های عامیانه ایرلندی هستند تا ماجراهای واقعی یا مذهبی.

اما یک نماد اصلی این روز گویا در واقعیت به سنت پاتریک مربوط بود.

شبدر سه برگ، قرن‌ها در ایرلند یک گیاه مقدس در نظر گرفته می‌شد که نماد ورود بهار است. گفته می‌شود، سنت پاتریک هنگام توضیح تثلیث مقدس (سه‌گانه پدر، پسر و روح‌القدس) از برگ این گیاه به‌عنوان راهنمای تصویری استفاده می‌کرد. تا قرن هفدهم، شبدر سه برگ نمادی از ناسیونالیسم ایرلندی بود.

رژه معروف این روز هم در حقیقت از ایرلند سرچشمه نگرفت. سوابق تاریخی نشان می‌دهد که نخستین رژه روز سنت پاتریک در ۱۷ مارس ۱۶۰۱ در یک مستعمره اسپانیا که جزئی از فلوریدای امروزی است، برگزار شد.

بیش از یک قرن بعد، سربازان ایرلندی دلتنگ وطن که در ارتش انگلیس خدمت می‌کردند، در ۱۷۳۷ در بوستون رژه این روز را برگزار کردند.

آداب‌ورسوم جهانی این روزها هر چه بیشتر رنگ و بوی تاریخی خود را از دست می‌دهند و به محلی برای جشن گرفتن اشتراکات تبدیل‌شده‌اند. یاد و خاطره ولنتاین مقدس، در تمام دنیا، به نام روز عشاق جشن گرفته می‌شود. تزئین درخت کاج سال نو هم دیگر رسم مخصوص مسیحی‌ها و یا آن‌هایی که سالشان در ژانویه نو می‌شود نیست.

این روز برای خیلی‌ها شبیه روز سیزده‌بدر است. همان‌طور که در آن روز هرکسی عکسی از سبزه به آب سپرده را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند، امروز هم همه‌جا پر است از شبدر چهار برگ که نشانه شانس و بخت و اقبال است.

شما هم می‌توانید  مثل این گروه رقصنده های بانگرا باشید. آن‌ها در ایرلند ، دو فرهنگ متفاوت را در روز سنت پاتریک جشن گرفته و رقص سنتی پنجابی را به ایرلندی تبدیل کرده اند. 

پس دست‌به‌کار شوید. چیزی که لازم دارید یک‌تکه لباس سبز و یک آرایش شبدری است. همین حالا رژه آنلاین در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ SaintPatricksDay در حال برگزاری است.

بیشتر از زندگی