«در مورد ایران افتضاح بوده‌ایم»

انتقاد از سیاست خارجی ترامپ در دومین شب مناظره دموکرات‌ها

از راست به چپ: سناتور کامیلا هریس، جو بایدن و سناتور کوری بوکر 

Jim WATSON / AFP

جوبایدن معاون اول دولت باراک اوباما به همراه ۹ رقیب دموکرات دیگرش در دومین شب از دور دوم مناظره‌ برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ روبروی یکدیگر قرار گرفتند.

گرچه سیستم بهداشتی و مسائل مربوط به مهاجران غیرقانونی و تأمین امنیت مرزها محور این مناظره بود ولی سیاست خارجی و «بحران ایران» هم در دقایقی هر چند اندک پای خود را به این مناظره گشود.

جو بایدن، بخت اصلی و پیشتاز این رقابت درون حزبی مجدداً در معرض پرسش مجری برنامه در رابطه با رأی مثبتش به جنگ با عراق در زمان دولت جورج بوش قرار گرفت و پاسخ داد: «اشتباه کردم که به رئیس‌جمهور آن زمانمان اعتماد کردم. (بوش) ادعا می‌کرد که قصدش تنها فشار وارد کردن برای پذیرش بازرس‌های سازمان ملل از سوی عراق است.» بایدن در ادامه توضیح داد که زمانی که موضوع حمله به عراق جدی شد او به شدت با آن مخالفت کرده و مخالفت او با جنگ صریح‌تر و روشن‌تر از هر سناتور دیگر کنگره آمریکا بوده است.

البته این تنها مناقشه‌ای نبود که جو بایدن از ابتدای این شب با آن مواجه شد. رقبای بایدن از جمله کامیلا هریس، سناتور ایالت کالیفرنیا، سناتور کوری بوکر از نیوجرسی، بیل دببلاچیو، شهردار نیویورک و جولیان کاسترو، وزیر پیشین مسکن و شهرسازی، در مورد همه موضوعات مطرح‌شده در این مناظره از جمله اصلاحات قضایی، مهاجرت غیرقانونی، سیستم بهداشت همگانی و توانمندسازی زنان با بایدن درگیر شدند.

مهم‌ترین موضوع برای بینندگان دموکرات این مناظره، برنامه کاندیداها برای مقابله با تغییرات اقلیمی بود که تقریباً همه نامزدها در مورد اهمیت و فوریت آن اتفاق نظر داشتند.

سؤال مجری برنامه از اندرو یانگ درباره یکی از اظهارنظرهایش در رابطه با ایران سبب شد موضوع ایران نیز در  این مناظره مطرح شود. اندرو یانگ پیش‌تر گفته بود که در صورتی که ایران مفاد توافق هسته‌ای با ۵+۱ را نقض کند باید با واکنشی سخت و قاطع مواجه شود. مجری برنامه از یانگ پرسید که در اثر سیاست‌های دونالد ترامپ الان ایران مفاد این توافق را نقض کرده است، چنانچه شما رئیس‌جمهور آمریکا بودید چه پاسخی به این اقدام ایران می‌دادید؟

اندرو یانک با عقب‌نشینی از موضع پیشین خود گفت که حتماً به دنبال کاهش تنش با ایران می‌رفت چرا که ایرانی‌ها به دلیل خروج آمریکا از برجام به دنبال نقض توافق رفته‌اند. یانگ در ادامه گفت که توافق هسته‌ای با ایران تنها موضوعی میان ایران و آمریکا نیست و همه قدرت‌های جهانی در این توافق نقش دارند. وی بر لزوم بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرد ولی گفت که زمان‌بندی مربوط به «غروب برجام» نیاز به مذاکره مجدد دارد.

تقریباً تمامی نامزدهایی که در این مناظره در معرض موضوع سیاست خارجی آمریکا در رابطه با ایران قرار گرفتند بر کاهش تنش، بازگشت به توافق هسته‌ای و پرهیز از جنگ به صراحت سخن گفتند.  

دیبلاچیو، شهردار نیویورک در رابطه با سیاست ترامپ در قبال ایران گفت که موضوع را جدی می‌گیرد چرا که دولت ترامپ در حال زمینه چینی برای آغاز جنگ با ایران است. دیبلاچیو با انتقاد از افزایش تنش‌ها با ایران گفت که در رابطه با ایران افتضاح بوده‌ایم و باید جلوی جنگ با ایران را بگیریم.

اینزلی، فرماندار ایالت واشنگتن که یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این کارزار درون‌حزبی است نیز در این رابطه گفت که تصمیم برای جنگ با یک کشور نیاز به ظرفیت فکری بزرگ و قضاوتی درست از موضوعات دارد. اینزلی در مورد این موضوع ابراز تردید کرد که هر فردی که بر صندلی ریاست‌جمهوری می‌نشیند به تنهایی این توان و ظرفیت بزرگ را داشته باشد. اینزلی رأی منفی خود به جنگ با عراق در دولت جورج بوش را نشان از توانش برای داشتن قضاوت و برآورد صحیح دانست. وی در انتهای صحبتش دونالد ترامپ را جنگ‌طلب خواند و گفت رئیس‌جمهور آمریکا باید کسی باشد که زمان به صدا درآمدن ناقوس‌ها برای جنگ بتواند تصمیم عقلانی بگیرد.

دومین شب از دور دوم مناظره‌ی نامزدهای دموکرات در حالی به‌پایان رسید که همچنان جو بایدن، بخت نخست این رقابت‌ها باقی مانده است.