ذخایر برفی تهران صفر است؛ هشدار درباره بحران آب در تابستان

رژیم سدهای تهران برفی هستند، وقتی میزان ذخیره برف کاهش پیدا می‌کند، آب ورودی به سدها نیز کم می‌شود

ذخایر برفی شرق تهران صفر است و این نگران کننده است- ایرنا

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت:«ذخایر برفی شرق تهران صفر است و این نگران کننده است.»

او به خبرگزاری ایلنا گفت: «رژیم سدهای تهران برفی هستند، وقتی میزان ذخیره برف کاهش پیدا می‌کند، قطعا آب ورودی به سدها نیز کم می‌شود، همیشه در این مواقع سال در بالادست سدهای لتیان و لار شش تا شش و نیم متر ارتفاع برف داشته‌ایم، اما اکنون حداکثر ارتفاع یک متر است و این هشدار بسیار سنگینی است.»

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم تابستان۱۴۰۰ شبیه تابستان ۱۳۹۷ و سخت باشد.»

شیوه مدیریت منابع آبی و خشکسالی موجب شده است که بحران آب، به یکی از جدی‌ترین بحران‌های زیست‌محیطی ایران در دهه گذشته بدل شود.

کارشناسان هشدار می‌دهند که امکان گسترده و عمیق‌تر شدن بحران آب در ایران بسیار جدی است.

از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۹ تا ۱۴ تیرماه میزان بارندگی تجمعی گزارش‌شده در استان تهران ۴۵۲ میلی‌متر بوده که ۱۷ درصد از سال آبی گذشته و ۶۶ درصد از متوسط درازمدت این استان بیشتر است. ولی تهران و شهرهای پیرامون آن همچنان با کمبود آب مواجه‌اند. چرا؟ تأمین آب پایتخت که با مشکل مواجه است، تا ۱۱ سال دیگر در سال ۱۴۱۰ و با افزایش دومیلیونی جمعیت این استان بحرانی جدی‌ ایجاد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش زیادی از منابع آب شهر تهران در شرق استان از دست می‌رود، افزود:«آورد رودخانه‌ها محدود است، وقتی ذخیره برف کم باشد ورودی به سدها کاهش پیدا می‌کند و همین مسئله باعث فشار به بقیه سامانه‌ها می‌شود.»

او گفت: با وارد شدن تصفیه‌خانه ششم به مدار، کمک بسیار زیادی به تامین آب شهر خواهد کرد و به دلیل رینگ شدن شبکه می‌توان تامین آب را مدیریت کنیم.»

محمد بختیاری همچنین درباره احتمال تغییر کیفیت آب در فصل تابستان گفت:« اگر مردم همکاری کنند و مشکلی پیش نیاید به هیچ عنوان دچار افت کیفیت آب نخواهیم بود.»

روز شنبه نیز یوسف رضاپور، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران به خبرنگاران گفته بود ۳۳ هزار حلقه چاه آب در تهران فاقد پروانه بهره‌برداری است.

به گفته وی، از این تعداد، سه هزار و ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی و بقیه چاه‌ها در بخش صنعتی و خدمات است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با تأکید بر اینکه «اگر نتوانیم شرایط را اصلاح کنیم، در آینده در تهران به مشکل تأمین آب می خوریم»، گفت: «جمعیت فعلی استان تهران حدود ۱۳.۳ میلیون نفر است که طبق برآوردها تا سال ۱۴۱۰ این جمعیت به ۲۰ میلیون نفر افزایش می یابد؛ سوال اینجاست که تا چه اندازه می توانیم آب مورد نیاز مردم تهران را تأمین کنیم و افزایش جمعیت تهران تا کجا قرار است ادامه یابد؟»

وی افزود:« باید شورای عالی امنیت ملی به موضوع جمعیت تهران ورود کند و اجازه ندهد جمعیت تهران از حدی افزایش یابد؛ هرچه ما ظرفیت‌های تأمین آب تهران را افزایش دهیم و از طرفی بدون حساب و کتاب جمعیت تهران افزایش یابد، به مشکل خواهیم خورد.»