نخست وزیر کانادا: واکسن آسترازنکا «ایمن و کارآمد» است

چند کشور اروپایی استفاده از واکسن آسترازنکا را به دلیل بیم از عوارض جانبی متوقف کرده اند

کانادا مجوز استفاده از واکسن کرونای آسترازنکا را برای افراد ۱۸ ساله و بالاتر صادر کرده است - PATRICK LACHANCE / MCE / AFP

در حالی که کشورهای بزرگ اروپایی توزیع و تزریق واکسن کووید-۱۹ تولید آسترازنکارا را متوقف کرده‌اند، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، روز دوشنبه گفته است که این واکسن، «ایمن و کارآمد» است. 

این اظهارات وی در حالی بیان می‌شود که چند کشور از جمله فرانسه، آلمان و ایتالیا، استفاده از واکسن تولیدی آسترازنکا با همکاری با دانشگاه آکسفورد را به خاطر نگرانی‌هایی درباره ارتباط احتمالی آن با موارد لخته شدن خون، به حالت تعلیق در آورده‌اند.

آقای ترودو گفته است که کارشناسان بهداشتی کانادا مطمئن هستند تمام واکسن‌هایی که در این کشور تزریق می‌شوند، از جمله واکسن‌های ساخت آسترازنکا، ایمن و کارآمد هستند.

به گزارش رویترز، او اظهار داشته است: «مشخصا ما هم در حال نظارت بر آنچه درباره دسته مشخصی از این واکسن در اروپا اتفاق افتاده، هستیم. ما می‌توانیم به کانادایی‌ها اطمینان‌خاطر دهیم که هیچ یک از دوزهای آسترازنکا، از آن گروه نیامده‌اند.»

ماه گذشته، کانادا مجوز استفاده از واکسن کرونای آسترازنکا را برای افراد ۱۸ ساله و بالاتر صادر کرد. این سومین واکسن کووید-۱۹ در این کشور است که بعد از واکسن‌های فایزر و مدرنا تایید می‌شود.

آلمان، فرانسه و ایتالیا آخرین کشورهایی هستند که به فهرست رو به رشد کشورهایی که تزریق واکسن‌های آسترازنکا را متوقف کردند، پیوسته‌اند. دانمارک، نروژ و ایسلند، هفته گذشته به خاطر نگرانی درباره لختگی خون بعد از واکسینه شدن، به طور موقت تزریق این واکسن را متوقف کردند.

در همین حال، اتریش اعلام کرده است پس از آن که یک پرستار چند روز بعد از دریافت واکسن به علت «عوارض حاصل از لختگی شدید خون» فوت کرده، استفاده از دسته مشخصی از واکسن‌های آسترازنکا را معلق کرده است.

اداره مقررات داروهای اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر ارتباط واکسن آسترازنکا با افزایش خطر لختگی خون وجود ندارد. آژانس دارویی اروپا افزود:  نظر کمیته ایمنی آژانس این است که «منافع واکسن هنوز از خطرات آن بسیار بیشتر است و تزریق واکسن می‌تواند همزمان با انجام تحقیقات درباره موارد لختگی خون ادامه یابد».

سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده است که هیچ دلیلی برای توقف استفاده از واکسن آسترازنکا وجود ندارد چون هیچ رابطه علت و معلولی بین واکسن و لختگی خون اثبات نشده است. کمیته مشاور این سازمان، روز سه‌شنبه جلسه‌ای خواهد داشت تا این واکسن را به بحث بگذارد.

سخنگوی آسترازنکا، هفته گذشته در گفت‌وگو با آژانس خبری فرانسه، در دفاع از واکسن این شرکت گفت: «ایمنی این واکسن در مطالعات مرحله سوم آزمایشات بالینی با دقت زیاد بررسی شده و سایر کارشناسان که این اطلاعات را بررسی کردند هم تایید می‌کنند که این واکسن عموما در افراد به گونه‌ای مناسب عمل می‌کند و تحمل می‌شود.»  

© The Independent

بیشتر از جهان