طرح اتهام اف‌بی‌آی علیه امیر حکمتی مانع پرداخت غرامت به او شد

«سفر وی به ایران برای فروش اسرار محرمانه بوده نه آنگونه که گفته شده برای دیدار مادربزرگش»

 امیر حکمتی در ایران وادار به «اعتراف تلویزیونی» شد-Sarah Rice / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

درخواست امیر حکمتی، زندانی دو تابعیتی پیشین در ایران برای دریافت غرامت از محل صندوق قربانیان تروریسم، نه‌تنها تاکنون بی‌نتیجه ماند، بلکه حکمتی را به‌طور ضمنی به «تلاش برای فروش اطلاعات به ایران» متهم کرده‌اند.

امیر میرزایی حکمتی در معامله‌ای که در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان یک موفقیت دیپلماتیک از آن نام‌برده می‌شود از زندان در ایران آزاد شد و به ایالات‌متحده برگشت. پس ‌از آن، حکمتی برای دریافت ۲۰ میلیون دلار غرامت از یک صندوق ویژه در دولت ایالات‌متحده درخواست داد.

به گزارش آسوشیتدپرس از اسناد دادگاه که به‌تازگی منتشرشده، اف‌بی‌آی سوءظنی به حکمتی را بررسی می‌کند، مبنی بر این‌که «سفر او به ایران برای فروش اسرار محرمانه بوده نه به قول خودش برای دیدار مادربزرگش» بنابراین استحقاق دریافت غرامت را ندارد.

این ادعا با واکنش شدید حکمتی و وکیل او روبه‌رو شد. امیر حکمتی هرگز در ایالات‌متحده با اتهامات کیفری روبرو نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیر حکمتی، یک شهروند آمریکایی ایرانی و سرباز سابق نیروی دریایی است که سابقه جراحت در جنگ عراق را نیز دارد.

 اقداماتی که منجر به آزادی او شد در بالاترین سطوح دولت آمریکا، ازجمله توسط جو بایدن، معاون وقت رئیس‌جمهور و جان کری، وزیر امور خارجه وقت دنبال می‌شد.

براساس این گزارش، عنوان کردن گزارش‌های متناقض از هدف اصلی امیر حکمتی از سفر به ایران به‌صورت ضمنی این اشخاص را نیز هدف قرار می‌دهد.

 حکمتی در واکنش به این گزارش، در بیانیه‌ای ادعاهای فروش اطلاعات به ایران را «مضحک و توهین‌آمیز» خواند.

وکیل حکمتی، نیز با رد این ادعاها از دولت ایالات‌متحده خواست یا «توضیح دهد یا ساکت شود.» اسکات گیلبرت گفت: «اگر دولت معتقد است كه آن‌ها پرونده‌ای دارند، كیفرخواست بفرستید. امیر را امتحان کنید؛ اما شما، دولت ایالات‌متحده، این کار را نمی‌کنید زیرا نمی‌توانید این کار را انجام دهید. شما برای انجام این کار شواهد واقعی کافی ندارید.»

اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که اف‌بی‌آی تحقیقات مربوط به «جاسوسی» درباره امیر حکمتی را از سال ۲۰۱۱ یعنی همان سالی که وی به ظن جاسوسی برای سازمان سیا در ایران در بازداشت بود، آغاز کرد.

امیر حکمتی، سرباز سابق ایرانی آمریکایی زمانی که به‌عنوان پیمانکار وزارت دفاع در حال انجام تجزیه‌وتحلیل اطلاعاتی بود، برای دیدار با مادربزرگ بیمار به ایران رفت و دستگیر شد.

بیشتر از جهان